کشف بزرگ‌ترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان

کشف بزرگ‌ترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان

ستاره شناسان بزرگترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان را کشف کردند. آن‌ها صد‌ها میلیون سال نوری طول دارند.

کد خبر : ۹۶۳۹۲
بازدید : ۲۰۸۰
کشف بزرگ‌ترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان
فرادید| یک مطالعه جدید نشان میدهد که رشته‌هایی از جنس کهکشان‌ها با صد‌ها میلیون سال نوری طول، میتوانند بزرگترین اجرام در حال چرخش در کیهان باشند. اجرام آسمانی، از سیارات گرفته تا ستاره و کهکشان اغلب در حال چرخش هستند. با این حال، به گفته نوآم لیبسکایند، کیهان شناس از موسسه لایب نیتس، خوشه‌های عظیم کهکشان‌ها اغلب خیلی آهسته می‌چرخند. البته اگر اصلا بچرخند.

به گزارش فرادید؛ بسیاری از محققان گمان می‌کردند که در اینجا ممکن است چرخش در مقیاس‌های کیهانی پایان یابد. اما در تحقیقات جدید، لیبسکایند و همکارانش دریافتند که رشته‌های کیهانی یا تونل‌های غول پیکر تشکیل شده از کهکشان‌ها نیز ظاهرا میچرخند. لیبسکایند همچنین بیان می‌کند: " ساختار‌های بسیار گسترده‌ای متشکل از کهکشان‌ها وجود دارد که یک کهکشان در مقابل آن‌ها مثل ذره غبار است. این رشته‌های عظیم بسیار بسیار بزرگتر از خوشه‌ها هستند. "
کشف بزرگ‌ترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان

تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که پس از اینکه کیهان در بیگ بنگ، حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش متولد شد، بسیاری از گاز‌هایی که بیشتر مواد شناخته شده کیهان را تشکیل می‌دهد، دچار رمبش گرانشی شدند تا صفحات عظیم را تشکیل دهند. سپس این صفحات از هم جداشدند و رشته‌های تار کیهانی گسترده را تشکیل دادند دانشمندان با استفاده از داده‌های Sloan Digital Sky Survey بیش از ۱۷ هزار رشته را مورد بررسی قرار دادند و سرعت کهکشان‌ های تشکیل دهنده هر رشته را تجزیه و تحلیل کردند . محققان دریافتند که نحوه حرکت این کهکشان‌ها حاکی از چرخش آن‌ها به دور محور مرکزی هر رشته است.

محققان سریع‌ترین سرعت چرخش کهکشان‌ها را در اطراف مرکز‌های توخالی این شاخه ها، حدود ۳۶۰ هزار کیلومتر در ساعت تخمین زده اند. دانشمندان اظهار کردند که احتمالا همه‌ی رشته‌ ها در جهان در حال چرخش نیستند، اما به نظر می‌رسد که رشته‌های در حال چرخش وجود دارند.

به گفته‌ی لیبسکایند سوال اصلی این است که، "چرا آن‌ها می چرخند؟ " بیگ بنگ هیچ چرخش اولیه‌ای در کیهان ایجاد نکرده است، بنابراین هر آنچه باعث چرخش این رشته‌ ها شده، بعدا در طول زمان و در جریان شکل گیری این ساختارها ، اتفاق افتاده است.
کشف بزرگ‌ترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان

یک توضیح احتمالی برای این چرخش این است که میدان‌ های گرانشی قدرتمند این رشته ها، گاز و گرد وغبار و مواد دیگر را به درون خود می‌ کشد تا رمبش کنند و احتمالا مولفه عمودی (برشی) این نیرو‌ها باعث چرخیدن این مواد می‌ شوند.

به گفته‌ی لیبسکایند، درواقع "ما واقعا مطمئن نیستیم که چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد گشتاور در این مقیاس شود. " دانشمندان اکنون در جستجوی این هستند که منشا چرخش رشته‌ ها را از طریق شبیه سازی کامپیوتری در راستای بررسی رفتار ماده در بزرگترین مقیاس‌های کیهان شناختی ، درک کنند.
ستاره شناسان بزرگترین ساختار‌های در حال چرخش شناخته شده در کیهان را کشف کردند. آن‌ها صد‌ها میلیون سال نوری طول دارند. دانشمندان اکنون می‌ خواهند منشا چرخش رشته را از طریق شبیه سازی رایانه‌ای در مورد نحوه رفتار ماده در بیشترین فروش کیهان شناختی درک کنند. محققان یافته‌ های خود را به صورت آنلاین در ۱۴ ژوئن در مجله Nature Astronomy شرح دادند.

منبع: Space.com
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید