بازگشت به مراسم‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها؟

بازگشت به مراسم‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها؟

به نظر می‌رسد که رئیس دولت دوازدهم و بخشی از اعضای ستاد ملی کرونا در حال آماده سازی فضا برای بازگشایی دانشگاه‌ها در مهر ماه و اجرای مراسم‌های مذهبی در هفته‌های پیش رو هستند. این در شرایطی است که بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها نسبت به بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای مراسم‌های مذهبی بدون طی کردن فرایند واکسیناسیون هشدار داده اند.

کد خبر : ۹۵۹۱۴
بازدید : ۳۶۲۲
فرادید | ستاد ملی کرونا قصد دارد اقدامات اولیه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را انجام دهد. در این میان دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز از وزارت بهداشت خواسته تا نحوه برگزاری مراسم‌های مذهبی قربان، غدیر و محرم را بررسی کند. با این وجود به نظر می‌رسد که ستاد ملی کرونا آماده برداشتن محدودیت‌های آموزشی و مذهبی شده است.

به گزارش فرادید؛ ۷۱ روز تا فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باقیمانده است. از طرفی اعیاد قربان، غدیر و محرم نیز نزدیک است؛ بنابراین ستاد ملی کرونا باید برای این موارد تصمیم بگیرد. آن هم در شرایطی که موج پنجم کرونا تازه آغاز شده و سوش دلتا در ایران شیوع یافته است.

البته سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید که معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.

حسن روحانی نیز به دستگاه‌های متولی دستور داده که اساتید دانشگاه‌ها را واکسینه کنند تاشرایط برای برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها آماده شود.

اما او نگفته که آیا دانشجویان بدون واکسیناسیون وارد کلاس‌های حضوری می‌شوند یا خیر.

در این میان ستاد ملی کرونا در آخرین جلسه خود مصوب کرد که قرارگاه عملیاتی با همکاری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، با توجه به درپیش بودن اعیاد سعید قربان وغدیر و مراسم ماه‌های محرم وصفر نسبت به بررسی شرایط به توجه به رنگ بندی شهر‌ها اقدام و پیشنهادات را درجلسه بعدی ستاد ملی ارائه نماید.

حالا با نزدیک شدن به این مراسم‌های مذهبی، دین پرست معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، خواستار اجرای این بند از مصوبه اخیر شده است.

بازگشت به مراسم‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها؟
چالش بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای مراسم‌های مذهبی!

هر چند ممکن است عمر ستاد ملی کرونای کنونی به مسئله بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نرسد و احتمالا دولت سیزدهم باید درباره آن تصمیم بگیرد. اما اگر مصوبه‌ای در این ستاد صادر شود، ممکن است اعضای ستاد ملی کرونا در دولت سیزدهم را با چالش مواجه کند.

با این حال به نظر می‌رسد که رئیس دولت دوازدهم و بخشی از اعضای ستاد ملی کرونا در حال آماده سازی فضا برای بازگشایی دانشگاه‌ها در مهر ماه و اجرای مراسم‌های مذهبی در هفته‌های پیش رو هستند.

این در شرایطی است که بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها نسبت به بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای مراسم‌های مذهبی بدون طی کردن فرایند واکسیناسیون هشدار داده اند.

اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند برداشتن محدودیت‌ها بدون واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه، می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

البته سخنگوی وزارت بهداشت گفته که واکسیناسیون دانشجویان به نوبت انجام خواهد شد. براساس این برنامه ریزی قرار است که ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان در شهریور ماه واکسینه شوند، همچنین در مهر ماه نیز یک میلیون، آبان ماه یک میلیون و در آذر هم مابقی واکسینه شوند.

با این وجود به نظر می‌رسد که واکسیناسیون دانشجویان اگر طبق برنامه ریزی انجام شود، تا اوایل زمستان طول خواهد کشید. در چنین شرایطی امکان برگزاری کلاس‌های دانشگاه به صورت حضوری دور از ذهن خواهد بود.

اما ستاد ملی کرونا همچنان نگفته است که با چه سازوکاری می‌خواهد محدودیت اجرای مراسم‌های مذهبی را بردارد.
بازگشت به مراسم‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها؟

مسئله مبهم بازگشایی مدارس و واکسیناسیون نوجوانان!

با وجود اینکه ستاد ملی کرونا عزم خود را برای بازگشایی مدارس در مهرماه جزم کرده است، اما خانواده دانش آموزان همچنان مخالف این اقدام تا پیش از پایان واکسیناسیون کرونا در کشور هستند. این در حالی است که حسن روحانی می‌گوید که کودکان و نوجوانان نیاز به واکسن ندارند و کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند.

او در این رابطه گفته «این چنین گفته می‌شود در دنیا مدارس عامل انتقال نیستند. کودکان هم نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند. معمولاً تماس کودک با بزرگ‌تر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد بنابراین ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم.»

اظهارات رئیس دولت دوازدهم در حالی است که محققان بر این عقیده اند که سوش دلتا در حال حاضر کودکان و نوجوانان را بیشتر هدف قرار می‌دهد.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که با وجود اختلاف نظر میان دولت و خانواده‌ها تصمیم قطعی برای بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ گرفته است. ازطرفی باید منتظر شکل گیری دولت سیزدهم و ستاد ملی کرونا در این دولت بود و دید که آن‌ها چه رویکردی به این موضوع دارند.
۰
نظرات بینندگان
  • زهرا ارسالی در

    دیگه حالم از تدریس آنلاین بهم میخوره ، ورودی ۹۹ ام و تا به حال رنگ دانشگاهم ندیدم ، خیلی بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید