مذاکرات احیای برجام دوباره آغاز می‌شود؟

مذاکرات احیای برجام دوباره آغاز می‌شود؟

با وجود ابهام در مورد وضعیت دور هفتم مذاکرات وین، حضور وزیر امورخارجه ژاپن در تهران، به عنوان نشانه‌ای از گفتگو‌های غیرمستقیم برای تعیین تکلیف مذاکرات وین قلمداد شده است. در این دیدار، ابراهیم رئیسی گفته که ایران با اصل مذاکرات هسته‌ای مشکلی ندارد. اما آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین المللی خارج شده‌اند.

کد خبر : ۹۷۵۴۸
بازدید : ۲۵۱۵
فرادید | دو ماه از پایان دور ششم مذاکرات احیای برجام گذشته است و هنوز وضعیت برگزاری دور هفتم مذاکرات مشخص نیست. طرفین اروپایی و آمریکایی شروع دوباره مذاکرات ررا مبهم ارزیابی می‌کنند، اما روسیه می‌گوید که به زودی ایران به میز مذاکرات باز می‌گردد.

به گزارش فرادید؛ روز‌های پایان خرداد ماه، تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد که تا زمان انتقال قدرت و شکل گیری دولت جدید در ایران به میز مذاکره باز نمی‌گردد. حالا پس از گذشت دو ماه هنوز رسانه‌ها پیش بینی می‌کنند که برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین نزدیک باشد.

علاوه بر رسانه ها، میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین نیز گفته است که مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود.

البته در طرف مقابل، آمریکایی‌ها بدبینانه به مذاکرات برجام در دولت رئیسی نگاه می‌کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ایران در توئیترش نوشت که ایران برای از سرگیری مذاکرات وین همکاری نمی‌کند و سرنوشت توافق هسته‌ای با یک علامت سئوال بزرگ مواجه است.

در این میان، تحلیلگران آمریکایی و مقامات این کشور نیز پیش بینی می‌کنند که تیم مذاکره کننده جدید با درخواست‌های فرابرجامی به مذاکرات برگردد. اما دولت رئیسی هنوز صحبتی از انتظارات تازه و حضور در دور هفتم مذاکرات وین به میان نیاورده است.
مذاکرات احیای برجام دوباره آغاز می‌شود؟

نشانه‌های تازه از مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم

با وجود ابهام در مورد وضعیت دور هفتم مذاکرات وین، حضور وزیر امورخارجه ژاپن در تهران، به عنوان نشانه‌ای از گفتگو‌های غیرمستقیم برای تعیین تکلیف مذاکرات وین قلمداد شده است.

موتگی توشیمیتسو، وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر، با محمد جواد ظریف و ابراهیم رئیسی دیدار کرد. ظریف در صفحه توئیترش تایید کرد که بخشی از گفتگو‌ها پیرامون وضعیت احیای برجام بوده است.

ابراهیم رئیسی نیز گفته که ایران با اصل مذاکرات هسته‌ای مشکلی ندارد. اما آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین المللی خارج شده‌اند.

با این حال، رئیس دولت سیزدهم نگفته که تیم سیاست خارجی او احیای برجام و مذاکرات را آغاز خواهند کرد یانه.

اما وزیر امور خارجه ژاپن به رئیسی گفته که بر این باور هستیم که احیای برجام به نفع همه بوده و می‌تواند به حل و فصل مشکلات از مسیر گفتگو و مذاکره کمک کند.

او از رئیس جمهور و وزیر امورخارجه فعلی خواسته تا ایران به مذاکرات وین باز گردد.

در این میان، سفیر روسیه در وین نیز در توییتی که به تازگی منتشر کرده، نوشته است: «گفتگو‌های وین به زودی از سر گرفته خواهد شد. شانس احیای برجام واقعی به نظر می‌رسد، هرچند که به طور کامل هم تضمین شده نیست. به همین دلیل است که طرف‌ها می‌بایست موانع باقی‌مانده را با نشان دادن خلاقیت به موقع، برطرف کنند.»
مذاکرات احیای برجام دوباره آغاز می‌شود؟

انتخاب امیر عبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه

درحالی که فعالان سیاسی اصولگرا و رسانه‌های این جریان سیاسی انتظار داشتند، از میان سعیدجلیلی و علی باقری کنی یکی از آن ها به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شود. اما حسین امیر عبداللهیان، چهره نزدیک به قالیباف و علی لاریجانی به مجلس معرفی شد.

او که سابقه معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در دوره اول حضور ظریف و دستیاری رئیس مجلس دهم[علی لاریجانی] و یازدهم[محمدباقر قالیباف] را هم دارد، چهره متعادل تری نسبت به سایر گزینه‌ها به حساب می‌آید.

در این میان برخی تحلیلگران سیاسی نیز انتخاب او را به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه، رویکرد مثبت رئیس دولت سیزدهم به احیای برجام ارزیابی کردند.
از سوی دیگر، امیر عبداللهیان نیز به تازگی در مورد احیای برجام و لغو تحریم‌ها موضع خود را اعلام کرده است. او گفته که «همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست و با مذاکره‌ای همراه خواهیم شد که فرسایشی نباشد و تأمین کننده منافع ملت ایران باشد.»

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که بیشتر جریان اصولگرایی و نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به حسین امیر عبداللهیان نظر مثبتی دارند. از این رو پیش بینی شده که او با اکثریت آراء به صندلی وزارت امور خارجه تکیه بزند.

با این وجود به نظر می‌رسد که مجلس و دولت سیزدهم خود را برای دور هفتم مذاکرات و احیای برجام آماده می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید