۳۶۶ شهر در وضعیت قرمز کرونا!

۳۶۶ شهر در وضعیت قرمز کرونا!

نقشه به‌روز رنگ‌بندی کرونایی در کشور نشان می‌دهد هیچ شهر سفید یا آبی در ایران وجود ندارد و تنها ۲۸ نقطه زرد کرونایی باقی‌مانده که با سرعت شیوع فعلی بزودی به نارنجی و قرمز تغییر رنگ خواهند داد. اوضاع این روز‌های بیمارستان‌های کشور با هیچ دوره‌ای در تاریخ قابل مقایسه نیست.

کد خبر : ۹۶۹۱۷
بازدید : ۲۱۹۰
فریبا خان احمدی | پیک پنجم کرونا مشغول قتل‌عام است و روزانه به‌طور میانگین بیش از ۴۰۰ نفر قربانی می‌گیرد و تعداد مبتلایان نیز به بیش از ۵ برابر پیک‌های قبلی رسیده است. این روز‌ها صدای سرفه‌های بیماران و جیغ مانیتور‌ها و شیون سوگواران از تمام بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد.

تاخت و تاز سنگین کرونا؛ ۳۳۶ شهر را به رنگ قرمز کرونایی تغییر داده و بیمار و بیماری در کشور بیداد می‌کند، بیمارستان‌ها ظرفیت ندارند و حتی راهرو‌های بدون تهویه بخش‌های اورژانس و کلینیک‌های سرپایی از بیماران بدحال پر شده است.

کادر درمان می‌گویند اورژانس‌ها در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند و معطلی‌های چندساعته در درمانگاه‌ها نفس بیماران را تنگ کرده است. علاوه بر نبود تخت خالی برای بیماران بدحال، اوضاع دارو و درمان نیز وضعیت اسفناکی پیدا کرده است. دارو کمیاب و هزینه درمان بسیار بالا رفته و پیدا کردن دارو در بازار سیاه نیز از عهده همه بر‌نمی‌آید.
افزایش درگیری‌های خانوادگی موجب شده اغلب خانواده‌ها زیر بار فشار سنگین هزینه‌های درمانی، درمان‌شان را نصف و نیمه رها کنند. گرچه اوضاع از کنترل خارج شده به همان نسبت هم بی‌توجهی‌ها به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی زیاد شده است.
متخصصان بخش‌های عفونی هشدار می‌دهند هر کسی از خانواده که مجبور است برای کار خارج از خانه برود حتماً دو لایه ماسک بزند، در هیچ تجمعی شرکت نکند و اگر ماسک مناسب و صحیح نمی‌زند خود را ناقل بداند و از دیگران جدا کند.
آن‌ها از بحرانی‌ترین روز‌های کرونایی کشور سخن می‌گویند و به صراحت اعلام می‌کنند به همدیگر رحم کنید؛ اگر در میهمانی، جشن و عروسی و مراسم عزاداری و هرگونه تجمعی شرکت می‌کنید در هفته‌های آینده میهمان سینه سرد گورستان خواهید شد.
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید: از نظر میزان ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر‌های ناشی از بیماری، یکی از بدترین شرایط کشور را در ایران تجربه می‌کنیم. حدود ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی اشغال شده که با توجه به افزایش بیماران بستری رسیدگی به بیماران دچار چالش شده است.

با وقوع یکی از بدترین شرایط پاندمی کرونا در کشور، اما ترسناک‌ترین قسمت پیک پنجم این است که در پی افزایش تعداد افراد واکسینه شده عده‌ای ماسک‌ها را کنار گذاشته‌اند این در حالی است که همواره تأکید متخصصان حوزه سلامت بر این نکته است که واکسیناسیون کرونا دو هفته بعد از تزریق دوز دوم تولید آنتی‌بادی می‌کند و تا زمانی که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد در جامعه نرسیده افراد واکسینه شده نیز به ویروس دلتا مبتلا می‌شوند.

شهر سفید و آبی نداریم

نقشه به‌روز رنگ‌بندی کرونایی در کشور نشان می‌دهد هیچ شهر سفید یا آبی در ایران وجود ندارد و تنها ۲۸ نقطه زرد کرونایی باقی‌مانده که با سرعت شیوع فعلی بزودی به نارنجی و قرمز تغییر رنگ خواهند داد. اوضاع این روز‌های بیمارستان‌های کشور با هیچ دوره‌ای در تاریخ قابل مقایسه نیست.
آی‌سی‌یو‌ها مملو از بیمار شده‌اند و خدمات‌دهی به بیماران غیر‌کرونایی دچار چالش جدی شده است. با وجود این و در شرایطی که کار بیماران به بستری در صندلی‌های ماشین و محوطه بیمارستان رسیده است دیروز تصویری از بیمارستان امام خمینی کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در بحران کمبود تخت برخی تخت‌ها در بیمارستان مجهز امام خمینی کرج بلااستفاده مانده‌اند.
آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرده است؛ سهامداران اصلی این بیمارستان بنیاد شهید و سازمان همیاری استان البرز بوده و متعلق به دانشگاه نیست و به دلیل اختلاف بین این دو سهامدار در‌های بیمارستان بسته است. در همین حال روز گذشته استاندار البرز دستور داد بیمارستان امام خمینی به دانشگاه علوم پزشکی البرز واگذار شود.

سخنگوی وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا گفته است روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم مرداد ماه همچنان ادامه دارد و این روند از قله خیز چهارم نیز بیشتر شده است.

به گفته سیماسادات لاری؛ روند بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نیز همچنان افزایشی است و به بیشترین میزان از ابتدای شیوع اپیدمی کووید۱۹ تاکنون رسیده است. در هفته اخیر ۲۶ هزار و ۸۵۱ بیمار مبتلا به کرونا بستری شدند و همچنین موارد سرپایی با تست مثبت کرونا در هفته اخیر ۲۰۵ هزار و ۲۹۴ نفر بوده است.

او گفت: بیشترین بروز هفتگی بیماران بستری با تست مثبت کرونا از هشتم تا چهاردهم مرداد ماه به ترتیب در استان‌های مازندران، ایلام، گلستان، گیلان و بوشهر بوده است.
همچنین کمترین میزان بستری بیماران کرونا در استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده است. شیوع ویروس جهش یافته دلتا در کشور و کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طرفی برگزاری مراسم عروسی و عزا در شرایط حاضر منجر به ادامه‌دار شدن وضعیت افزایشی سرپایی و بستری و همچنین موارد فوتی شده است.

خبر‌ها در رابطه با واکسیناسیون کرونا نیز بدین قرار است؛ مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۱۰ دوز رسید و بنابه دستور وزیر بهداشت در جزایر کیش و قشم افراد بومی بالای ۱۸ سال واکسینه می‌شوند. اما از روز‌های گذشته برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱ منتشر شده که از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد.
در کانال تلگرامی وزارت بهداشت آمده است: در روز‌های اخیر شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر «آغاز واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱ به تفکیک روز» منتشر شده که به هیچ عنوان مورد تأیید نمی‌باشد.

هموطنان عزیز برای اطلاع از آخرین تصمیمات گروه‌های هدف فراخوانده شده برای واکسیناسیون می‌توانند به سایت وزارت بهداشت به آدرس Behdasht.gov.ir، رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر و نیز سامانه Salamat.gov.ir مراجعه کنند.

آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدای برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ تا صبح ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

کیانوش جهانپور - سخنگوی سازمان غذا و دارو- به ایسنا گفت: تاکنون بیش از ۲۱ میلیون واکسن داخلی و خارجی کرونا تحویل وزارت بهداشت شده است.

وی آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در کشور از ابتدای برنامه واکسیناسیون تا صبح دیروز را به شرح زیر اعلام کرد:
اسپوتنیک نوبت اول: ۴۳۶۱۳۶
اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۵۶۶۰۷
سینوفارم نوبت اول: ۸۳۵۲۶۸۴
سینوفارم نوبت دوم: ۱۹۹۶۴۵۰
بهارات نوبت اول: ۵۹۰۸۷
بهارات نوبت دوم: ۵۳۹۶۰
آسترازنکا نوبت اول: ۲۲۷۵۲۸۱
آسترازنکا نوبت دوم: ۵۹۰۶۵۴
برکت نوبت اول: ۱۰۰۲۶۴۱
برکت نوبت دوم: ۱۰۳۱۰
آخرین رنگبندی کرونا
آخرین رنگبندی شهرها
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید