یارانه نقدی در دولت رئیسی چقدر می‌شود؟

یارانه نقدی در دولت رئیسی چقدر می‌شود؟

همه یارانه بگیران کنونی مشمول طرح کارت اعتباری نخواهد شد. یارانه نقدی یا همان یارانه ۴۵۵۰۰ هزار تومانی ماهانه به بیش از ۷۷ میلیون نفر اعطا می‌شود. در واقع ۹ دهک از ۱۰ دهک درآمدی یارانه نقدی می‌گیرند.

کد خبر : ۹۷۲۴۴
بازدید : ۱۶۳۱۷
ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات وعده‌هایی برای کمک به معیشت قشر کم درآمد در قالب اعطای کارت اعتباری خرید داد، به طوریکه یارانه دریافتی یک خانواده ۴ نفره می‌تواند تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه افزایش یابد.

اما این وعده‌ها شامل همه افراد جامعه نمی‌شود و نسبت به یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی به افراد و خانوار‌های کمتری پرداخت می‌شود. حال سوال این است در چه شرایطی شما مشمول دریافت یارانه رئیسی خواهید بود؟

وعده یارانه‌ای رئیسی چه بود؟

ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داد که از آبان ۱۴۰۰ برای خانوار‌های ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. به گفته او، به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهیانه تخصیص می‌یابد.

با این حال این کمک هزینه مانند وام یک میلیون تومانی کرونا باید توسط خانوار‌ها بازپرداخت شود. به این صورت که اعتبار معیشت، قرض الحسنه با کارمزد ۲ درصد است و بازپرداخت آن زمانی است که خانوار درآمد کافی برای پرداخت اقساط را داشته باشد.

البته این اعتبار برای خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند، بلاعوض خواهد بود.

به گفته رئیسی با کارت اعتباری شما بدون داشتن پول به اندازه‌ای که اعتبار دارید، خرید کرده و پولش را بعدا پرداخت می‌کنید. با این طرح ۵۰ درصد از خانوار‌ها صاحب کارت اعتباری می‌شوند. او ابراز امیدواری کرد که با این طرح «حداقل معیشت برای همه ایرانیان» فراهم خواهد شد.
درآمد ماهانه هر دهک

رئیسی به چند میلیون نفر یارانه خواهد داد؟

منظور از دهک‌های درآمدی این است که جمعیت کشور به ۱۰ بخش مساوری تقسیم می‌شود، به این ترتیب که کم درآمدترین خانوار‌ها در دهک اول و پردرآمدترین‌ها در دهک دهم قرار می‌گیرند.

با فرض جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور، جمعیت هر دهک ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است؛ بنابراین زمانی که گفته می‌شود به ۵ دهک اول کارت اعتباری داده می‌شود یعنی به نیمی از جمعیت کشور، حدود ۴۲ میلیون نفر این تسهیلات اعطا خواهد شد.

آیا همه یارانه بگیران مشمول کمک هزینه رئیسی می‌شوند؟

همه یارانه بگیران کنونی مشمول طرح کارت اعتباری نخواهد شد. یارانه نقدی یا همان یارانه ۴۵۵۰۰ هزار تومانی ماهانه به بیش از ۷۷ میلیون نفر اعطا می‌شود. در واقع ۹ دهک از ۱۰ دهک درآمدی یارانه نقدی می‌گیرند.

همچنین یارانه معیشتی بنزین که از دولت روحانی پرداخت آن آغاز شد به حدود ۶۰ میلیون نفر یا ۷ دهک درآمدی پرداخت می‌شود؛ بنابراین اگر شما جزو یارانه بگیران کنونی هستند لزوما در طرح رئیسی کارت اعتباری نخواهید گرفت.


آیا شما مشمول یارانه رئیسی می‌شوید؟

درآمد ماهانه هر دهک
آخرین اطلاعات منتشر شده از درآمد دهک‌ها مربوط به سال ۹۸ است. در این سال درآمد یک خانواده در دهک یک به طور متوسط حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. برآورد متوسط درآمد خانوار دهک یک در سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در این خصوص جدول را ببینید.

درآمد دهک پنجم هم در حال حاضر باید چیزی حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد؛ بنابراین کارت اعتباری رئیسی به خانواده‌هایی اختصاص می‌گیرد که کمتر از ۵.۸ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشند.

مقدار آن برای خانواده‌هایی که کمتر از ۴ میلیون تومان در ماه درآمد دارند به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان است و به خانواده‌هایی که بین ۴ تا ۵.۸ میلیون تومان در ماه درآمد دارند نفری ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.

برای دانستن جزئیات بیشتر به جدول شماره دو توجه کنید.

یارانه دریافتی یک خانواده ۴ نفره چقدر می‌شود؟

بر اساس طرح یارانه‌ای رئیسی، یک خانواده ۴ نفره درسه دهک اول ۸۰۰ هزار تومان کارت اعتباریشان در ماه شارژ می‌شود. این خانواده در حال حاضر ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی و ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند.
از این رو یارانه دریافتی یک خانواده ۴ نفره در سه دهک اول از پاییز سال جاری به یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در ماه می‌رسد. اگر این خانواده در دهک چهارم و پنجم باشد از آذر ماه ۹۵۴ هزار تومان یارانه خواهد گرفت. یارانه دریافتی دیگر دهک‌های درآمدی تغییری نخواهد کرد.
یارانه خانواده 4 نفری
منبع: بورسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید