ویدیوی وحشتناک و شگفت‌انگیز

ویدیوی وحشتناک و شگفت‌انگیز

این فیلم نخستین اثر مستند از شکار هولناک این گونه در حیات‌وحش است. این ویدیو که ماه جولای ۲۰۲۰ در جزیره فرگیت ثبت شده است، لاک‌پشتِ عظیم‌الجثه ماده‌ای را نشان می‌دهد که آهسته و پیوسته به سمت یک جوجه ترنج حرکت می‌کند و بعد از چند گازِ ناموفق، بالاخره موفق می‌شود فک‌های خود را با فشاری مرگبار دور گردنِ جوجه قفل کند.

کد خبر : ۹۷۵۹۵
بازدید : ۲۹۴۰۶
فرادید | لاک‌پشتِ غول‌پیکری که ساکن مجمع‌الجزایز سیشل در آفریقاست و پیش‌از‌این تصور می‌شد که یک گیاهخوارِ سفت‌وسخت باشد، در فیلمی که از او ثبت شده است، در حمله‌ای «ترسناک و شگفت‌انگیز» یک جوجه پرنده را می‌کشد و می‌خورد.

به گزارش فرادید ، کارشناسان می‌گویند این فیلم نخستین اثر مستند از شکار هولناک این گونه در حیات‌وحش است. این ویدیو که ماه جولای ۲۰۲۰ در جزیره فرگیت ثبت شده است، لاک‌پشتِ عظیم‌الجثه ماده‌ای را نشان می‌دهد که آهسته و پیوسته به سمت یک جوجه ترنج حرکت می‌کند و بعد از چند گازِ ناموفق، بالاخره موفق می‌شود فک‌های خود را با فشاری مرگبار دور گردنِ جوجه قفل کند.

جزیره فرگیت یک جزیره با مالکیت خصوصی است و گردشگر می‌پذیرد. در این جزیره ۳۰۰۰ لاک‌پشت عظیم‌الجثه زندگی می‌کنند.

لاک‌پشت‌های دیگر در این منطقه به‌طور مشابه به گونه‌های دیگر حمله کرده بودند، اما این نخستین موردی است که نشان می‌دهد یک لاک‌پشت شکار خود را مصمم تعقیب می‌کند.

لاک‌پشت‌های عظیم‌الجثه مجمع‌الجزایر سیشل، یکی از اعضای گونه لاک‌پشت‌های غول‌پیکر آلدابرا هستند. بر طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است، «آن‌ها عموماً گیاه‌خوار هستند.»

دکتر جاستین گرلاخ، مدیر بخش مطالعات در کمبریج و یکی از محققان موزه جانورشناسی دانشگاه کمبریج، که تحقیقی در این زمینه انجام داده است، می‌گوید: «بروز این رفتار در این گونه بسیار غیرقابل‌انتظار است و قبلاً چنین چیزی در میان لاک‌پشت‌های وحشی مشاهده نشده است.»

محققان گمان می‌کنند که پدیده شکار کردن در میان این گونه به دلیل افزایش لانه‌سازیِ جوجه ترنج‌ها در میان درختان و افزایش جمعیت لاک‌پشت‌های غول‌پیکر در جزیره فرگیت رخ داده است.

با‌اینکه مواردی از تغذیه لاک‌پشت‌ها از استخوان و صدف حلزون، به‌منظورِ جذب کلسیم، گزارش شده بود، تصور غالب تاکنون این بود که همه لاک‌پشت‌ها علف‌خوار هستند.

احیای خاستگاه جانوران در این جزیره به مرغان دریایی امکان داده تا جمعیت خود را گسترش بدهند. یک کلونیِ ۲۶۵۰۰۰ نفری از ترنج‌ها در این جزیره زندگی می‌کنند که باعث می‌شود «پسماند خوراک ماهی و جوجه‌های این گونه‌ها از لانه‌های‌شان به روی زمین بیفتد.»

در اغلب مکان‌ها قربانی‌ها بسیار سریع حرکت می‌کنند و اغلب توسط لاک‌پشت‌ها شکار نمی‌شوند. اما دانشمندان می‌گویند طریقی که این لاک‌پشت غول‌پیکر به جوجه نزدیک می‌شود، نشان می‌دهد که سابق بر این نیز چنین تعاملی بین این گونه‌ها رخ داده است.

لاک‌پشت‌های غول‌پیکر، در جزایر گالاپاگوس و سیشل بیشترین تعداد علف‌خواران را تشکیل می‌دهند و ۱۱‌درصد از پوشش گیاهی این جزایر را مصرف می‌کنند.

گرلاخ می‌گوید: «ترکیب لانه‌سازیِ ترنج‌ها و جمعیتِ لاک‌پشت‌ها غول‌پیکر در جزیره فرگیت بسیار غیرمعمول است. اما مشاهدات نشان می‌دهد که وقتی اکوسیستم‌ها احیا می‌شوند، تعاملات کاملاً غیرقابلِ انتظاری بین گونه‌هایی که ممکن است در نتیجه احیا پدید بیایند، رخ دهد. این‌ها اتفاقاتی هستند که در گذشته رایج بوده‌اند، اما ما تاکنون مشاهده نکرده بودیم.»

گرلاخ می‌گوید این ویدیو سندی است که نشان می‌دهد «جمعیت لاک‌پشت‌ها در حال توسعه نوعی رفتار با دلالت‌های فرگشتی هستند.» گرلاخ افزود که احیای مرغان دریایی و لاک‌پشت‌ها ممکن است «شرایطی را برای ایجاد رفتار‌های طبیعی بازتولید کرده باشد که مردم صد‌ها سال آن‌ها را مشاهده نکرده بودند.»

مشاهده لاک‌پشت‌های غول‌پیکر در جزایر گالاپاگوس به چارلز داروین کمک کرد تا به فهمی مدرن از فرگشت دست پیدا کند. او مشاهده کرد که هر کدام از جزیره‌ها یک گونه متمایز از لاک‌پشت‌های غول‌پیکر دارند.

گرلاخ می‌افزاید: «واضح است که آن‌ها از خوردن ترنج لذت می‌برند. با توجه به اینکه خوردن علف کار راحت‌تری است، به‌نظر می‌رسد که این رفتار برای آن‌ها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.»

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید