مهم‌ترین کامپیوتر‌های تاریخ

مهم‌ترین کامپیوتر‌های تاریخ

ورود شرکت‌های مختلف و عرضه انواع پی‌سی‌ها در مدل‌های متنوع، باعث شد تا این محصول جای خود را در میان خانه‌های کاربران باز کند و این روز‌ها به یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌ها تبدیل شود.

کد خبر : ۹۷۳۴۲
بازدید : ۳۹۶۷

تقریبا چهل سال پیش و در چنین روزهایی، رایانه شخصی IBM PC با طراحی خاص خود قدم به عرصه وجود گذاشت. محصولی که به سرعت در میان کاربران محبوب شد و سنگ بنایی شد برای تولید انواع رایانه‌های شخصی.

ورود شرکت‌های مختلف و عرضه انواع پی‌سی‌ها در مدل‌های متنوع، باعث شد تا این محصول جای خود را در میان خانه‌های کاربران باز کند و این روز‌ها به یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌ها تبدیل شود.

حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طی این ۴۰ سال، برخی از این پی‌سی‌ها در رسیدن این خانواده از محصولات به چنین جایگاه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. در ادامه قصد داریم تا به چند نمونه از این دستگاه‌ها اشاره کنیم.
سرفیس استودیو

سرفیس استودیو - Surface Studio

سرفیس استودیو مهندسان مایکروسافت، یکی از محصولات نسبتا جدید این فهرست محسوب می‌شود که در اواخر سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد. این دستگاه همانند آی‌مک اپل، یک محصول به اصطلاح All-in-One است که توانسته سبک جدیدی از رایانه‌های شخصی را در معرض استفاده کاربران قرار دهد.

رایانه‌ای که هم به نمایشگر لمسی مجهز شده، هم از مانیتوری باکیفیت بهره می‌برد و هم کارکرد‌های قدی‌می‌یک پی‌سی را در خود جای داده است. در واقع، سرفیس استودیو توانست نمایی از آینده صنعت پی‌سی‌ها را ترسیم کند.
اپل لیسا

اپل لیسا - Apple Lisa

رایانه لیسا یکی از عجیب‌ترین محصولات در این فهرست به شمار می‌رود. محصولی که با ورود خود توانست راه را برای نسل جدیدی از رایانه‌های شخصی هموار کند. به لطف همکاری میان اپل و Xerox PARC، رایانه لیسا به همراه رابط WIMP ورژن اپل که شامل ویندوز، آیکون‌ها و نشانگر ماوس می‌شد، عرضه شد.

این محصول در سال ۱۹۸۳ با قیمت بالای ۹۹۹۵ دلار به فروش می‌رسید و توانست زمینه‌ساز تولید مکینتاش شود.

آی مک جی
آی‌مک جی ۳ - iMac G۳
سال ۱۹۹۸، آی‌مک جی ۳ با طراحی و رنگ‌بندی جدید خود توانست به یکی از به‌یادماندی‌ترین طراحی‌های زمان خود تبدیل شود. استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل درباره این محصول گفت که «به نظر می‌رسد از سیاره دیگری آمده است. سیاره‌ای خوب و با طراحان بهتر.»

این طراح کسی نبود جز جانی آیو، کسی که مغز متفکر طراحی انواع محصولات این شرکت اعم از آیپاد، آیفون و آیپد و ... در سال‌های بعد بود.
اما آنچه آی‌مک جی ۳ را متمایز می‌کرد، نوآوری آن در حذف درایو فلاپی دیسک و کانکتور اپل دسکتاپ باس بود و توانست این پیام را به جهان مخابره کند که اپل بعد از چند سال ناکامی، شرکتی است که می‌تواند همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.
زیراکس استار

زیراکس استار - Xerox Star

این رایانه شخصی که عمر آن به چیزی حدود ۴۰ سال می‌گذرد، توانست تجربه متفاوتی را برای کاربران رقم بزند. دستاوردی که به رابط گرافیکی، ماوس دو دکمه‌ای، شبکه اترنت، ایمیل و انبوهی از نوآوری‌های بدیع در زمان خود مجهز بود و به اعتقادی بسیاری از کارشناسان، اگر محصولی، چون زیراکس استار نبودند، شاید دنیای رایانه‌های شخصی، مسیری متفاوت با آنچه امروز مشاهده می‌شود، طی می‌کرد.
میتس آلتیر

میتس آلتیر ۸۸۰۰ - MITS Altair ۸۸۰۰

این که دقیقا چه زمانی انقلاب رایانه‌های شخصی شروع شد، کار بسیار دشواری است. اما به جرات می‌توان آلتیر ۸۸۰۰ را یکی از اولین رایانه‌هایی دانست که توانست جرقه‌های این کار بزند. این محصول در مقایسه با رایانه‌های بزرگ و حجیم زمان خود، از طراحی کوچک و جمع‌وجوری بهره می‌برد و به راحتی روی یک میز قرار می‌گرفت.

اگرچه توان پردازشی این رایانه به نسبت رایانه‌های بزرگ و حجیم کمتر بود، اما پردازنده‌های جدید ۸۰۸۰ شرکت اینتل در این رایانه به اندازه‌ای قوی بودند که بتوانند نیاز‌های کاربران از یک پی‌سی متعلق به آن زمان را تامین کنند.
اپل 2

اپل ۲ - Apple II

اپل با معرفی این رایانه توانست خود را به جهانیان عرضه کند. برخلاف دیگر رایانه‌های شخصی زمان خود، اپل ۲ که قدمت آن به سال ۱۹۷۷ بر‌می‌گردد، از قابلیت نمایش رنگ برخوردار بود. این محصول توسط استیو ووزنیک، همبنیانگذار اپل و جری مانوک که از طراحان آن زمان به شمار می‌رفت، طراحی شد.

اپل تا دهه ۱۹۹۰ میلادی به تولید اپل ۲ ادامه داد. این دستگاه نه‌تن‌ها پایه‌های شرکت اپل را قوی‌تر کرد بلکه، صنعت رایانه‌های شخصی جهان را نیز متحول کرد.
کومودور 64

کومودور ۶۴ - Commodore ۶۴

این رایانه شخصی در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد و توانست فروشی فراتر از تصور را تجربه کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود ۱۷ میلیون دستگاه رایانه کومودور ۶۴ در آن زمان به فروش رفت.
این محصول از پردازنده گرافیکی قوی و چیپ صدای قابل برنامه‌ریزی بهره می‌برد و به پردازنده ۱ مگاهرتزی و رم ۶۴ کیلوبایتی مجهز بود. نقطه قوت این محصول در آن بود که به مانند کنسول‌های بازی، کاربر می‌توانست آن را به تلویزیون متصل کند.
مکینتاش

مکینتاش ۱۲۸K - Macintocsh ۱۲۸k

نسل نخست مکینتاش در سال ۱۹۸۴ عرضه شد. اگرچه این محصول نتوانست در میزان فروش، انتظارات اپل را برآورده کند، اما از آن به عنوان دستگاهی که زمینه‌ساز تغییراتی اساسی در ساخت رایانه‌های شخصی بود، یاد می‌شود.
آی ب ام پی سی

آی‌بی‌ام پی‌سی - IBM PC

اگر از قدیمی‌های حوزه آی‌تی بخواهید که نام یک شرکت تولیدکننده رایانه در سال ۱۹۸۱ را ببرد، بی‌تردید نام آی‌بی‌ام را به زبان خواهد آورد. اما رایانه‌های این شرکت، بسیار حجیم و بزرگ بودند و بیشتر توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این رویه، اما در سال ۱۹۸۱ تغییر کرد و این شرکت از رایانه‌ای جدید تحت عنوان IBM Model ۵۱۵۰ یا همان IBM PC پرده برداشت. محصولی که مجهز به میکروپردازنده ۸۰۸۸ اینتل بود و از سیستم عامل MS-DOS مایکروسافت بهره می‌برد.
منبع: آی تی ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید