نوزاد افغان در آغوش سرباز آمریکایی؛ داستان عکسی که دست به دست شد

نوزاد افغان در آغوش سرباز آمریکایی؛ داستان عکسی که دست به دست شد

یکی از آن تصاویر، همین نوزادی است که پشت حصار‌های فرودگاه کابل توسط والدینش بالا گرفته می‌شود تا سربازان آمریکایی او را بپذیرند. انتشار این عکس، واقعیت رهاشدن مردم افغانستان توسط نیرو‌های آمریکایی را زیر سایه برده است.

کد خبر : ۹۷۴۷۱
بازدید : ۳۸۵۳

ترک افغانستان توسط نیرو‌های خارجی و بخصوص آمریکا، در افغانستان، منطقه و جهان آشوب به پا کرده است، اما هیچ‌کدام این آشوب‌ها به اندازه آشوبی که در خانه و دل‌های مردم افغانستان افتاده اهمیتی ندارد.

در شب سقوط کابل، فرودگاه این شهر تسلیم‌شده برای بسیاری آخرین امید خروج از باتلاق جنگ و ویرانی پیش رو بود؛ وضعیتی که باعث شد هزاران نفر با عبور از پست‌های بازرسی و به خطر انداختن جانشان به هر طریق ممکن خود را به فرودگاه برسانند و تا آویزان‌شدن از هواپیمایی که در حال ترک این فرودگاه بحران‌زده بود، پیش بروند.

چند ساعت بعد گزارش‌هایی منتشر شد که می‌گفت روی چرخ‌های یک هواپیمای خروجی از کابل آثاری از جسم کسانی که در این مسیر مرده بودند، دیده می‌شد.
خیلی‌ها درباره تصویر سقوط از هواپیمای آمریکایی نوشتند آن‌ها کسانی بودند که از سر نادانی تلاش کردند به هر طریق ممکن خود را به آخرین امید آمریکایی‌شان برسانند، اما تصاویر دیگری هم هست که نشان می‌دهد قضاوت درباره افغانستانِ امروز به این راحتی‌ها نیست.

یکی از آن تصاویر، همین نوزادی است که پشت حصار‌های فرودگاه کابل توسط والدینش بالا گرفته می‌شود تا سربازان آمریکایی او را بپذیرند. انتشار این عکس، واقعیت رهاشدن مردم افغانستان توسط نیرو‌های آمریکایی را زیر سایه برده است.
نوزادان افغان در آغوش سربازان آمریکایی
در حالی که روی تصویر پرت‌شدن دو نفر از هواپیمای در حال اوج‌گرفتن در آسمان افغانستان، افکار عمومی بخصوص غربی ملتهب و عصبانی به مسئولان و بانیان وضعیت امروز کابل، افغانستان و منطقه تاخته بودند، تصویر دومی که دست به دست می‌شود بیشتر با واکنش احساسی روبه‌رو شد تا منطقی: «مردمی که قرار است در دوران تسلط طالبان بی‌چیز شوند فرزندانشان را به نیرو‌های آمریکایی می‌سپارند»، «سربازان آمریکایی آخرین امید مردم هستند».

شاید خیلی از این واکنش‌ها آنقدر‌ها هم پرت نبود. به غیر از مرز‌های زمینی که بشدت توسط طالبان و مرزبان‌های کشور‌های همسایه کنترل می‌شود، فرودگاه کابل در حال حاضر تنها راه خروج است. سیاست‌مداران قول می‌دهند که در تخلیه مردمی که در افغانستان با نیرو‌های خارجی کار کرده‌اند یا آن‌ها که به دلیل فعالیت‌هایشان مورد غضب طالبان قرار دارند کمک کنند، اما برای دریافت این کمک‌ها باید اول فرم پر کنید، بعد منتظر تایید باشید و بعد اگر تا آن وقت در لیست سیاه طالبان قرار نگرفته باشید یا هنوز زنده باشید، شاید بتوانید با ویزا کشور را ترک کنید. راه دیگر این است که خودتان را به فرودگاه کابل که هنوز در اشغال ۶۰۰۰ تفنگدار آمریکایی است برسانید!

داستان عکسی که دست به دست می‌گردد، البته اثری از خروج از کابل ندارد. در حالی که در روز‌های گذشته عده زیادی از سرنوشت نوزادی که به نیرو‌های آمریکایی سپرده شد پرسیدند، امروز یک سخنگوی پنتاگون گفته است خانواده نوزاد که پایین عکس دیده می‌شوند نوزادشان را برای درمان به دست نیرو‌های آمریکایی سپرده‌اند و نوزاد بعد از اینکه در بیمارستان ارتش آمریکا مستقر در فرودگاه درمان شده، به پدر و مادرش تحویل داده شده است؛ یک داستان انسانی در کنار تمام واقعیت غیرانسانی که در افغانستان جریان دارد.

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا هم با انتشار تصاویر نوزاد در آغوش سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل نوشته است: «این آمریکایی است که ما دوست داریم باشیم» و البته نگفته است که این تمام تصویر نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید