کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

نتیجه بررسی های دانشمندان درباره آسیب رساندن ویروس کرونا به اندام های بدن انسان نشان می دهد که این ویروس می تواند به شدت به اندام‌ها حمله می‌کند. همچنین این بیماری می تواند به قلب، عروق، اعصاب، مغز، کلیه‌ها و پوست، آسیب‌های جدی برساند.

کد خبر : ۹۷۳۴۵
بازدید : ۷۸۳۳
فرادید | پس از گذشت حدود ۱۹ ماه از همه گیر شدن ویروس کرونا، همچنان ناشناخته‌ها و ابهامات فراوانی در مورد این ویروس وجود دارد. اما نکته قابل تامل در مورد ویروس کرونا این است که، این بیماری می‌تواند به سراسر بدن نفوذ کند.

به گزارش فرادید؛ یکی از دلایل بروز ترس از کرونا، انتقال و سرایت سریع ویروس کرونا به بدن انسان است. به جهت انتقال سریع و متعاقب ویروس، شمار مرگ و میر افزایش می‌یابد و همین امر ترس از ابتلا به بیماری را بیشتر می‌کند.

در اکثر موارد ابتلا به کرونا، بیماری به سینه‌پهلو، التهاب ریه‌ها و آب‌گرفتگی کیسه‌های هوا تبدیل می‌شود و در نهایت هم باعث نارسایی ریوی خواهد شد.

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟
پس از ورود ویروس کرونا به بدن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران درباره ابعاد بالینی بیماری کرونا توضیح داده است.

به گفته رمضانی مهمترین محل ورود ویروس کرونا از طریق بینی است که با ورود به بینی از طریق این اسپایک مهم سعی می‌کند به سلول‌های مخاط بینی متصل شود.

او می‌گوید که ویروس یک موجود زنده نیست، وقتی وارد سلولی شود فقط می‌خواهد خود را تکثیر کند. پس از تکثیر شدن می‌توانند از طریق جریان خون وارد بدن شوند.

مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: «گیرنده‌ای که ویروس برای ورود به سلول به آن نیاز دارد در مخاط حلق، سیستم تنفسی، مجاری تحتانی تنفسی، قسمت گوارشی، کلیه، قلب، کبد و... وجود دارد. بنابراین؛ ویروس می‌تواند به همه بخش‌ها نفوذ کند و تمام اعضای بدن را درگیر کند که یکی از مشکلات ما با ویروس نیز همین مورد است.»

او درگیری ریه با کرونا را مهم‌ترین و دردسرسازترین درگیری ارگان‌های بدن با کرونا می‌داند.

رمضانی افزود: «از ورود ویروس تا شروع علائم ممکن است چند ساعت تا ۲ هفته زمان بگذرد که در مورد سایر ویروس‌ها این طیف زمانی به این وسعت نیست و این درحالی است که برخی افراد در مواجهه با کرونا هیچ علائمی پیدا نمی‌کنند و تا آخرین روز‌های بیماری بدون علائم می‌مانند، درحالی که امکان انتقال بیماری به سایرین را دارند و ویروس در بینی و مخاط دهان‌شان ترشح می‌شود.»

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟
کرونا به کدام اندام بدن حمله می‌کند؟

نتیجه بررسی‌های دانشمندان درباره آسیب رساندن ویروس کرونا به اندام‌های بدن انسان نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند به شدت به اندام‌ها حمله کند. همچنین این بیماری می‌تواند به قلب، عروق، اعصاب، مغز، کلیه‌ها و پوست، آسیب‌های جدی برساند.

طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، چین و ایتالیا، ویروس کرونا به قلب حمله می‌کند که میزان مرگ و میر بالا که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون دارند، اثباتی بر این نظریه است.

همچنین ویروس کرونا می‌تواند در ماهیچه قلب مبتلایانی که سابقه بیماری نداشته‌اند، عفونت ایجاد کند.
پژوهشگران در سوییس در مطالعات خود متوجه شده اند، در برخی مبتلایان به کرونا، تمام لایه سلولی، در لایه درون رگی رگ‌های خونی و لنفاوی اندام‌های گوناگون، دچار التهاب می‌شوند.

طبق نظریه محققان، این التهاب می‌تواند منجر به اختلالات ریز جریان خون شود که می‌تواند به قلب آسیب برساند و همچنین به آمبولی ریه، انسداد عروق در مغز و دستگاه گوارش بینجامد.

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟
کرونا و ریه

ریه از اندام‌های مهمی است که در زمان درگیر شدن با بیماری کرونا، به شدت آسیب می‌بیند. در مواردی حتی پس از بهبودی هم این آسیب ادامه دارد و ممکن است ریه فرد کدر و با کاهش عملکرد مواجه شود.

بعلاوه ریه در دراز مدت آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شود که از جمله آن می‌توان به فیبروز ریه اشاره کرد. به گفته متخصصان، فیبروز ریه می‌تواند در بافت همبند ریه التهاب ایجاد می‌کند. با این عارضه، انتقال اکسیژن به رگ‌ها دچار مشکل شده و تنفس کوتاه و تند می‌شود.

تنگی نفس، خستگی و سرفه‌های خشک از پیامد‌های فیبروز ریه‌اند. راندمان بدن به شدت کاهش می‌یابد و بیمار به سختی توانایی انجام کار‌های روزمره خود را دارد. نکته قابل توجه این است که فیبروز ریه درمان‌شدنی نیست.

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟
آسیب به سیستم عصبی و مغز

در بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹، اختلالات حس بویایی و چشایی به وجود می‌آید که این اختلال‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این ویروس به سیستم عصبی هم حمله می‌کند.

پس از نفوذ ویروس کرونا به اعصاب این نگرانی به وجود آمده که این ویروس از طریق اعصاب به مغز برسد. همچنین محققان نگران این مسئله هستند که ویروس جدید کرونا در برخی انسان‌ها به ساقه مغز نفوذ کند و به مرکز تنفسی در آن منطقه آسیب بزند.

چنین مواردی بیشتر در میان مبتلایان سالخورده مشاهده شده است. این افراد مسن دچار شمکلات جدی تنفسی یا مشکلات ریوی می‌شوند که طبق فرضیه‌ی محققان چین و ژاپن، این ویروس می‌تواند باعث سکته مغزی شود یا شرایط بروز آن را فراهم کند.

کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟ مسدود شدن کلیه‌ها

پس از آسیب رسیدن به ریه‌های فرد و نیاز به تنفس مصنوعی، ممکن است کلیه‌های او هم آسیب ببینند. محققان در این باره گفته اند که در صورت عفونت ریوی، معمولا به دلیل تجمع بالای مایع در ریه، برای بیمار دارو‌هایی تجویز می‌کنند که منجر به جذب آب بدن می‌شود. به این ترتیب خون‌رسانی کلیه با مشکل مواجه شده و این ارگان نمی‌تواند وظیفه تصفیه را انجام دهد.

درمواردی هم بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بیماری در آن‌ها حاد است، خون سریع‌تر لخته می‌شود. لخته‌های خون هم رگ‌ها و اغلب، کلیه‌ها را مسدود می‌کنند.
کرونا چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

کرونا و آسیب پوستی

علاوه بر این موارد، ممکن است کووید ۱۹ به پوست هم آسیب‌های جدی وارد کند.‌ای آسیب باعث تغییرات پوستی می‌شوند. این ضایعات پوستی بیش از همه در میان کودکان و نوجوانان و در ناحیه پا‌های آنان دیده می‌شود.

این لکه‌های بنفش شبیه به آثار سرخک، آبله مرغان یا سرماسوزک بوده‌اند. البته در مواردی هم بثورات پوستی، واکنش‌های شبیه حساسیت در دیگر نقاط بدن هم دیده شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید