۷۰۰۰۰ مورد تست کرونا در یک روز

۷۰۰۰۰ مورد تست  کرونا در یک روز

بررسی‌دقیق جداول آماری نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۶۹۷۳۱ مورد تست کرونا در سراسر مراکز درمانی ایران انجام شده است.

کد خبر : ۹۶۲۹۵
بازدید : ۲۲۸۷

مرداد ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که در اولین ماه فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور ۴۸۴۶ نفر در پیک پنجم قربانی این ویروس شده‌اند.

بررسی‌های آماری در یک ماه گذشته نشان می‌دهد از زمان تایید رسمی فعالیت ویروس دلتا در جنوب شرقی کشور تا امروز که تقریباً در سراسر ایران فعال شده است نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰۰۰ نفر قربانی این ویروس شده‌اند و کارشناسان براین باورند که این اتفاق به دلیل کم‌توجهی مسئولان مربوطه در مهار ویروس بوده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید دارند با درنظر گرفتن اینکه ویروس دلتا تقریباً از اوایل بهار ۱۴۰۰ در هندوستان شناسایی شده بود و مشکلات ناشی از آن کاملاً مشخص بود مسئولان مربوطه می‌توانستند برای جلوگیری از ورود آن سیاست‌های مناسب‌تری را اتخاذ کنند درحالی که همه آن‌ها به این موضوع اشراف داشتند که میزان مبادلات مرزی ایران با هندوستان، پاکستان و افغانستان بسیار بالاست و احتمال ورود ویروس وجود دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند کم توجهی و البته عادی انگاری شرایط باعث شد تا دوباره غافلگیر شده و نهایتاً از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ ورود رسمی این نوع از ویروس جهش یافته که می‌تواند خسارات بالایی تحمیل کند، تایید شد.

این درحالی است که ویروس دلتا با قدرت سرایت پذیری بسیار بالا تنها ۱۵ روز زمان لازم داشت که در سراسر کشور پخش شود و رکورد‌های تازه‌ای از همه گیری را در ایران ثبت کند که یکی از آن‌ها ۴۸۴۶ مرگ تنها در یک ماه است که اگر این عدد را تقسیم به ۳۱ روز تیر ۱۴۰۰ کنیم می‌بینیم در این دوره زمانی روزانه ۱۵۶.۳ نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل بیماری کرونا فوت شده‌اند.

این گروه تاکید دارند اتفاقی که کارشناسان براین باورند با توجه به رفتار ویروس دلتا تازه شروع ماجراست و درصورت ادامه سیاست‌های اشتباه و کوتاهی در امر واکسیناسیون و غربالگری هوشمند تابستان ۱۴۰۰ دوره‌ای تاریخی از همه‌گیری کرونا در ایران ثبت خواهد شد.

۷۰۰۰۰ مورد تست در یک روز

در این زمینه البته واقعیت امر اینجاست که سیاست‌های اتخاذ شده برای مقابله کم هزینه با ویروس دلتا در پیک پنجم آنطور که وزیر بهداشت قبلاً اعلام کرده تدوین نشده است و تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی باعث شده تا نه در بخش واکسیناسیون عمومی و نه در زمینه انجام تست‌های هوشمند آنطور که شایسته شرایط باشد کار‌ها انجام نشده باشد.

بررسی‌دقیق جداول آماری نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۶۹۷۳۱ مورد تست کرونا در سراسر مراکز درمانی ایران انجام شده که واقعاً براساس شرایط موجود و بحرانی که تهدید کننده سلامت جامعه است تناسب نداشته و این روند می‌تواند منجر به تردد ناقلان در سطح جامعه باشد که هر کدام از آن‌ها حداقل می‌توانند ۱۰ نفر را آلوده کنند.

به گفته کارشناسان مشکلات مربوط به انجام واکسیناسیون عمومی و البته بی‌توجهی به اهمیت غربالگری هوشمندانه و هدفمند در شرایطی که ویروس دلتا در سراسر ایران فعالیت گسترده‌ای دارد می‌تواند زنجیره‌ای از مشکلات را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل کند که نتیجه آن نگران کننده است، چون نهایتاً به افزایش قابل توجه موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از کرونا خواهد شد.

این گروه تاکید دارند دومینوی مشکلات از اینجا آغاز می‌شود که قدرت سرایت‌پذیری بالای دلتا یکباره باعث می‌شود حجم بالایی از بیماران به مراکز درمانی برای دریافت خدمات مراجعه کنندکه براساس آخرین آمار‌های رسمی منتشر شده هر ۲ دقیقه یک بیمار در مراکز درمانی بستری شده است و هر ۶ دقیقه یک نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده که در واقع رشد ۶.۱ درصدی تعداد موارد فوتی در ۲۴ آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت است.

تحلیل آمار‌های منتشر شده کاملاً این روند به‌گونه‌ای شکل گرفته که حجم بالای بیماران و کمبود امکانات درمانی در برخی نقاط حتی کلانشهر‌ها میزان مرگ و میر را افزایش خواهد داد که شاهد مثال این روند هم تکمیل ظرفیت برخی از مراکز درمانی در پایتخت و برخی از کلانشهر‌های دیگر کشورمان است.

کارشناسان بهداشت و درمان برای اثبات نظریه خود با اشاره به روند افزایشی تعداد موارد بستری در مراقبت‌های ویژه طی دو روز گذشته می‌گویند: براساس شواهد علمی بیمارانی که به دلیل بدحالی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند احتمال فوتشان بیشتر است و بررسی آماری نشان می‌دهد در این دوره زمانی شاهد رشد ۲.۴ درصدی موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بوده‌ایم و نهایتاً این اتفاق در میزان آمار مرگ در ابتدای هفته آینده اثرگذاری بالایی دارد.

به گفته این گروه سه راه‌کار اساسی برای جلوگیری از بروز بحران اکنون وجود دارد که اولین آن انجام گسترده واکسیناسیون است و دومین موضوع غربالگیری هدفمند برای جلوگیری از تردد بیماران احتمالی در سطح جامعه و گسترش چرخه بیماری در سایر نقاط است، اما کم‌هزینه‌ترین راهکار این است که هموطنان براساس قوانین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و شرایط در شرایطی تردد و جابه‌جایی خود را به حداقل برسانند که ویروس منحوس کمترین زمینه انتقال را داشته باشد.

این درحالی است که شواهد نشان می‌دهد اکنون در هر سه بخش آنطور که شایسته بوده فعالیت نشده و همین امر می‌تواند مشکلات بیشتری را به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کند که می‌توان از آن به عنوان آتش زیرخاکستر واقعیت دلتا یاد کرد.

چگونه پیر نشوید؟
کشف روشی جدید برای درمان آلزایمر
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید