محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان کدامند؟

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان کدامند؟

واتس‌اپ پیام‌رسان اول ایرانیان است و طبق گزارش ایسپا ۶۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. واتس‌اپ همچنین برای ارتباط بین کسب‌وکار‌ها هم بسیار محبوب است.

کد خبر : ۹۶۷۵۷
بازدید : ۲۸۴۹

بر اساس گزارشی که اخیرا پلت‌فرم نوین «هاب» منتشر کرده است، واتس‌اپ با داشتن بیش از ۵۰ میلیون کاربر ایرانی در رتبه نخست محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها قرار دارد.

واتس‌اپ به‌دلیل راحتی و سادگی استفاده بعد از فیلترینگ تلگرام رشد کرد؛ هرچند هیچ‌گاه کاربران به اندازه تلگرام از آن رضایت نداشتند، اما تا اندازه‌ای در نبود پیام‌رسان بهتر مجبور به استفاده از آن بودند.

تلگرام شبکه اجتماعی محبوب دوم ایرانیان، سال‌هاست فیلتر شده، اما فیلترینگ از محبوبیت و استفاده از آن نکاسته است. تلگرام هم‌اکنون بیش از ۴۹ میلیون کاربر در ایران دارد.

اینستاگرام سومین پلت‌فرم محبوب ایرانیان است که حدود ۴۷ میلیون کاربر در ایران دارد. روبیکا با ۲۶ میلیون و سروش‌پلاس با ۲۳ میلیون دو پیام‌رسان ایرانی بالای لیست پیام‌رسان‌های محبوب قرار دارند. فیس‌بوک با ۲/ ۱۷ میلیون کاربر، بله با ۷ میلیون، گپ با ۵ میلیون، ایتا با ۳ میلیون، لینکدین با ۷/ ۲ میلیون و توییتر با بیش از ۲ میلیون کاربر دیگر شبکه‌های محبوب ایرانیان به شمار می‌روند.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار‌ها

اینستاگرام شبکه‌ای است که این روز‌ها مجلسیان بر اساس طرح صیانت به دنبال ایجاد جایگزینی برای آن هستند. بر اساس این گزارش حدود ۴۹ درصد ایرانیان عضو اینستاگرام هستند و در این میان یکی از پلت‌فرم‌های محبوب کسب‌وکارهاست؛ به‌طوری‌که ۹۰ درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک پیج تجاری را دنبال می‌کنند.

همچنین این گزارش معتقد است که ۶۰ درصد کاربران اینستاگرام اعلام کرده‌اند که در این شبکه با محصولات جدید آشنا شده‌اند. اینستاگرام در دنیا هم چنین نقشی را دارد. بر اساس گزارشی که Socialmediatoday در فوریه سال ۲۰۲۰ منتشر کرده فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک سه شبکه اصلی مورد استفاده کسب وکار‌ها در جهان هستند. بعد از آن‌ها پینترست، ردیت، توییتر و لینکدین قرار دارند.

در ایران بعد از اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و توییتر بیشترین محبوبیت را در زمینه استفاده توسط کسب‌وکار‌ها دارند. آپارات تنها شبکه اجتماعی محبوب در لیست کسب‌وکار‌های محبوب ایرانیان است که در جایگاه پنجم قرار دارد. بعد از آپارات، لینکدین و یوتیوب هم از نظر کسب‌وکار‌های ایرانی محبوب هستند. در این میان حضور چهار شبکه فیلترشده (تلگرام، فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب) در لیست محبوب‌ترین‌های کسب‌وکار جالب توجه است.

واتس‌اپ پیام‌رسان اول ایرانیان است و طبق گزارش ایسپا ۶۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. واتس‌اپ همچنین برای ارتباط بین کسب‌وکار‌ها هم بسیار محبوب است.

استوری؛ محبوب‌ترین محتوا برای کسب‌وکار‌ها

بر اساس این گزارش، استوری محبوب‌ترین محتوای منتشرشده توسط کسب‌وکارهاست. آلبوم، ویدئو و تصویر در رده‌های بعدی محبوبیت قرا ردارند و محتوای متنی در رده پنجم قرار دارد.

این گزارش همچنین با انتشار جدولی هفتگی، پرترافیک‌ترین زمان‌های انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده است. بر این اساس تقریبا در تمام طول هفته ساعت‌های ۱۶ تا ۲۰ پرترافیک‌ترین و ساعات ابتدایی روز کم‌ترافیک‌ترین را تشکیل می‌دهند.

این گزارش نشان می‌دهد که اینستاگرام با ۶/ ۶۱ درصد بیشترین درصد پست‌های منتشرشده کاربران ایرانی را در نوین‌هاب تشکیل می‌دهد و تلگرام با ۸/ ۲۲ درصد، فیس‌بوک ۹/ ۴ درصد، توییتر ۳/ ۴ رصد، لینکدین ۲ درصد، آپارات ۱/ ۱ درصد و بله یک‌درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. پیام‌رسان‌های بومی گپ، سروش پلاس وایتا با ۲ دهم درصد در رتبه‌های آخر قرار دارند.

همچنین بر اساس این گزارش حسن ریوندی با ۹/ ۱۶ میلیون فالوور بیشترین دنبال‌کننده را در اینستاگرام دارد مهناز افشار با ۲/ ۱۴ میلیون، رامبد جوان با ۶/ ۱۱ میلیون، گلشیفته فراهانی با ۳/ ۱۱ میلیون و محمدرضا گلزار با ۸/ ۱۰ میلیون بیشترین دنبال‌کننده را دارند.
در خارج از ایران، اما فاصله دنبال‌کننده‌های مشهور بسیار زیاد است. اکانت رسمی اینستاگرام ۴۱۰ میلیون فالوور، کریستیانو رونالدو ۳۲۱ میلیون، دواین جانسون ۲۵۸ میلیون و لئو مسی ۲۴۰ میلیون فالوور دارد.

تاثیر کرونا بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی

کرونا به‌طور کلی باعث رشد شبکه‌های اجتماعی در جهان شد. فیس‌بوک در ماه مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد که در دوران پاندمی ۵۰ درصد افزایش و رشد در پیام‌رسانی داشته است. واتس‌اپ نیز از افزایش ۴۰ درصدی رشد کاربرانش از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد.
۴۲ درصد مردم اعلام کرده‌اند که بعدا از شیوع این پاندمی دیگر اهمیتی به اینکه در شبکه‌های اجتماعی چگونه به نظر می‌رسند نمی‌دهند و ۴۶ درصد از مردان و ۳۱ درصد زنان نیز اعلام کرده‌اند که از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به انتشار مشکلات فردی و شخصی‌شان درشبکه‌های اجتماعی احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

بر اساس گزارشی که دیتاریپورتال در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است، شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا حدود ۳۳/ ۴ میلیارد کاربر فعال دارند (۵۵ درصد مردم). در این میان فیس‌بوک با ۸۵/ ۲ میلیارد و یوتیوب با ۲۹/ ۲ میلیارد دو رتبه نخست محبوبیت را در اختیار دارند.
اینستاگرام با ۱.۰۷۴ میلیارد و تیک تاک با یک‌میلیارد و لینکدین با ۷۲۲ میلیارد کاربر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تلگرام با ۵۵۰ میلیون، ردیت با ۴۳۰ میلیون و توییتر با ۱۹۹ میلیون کاربر هم در انتهای لیست قرار گرفته‌اند.
تعداد کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید