بازگشایی مدارس حضوری خواهد بود؟

بازگشایی مدارس حضوری خواهد بود؟

یونیسف گفته که مدارس ابتدایی و متوسطه از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده‌اند. تاکید دارد که جهان با کمبود واکسن کرونا روبرو است و دولت‌ها نباید منتظر واکسینه شدن همه معلمان و دانش آموزان باشند و باید در اسرع وقت مدارس را بازگشایی کنند.

کد خبر : ۹۶۶۰۵
بازدید : ۳۲۲۱
فرادید | با تاکیدهای سازمان ملل (یونیسف)، مبنی بر بازگشایی حتمی مدارس، وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا به دنبال راه حلی جدی برای بازگشایی مدارس در مهر یا آبان هستند. این درحالی است که کرونای دلتا بیشتر از جهش‌های قبلی کودکان را درگیر می‌کند و کشور هم با کمبود واکسن برای این افراد کم سن و سال مواجه است.

به گزارش فرادید؛ روز گذشته صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد که از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، مدارس بیش از ۲۰۰ روز در نیمی از کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه تعطیل بوده اند. در همین راستا یونیسف هشدار داد که بازماندن کودکان و نوجوانان از تحصیل خسارات جبران ناپذیری به بار آورده و عواقب منفی پایداری به دنبال دارد.

همچنین یونیسف گفت که مدارس ابتدایی و متوسطه از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده اند. از همین رو این سازمان تاکید کرد که جهان با کمبود واکسن کرونا روبرو است و دولت‌ها نباید منتظر واکسینه شدن همه معلمان و دانش آموزان علیه کووید-۱۹ باشند و باید در اسرع وقت مدارس را بازگشایی کنند.

به همین خاطر وزیر آموزش و پرورش هم به هشدار‌های سازمان یونیسف اشاره کرده و گفته که بازگشایی مدارس یک توصیه بین‌المللی است. محسن حاجی میرزایی می‌گوید «توصیه نهاد‌های بین‌المللی، بازگشایی مدارس است، زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد.»

همچنین محمد محسن‌بیگی، مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم با تاکید بر اینکه نظر سازمان بهداشت جهانی، سازمان یونیسف و مراکز فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و بهداشتی این است که فاصله گرفتن بچه‌ها از مدرسه و عدم حضورشان در مدرسه آسیب‌های جدی به وجود آورده که در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد، می‌گوید که برای بازگشایی مدارس اتفاق نظر وجود دارد.

اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونای دلتا، کمبود واکسن کرونا و مدیریت ضعیف مسئولان، خلاف این گفته‌ها را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که این اتفاق نظر‌ها بر صدمات موجود بیفزاید.
بازگشایی مدارس حضوری

تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند!

هرروز خبر‌های جدیدی از هشدار‌ متخصصان برای ابتلای کودکان به کرونا در پیک پنجم به گوش می‌رسد که در تازه‌ترین این خبر‌ها دکتر رضا شروین بدو، رییس مرکز طبی کودکان گفته است: «وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان افزایشی است و در مرکز طبی کودکان نیز تعداد بستری زیاد شده است و یکی از بخش‌های کوووید ۱۹ ما آی‌سی‌یوی ما پر شده است.»

بدو درباره شدت بیماری کووید-۱۹ در کودکان در سویه دلتا، گفته که شدت بیماری در کودکان هنوز هم خیلی بیشتر نشده است، اما میزان سرایت در آن‌ها بسیار بیشتر است.
او تاکید می‌کند که در عین حال در اطفال و کودکانی که بیماری زمینه‌ای ندارند، تاکنون مرگ و میر چندانی نداشتیم، اما کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند و به کرونا هم مبتلا می‌شوند، بیماری‌شان سخت‌تر است.

همچنین، دکتر آینا ریاحی، متخصص کودکان بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، با بیان اینکه آمار بستری کودکان مبتلا به ویروس دلتا کرونا رو به افزایش است، گفته که برخلاف تصور عموم مردم، کودکان بیشتر به دلتا کرونا مبتلا شده و می‌توانند ویروس را به سایر افراد منتقل کنند. او می‌گوید که کودکان علاوه بر اینکه منتقل کننده این بیماری هستند خودشان هم مبتلا می‌شوند.

دکتر عبدالله کریمی هم تاکید کرده که سرعت انتقال ویروس کرونا، هم شدت آن و هم تعداد افرادی که درگیر می‌کند، در گونه دلتا، بخصوص برای کودکان بیشتر است.

البته دکتر بدو به بازگشایی مدارس هم اشاره کرده و گفته که «انتظار است قبل از بازگشایی مدارس با کارشناسان حوزه سلامت کودکان مشورت شود و جلسات کارشناسی و تخصصی هم اندیشی به صورت مداوم برگزار شود و با نگاه کارشناسانه و تخصصی نحوه بازگشایی، پیامد‌های احتمالی بازگشایی، الزامات بازگشایی مدارس مورد بررسی قرار گیرد.»

با همه این تفاسیر مسئولین باز هم بر بازگشایی مدارس تاکید دارند.

مدارس حضوری
مدارس حضوری می‌شوند؟

با اینکه یک هفته دیگر رئیس جمهور منتخب دولت را تحویل می‌گیرد و وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم تصمیم نهایی را درباره بازگشایی مدارس می‌گیرد، اما وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم تاکید دارد که مدارس باید تحت هر شرایطی باز شوند.

از همین رو رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این موضوع واکنش نشان داده و گفته که «تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مدارس این‌گونه نیست که وزیر هرچه خواست بگوید، بلکه باید تصمیم‌گیری بر اساس تشخیص جمعی و با نظر مجلس، به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

حتی اگر همه جامعه هم واکسینه شوند، باز هم باید در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری جمعی شود نه فردی. دانش‌آموزی که از منزل بیرون می‌آید با افراد مختلف اعم از راننده سرویس و یا تاکسی ارتباط برقرار می‌کند، لذا زنجیره ویروسی مجدداً برقرار می‌شود.

کمیسیون آموزش مجلس در نظر دارد که بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در اولین جلسه کمیسیون در راستای بحث بازگشایی مدارس بحث و گفتگو کند، لذا بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار دارد.»

البته محمد محسن‌بیگی، مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم به مخالفان بازگشایی مدارس واکنش نشان داده است.

محسن بیگی می‌گوید: «نظر سازمان بهداشت جهانی، سازمان یونیسف و مراکز فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و بهداشتی این است که فاصله گرفتن بچه‌ها از مدرسه و عدم حضورشان در مدرسه آسیب‌های جدی به وجود آورده که در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد.»

او همچنین گفته که این موضوعی است که تقریبا بر روی آن اجماع وجود دارد و کسانی که با بازگشایی مدارس مخالفت می‌کنند راهکار جایگزینی ندارند و صرفا مخالفت می‌کنند و نمی‌گویند چه کار باید کرد؛ لذا در مورد اصل بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی اجماع وجود دارد ولو محدود.
به علاوه مجید هداوند، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم با نظر وزارت آموزش وپرورش و ستادملی مقابله با کرونا برای بر بازگشایی مدارس موافق است.

بااین حال مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره راهکارهای بازگشایی مدارس گفته که یکی از مقدمات واکسیناسیون فرهنگیان است که تا نیمه دوم شهریور به پایان می‌رسد. اقدام بعدی هم تنظیم پروتکل و دستورالعمل است که باید برای بازگشایی رعایت شود که با همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در حال تنظیم است.

او همچنین به واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال اشاره کرده و گفته که دو واکسن مدرنا و فایزر تاکنون مناسب بوده و واکسن کرونای پاستوکووک، محصول مشترک ایران و کوبا هم تا پایان شهریورماه مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت می‌کند که می توانند به بازگشایی مدارس کمک کنند.
با این وجود تا زمانی که دولت جدید سکان کشور را به دست نگیرد نمی توان درباره بازگشایی مدارس نظر قطعی داد و باید تا آن زمان منتظر ماند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    یونیسف برای خودش تصمیم بگیرن همشون پشت میز ها شون قایم شدن وبرای بچه‌ها ی مردم تصمیم می گیرندوبا جون بچه‌ها ی مردم بازی میکنن وزیر از خود راضی ماهم که بجای اینکه تدبیر ی بیندیشندکاستیهای مجازی رو بر طرف کند اومده شعار حضوری شدن مدارس رو میگه که مردم هم جون بچه‌ها مون و ازسرراه پیدا نکردیم باحرف نسنجیده ایشون جان بچه‌ها مون و به خطر بندازیم هر تصمیمی بگیرن ما هم اجازه حضور ی نمی‌دیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید