رشد متوالی شاخص بورس

رشد متوالی شاخص بورس

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۲/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۵۴ سهم (۴۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۷ سهم (۵۱ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۵ نماد (۱۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان تشکیل دادند.

کد خبر : ۹۶۰۰۰
بازدید : ۲۹۵۰

آخرین روز هفته پس از فراز و فرود چندباره شاخص کل بورس تهران در نهایت با افزایش تقاضا و رشد ۱۲/ ۰ درصدی این نماگر پشت سر گذاشته شد تا برای چهارمین هفته متوالی شاهد افزایش میانگین وزنی قیمت سهام باشیم.

به این ترتیب معاملات هفته منتهی به ۲۳ تیر در حالی پایان یافت که شاخص کل با رشد ۷۵/ ۱ درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن نیز در این هفته رشد ۳/ ۲ درصدی را ثبت کرد که حکایت از سبقت قیمت گروه‌های با ارزش پایین کمتر از بزرگان شاخص‌ساز داشت.

به این ترتیب حالا سهامداران تنها ۱۷/ ۰ درصد تا جبران زیان سال جاری فاصله دارند و انتظار می‌رود طی دادوستد‌های هفته جاری شاهد تغییر فاز در این بازار باشیم. بر اساس تعاریف مالی-رفتاری زمانی که شاخص از کف پیشین خود ۲۰ درصد فاصله بگیرد، بازار وارد فاز صعودی می‌شود برای حصول این مهم تنها ۸۵/ ۰ درصد دیگر باقی مانده است.

گام آهسته بورس در مسیر صعود

بورس تهران روز چهارشنبه در حالی از همان ابتدای دادوستد‌ها با افت قیمت نماد‌های بزرگ رو به نزول گذاشته بود که نماگر هم‌وزن عدد مثبتی را به نمایش گذاشته بود. با گذشت دقایقی از معاملات، اما در بزرگان نیز تحرکات مثبتی دیده شد و به دنبال آن شاخص کل در روند آهسته، به سمت محدوده سبز تابلوی معاملاتی حرکت کرد.
این روز‌ها تقابل جدی میان خریداران و فروشندگان در بورس تهران مشاهده می‌شود و شاهد دست به دست شدن مناسب سهام طی دادوستد‌های روزانه هستیم. این مهم دیروز سبب شد تا ارزش معاملات خرد بورس تهران رقم ۴۴۹۱ میلیارد تومان را نشان دهد که اگر چه نسبت به روز سه‌شنبه کاهشی بود، اما در قیاس با روز‌های رکودی ابتدای سال، سطوح مناسبی را نشان می‌دهد.

تحرکات برجامی در بورس

روز گذشته خبری به بازار مخابره شد که در تحرک تقاضا در دو گروه بانک و خودرو بی‌تاثیر نبود. پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت وزارت خارجه آمریکا اواخر روز سه‌شنبه به کنگره اطلاع داده با هدف ایجاد دسترسی جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های بلوکه شده خود در ژاپن و کره‌جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو می‌کند.
بر اساس ابلاغیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال کرده است، این معافیت تحریمی که توسط آنتونی بلینکن امضا شده است انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود به صادرکنندگان در ژاپن و کره‌جنوبی را مجاز می‌داند.
این معافیت اجازه می‌دهد تا پول ایران که در نتیجه تحریم‌های آمریکا مسدود شده بود بدون نقض قانون آزاد شود. سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «وزیر امور خارجه پیش از این معافیت مالی را امضا کرده بود تا اجازه دهد وجوهی که در حساب‌های محدود ایرانی در ژاپن و کره نگهداری می‌شوند برای بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که کالا‌های غیر تحریم شده را به ایران صادر می‌کنند، استفاده شود.
این معاملات بازپرداخت ممکن است گاهی وقت گیر باشد و وزیر امور خارجه معافیت‌ها را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرده.» همچنین وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که اجازه انتقال وجوه (احتمالا اسکناس) به ایران را نمی‌دهد و صرفا بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را که کالا‌ها و خدمات غیرتحریم شده را قبل از تشدید تحریم‌های ایالات متحده توسط دولت قبلی صادر می‌کردند، ایجاد می‌کند.
از این رو دو گروه بانک و خودرو دیروز نه تنها با رشد میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شدند بلکه رتبه دوم و سوم بیشترین ارزش دادوستد‌های روزانه را نیز به خود اختصاص دادند.

رنج مثبت حقیقی‌ها

تغییر مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در معاملات روز گذشته سبب شد تا حقیقی‌ها نیز در زمین خرید سهام فعال شوند و سبب افزایش شتاب شاخص کل در مسیر بازگشت شوند.
از این رو پس از دو روز غلبه سهامداران عمده در سمت خرید سهام، دیروز شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بورس تهران بودیم. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها از آن زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی به میزان ۶/ ۶۵ میلیارد تومان شد.
پس از آن رایانه نیز در اولویت خرید سهامداران خرد قرار گرفت و شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵/ ۳۷ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن‌سوی بازار سه گروه بانک‌ها، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با خالص فروش ۵/ ۳۱، ۴/ ۳۱ و ۶/ ۲۵ میلیارد تومانی سهامداران خرد مواجه شدند.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۲/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۵۴ سهم (۴۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۷ سهم (۵۱ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۵ نماد (۱۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان تشکیل دادند.
اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۲۴ نماد بورسی (۷ درصد) به ارزش ۲۷۸ میلیارد تومان بودیم. روز گذشته بورس تهران میزبان یک عرضه اولیه نیز بود. به این ترتیب روز چهارشنبه ۱۵۰ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سپید ماکیان در نماد «سپید» در بورس تهران عرضه اولیه و در ۲۱۰۰ تومان کشف قیمت شد.
در این عرضه ۲ میلیون و ۸۳۵هزار و ۶۹۵ کد معاملاتی شرکت کردند که ۴۴ سهم به هر کد متقاضی اختصاص یافت. در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس رشد ۲۲/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۷ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۷۲ سهم (۵۷ درصد) مثبت و ۵۴ سهم (۴۳ درصد) منفی بود.
در این بازار ۲۴ نماد (۱۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۹ نماد (۷ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۷۴ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۱۰ نماد بود. در این میان ۳۸ سهم (۳۵ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۴ سهم (۵۸ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۷ نماد (۲۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۱۵ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۴۴ نماد (۴۰ درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۳۸ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید