مینی استریپ؛ خودرویی برای محیط زیست

مینی استریپ؛ خودرویی برای محیط زیست

برخلاف اکثر ماشین‌های امروز، استریپ نمایشگر دیجیتال ندارد و فقط جایی برای قرار دادن تلفن همراه روی داشبورد در نظر گرفته شده است. راننده از طریق برنامه‌هایی که در تلفنش نصب می‌شود می‌تواند بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کند.

کد خبر : ۹۷۶۳۲
بازدید : ۲۸۵۲

مینی کانسپت جدیدی رونمایی کرده که با همکاری پل اسمیت، طراح مشهور لباس طراحی شده است. این کانسپت که براساس مینی الکتریکی ساخته شده، ایده‌های خودروساز انگلیسی را برای حفظ محیط زیست در تولید مدل‌های آینده‌اش نمایش می‌دهد.

نام این کانسپت استریپ است که در زبان انگلیسی به معنی برهنه شدن است. ظاهر ماشین در نگاه اول با مدل کنونی مینی تفاوت چندانی ندارد، اما همه بخش‌های آن با تمرکز بر سادگی و حفظ محیط زیست از نو بازسازی شده است.

داشبورد مینی استریپ
داشبورد با چوب‌پنبه بازیافتی پوشانده شده و روکش صندلی از پلاستیک‌های دور ریخته شده ساخته شده است

در بازسازی ماشین قطعات و بخش‌های غیرضروری کنار گذاشته شده است. ماشین رنگ نشده و تنها لایه‌ای شفاف برای جلوگیری از پوسیدگی روی بدنه فولادی کشیده شده است. جلوپنجره، دور گل‌گیر و قالپاق‌ها از پلاستیک بازیافتی ساخته شده و داشبورد هم به جای پلاستیک با چوب‌پنبه بازیافتی پوشانده شده است.

در‌های ماشین روکش ندارد و پیچ و مهره‌های ماشین را می‌توان دید. پل اسمیت می‌گوید به این ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی در مواد اولیه، بازیافت ماشین در پایان عمرش آسان‌تر است. طراح لباس انگلیسی با همین تفکر دستگیره‌هایی با طناب بافته و برای روکش صندلی و زیرپایی‌ها هم از پلاستیک‌های دور ریخته شده استفاده کرده است.

مینی استریپ
برخلاف اکثر ماشین‌های امروز، استریپ نمایشگر دیجیتال ندارد و فقط جایی برای قرار دادن تلفن همراه روی داشبورد در نظر گرفته شده است. راننده از طریق برنامه‌هایی که در تلفنش نصب می‌شود می‌تواند بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کند.

اگرچه ایده‌های به‌کار گرفته شده در این کانسپت تا حدی بزرگنمایی به نظر می‌رسد،، اما مینی می‌گوید با این کار روش‌هایی را یاد گرفته که با آن‌ها محیط زیست را کمتر آلوده خواهد کرد. کارخانه انگلیسی اعلام کرده که این روش‌ها را به مرور در مدل‌های آینده خود به استفاده خواهد کرد.

نسل جدید نیسان Z

نیسان Z
نسل جدید نیسان Z از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد
نیسان در مراسمی در شهر نیویورک نسل جدید مدل Z را رونمایی کرد. هفتمین نسل از این ماشین اسپرت ژاپنی از بهار آینده به بازار عرضه می‌شود و با تویوتا سوپرا و فورد موستانگ رقابت خواهد کرد.

نیسان نسل اول مدل Z را در دهه هفتاد میلادی و در اوج محبوبیت ماشین‌های اسپرت ارزان‌قیمت به بازار عرضه کرد. این ماشین قرار بود با مدل اسپرتی مشابه در تویوتا رقابت کرده و همزمان اعتبار خودروساز ژاپنی را بیشتر کند.

مدل جدید فرم نسل قبلی را به طور کلی حفظ کرده است. بخش جلوی آن با الهام از اولین نسل ماشین طراحی شده و برای طراحی عقب ماشین از مدل Z در دهه نود میلادی الهام گرفته شده است.
نیسان Z
در طراحی نسل جدید نیسان Z از مدل‌های سال‌های گذشته الهام گرفته شده است

نیسان برای صرفه‌جویی در هزینه تولید، شاسی جدیدی برای ماشین طراحی نکرده، اما شاسی نسل قبل را از نو مهندسی کرده و کیفیت آن را بهتر کرده است. طراحی اتاق ماشین هم از نسل قبل گرفته شده و با فن‌آوری تازه به‌روز شده است.

موتور ماشین شش سیلندر است و ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. دنده ماشین به طور استاندارد دستی است، اما خریداران می‌توانند آن را با دنده اتوماتیک هم سفارش دهند.

قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، ولی پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ هزار دلار باشد. فروش ماشین‌های اسپرت دو نفره رونق دهه‌های گذشته را ندارد و احتمال داده می‌شود این آخرین مدل از Z باشد که با موتور بنزینی ساخته می‌شود.

ربات تسلا

ربات تسلا
ربات تسلا سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیر تسلا از ساخت یک ربات توسط این کارخانه خبر داده که قرار است به گفته او "کار‌های تکراری و حوصله‌سر بر‌" را انجام دهد.

ماسک در همایش هوش مصنوعی تسلا گفت که قد ربات تسلا حدود یک متر و ۷۰ سانتی‌متر است و می‌تواند در مونتاژ ماشین در کارخانه یا خرید از سوپرمارکت به انسان کمک کند. مدیر تسلا می‌گوید ساخت ربات پاسخی به مشکل کمبود نیروی کار است و این کارخانه تلاش خواهد کرد تا قیمتش خیلی گران نباشد.

برگزاری همایش هوش مصنوعی تسلا با افزایش بدبینی‌ها نسبت به سیستم خودران ماشین‌های تسلا همزمان شد. هفته گذشته اعلام شد که پس از تصادف دو تسلا با ماشین‌های پلیس و آتش‌نشانی، پرونده‌ای برای تسلا باز شده تا سیستم خودران این کارخانه بررسی شود. دو نماینده مجلس هم از دولت خواسته‌اند تا ادعا‌های تسلا درباره سیستم کاملا خودران کارخانه را راستی‌آزمایی کند.

ماسک به این اخبار واکنشی نشان نداد، اما گفت مطمئن است که می‌شود سیستم خودرانی ساخت که با دوربین و کامپیوتر ماشین را کنترل کند و امنیتش از رانندگی انسان بیشتر باشد.

دردسر یک میلیاردی جنرال‌موتورز

کارخانه جنرال موتورز جنرال‌موتورز فروش مدل الکتریکی بولت را فعلا متوقف کرده است


جنرال‌موتورز از ایرادی در باتری‌های شورلت الکتریکی بولت خبر داده و اعلام کرده که این ایراد ممکن است باعث آتش گرفتن ماشین شود. این کارخانه از خریداران خواسته تا برای رفع این اشکال ماشین‌های خود را به نمایندگی‌ها ببرند.

بیش از ۱۴۰ هزار ماشین شامل این فراخوان شده‌اند و رفع این اشکال برای کارخانه حدود یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. کارخانه آمریکایی همچنین فروش شورلت بولت را فعلا متوقف کرده است.

جنرال‌موتورز با ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد تا پایان دهه جاری میلادی بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان باشد. قرار است سهم ماشین‌های الکتریکی از فروش کارخانه در پنج سال آینده به چهل درصد افزایش یابد. ایرادی با این وسعت می‌تواند به اعتبار کارخانه لطمه زیادی بزند.

جنرال‌موتورز شرکت ال‌جی، سازنده باتری‌ها را مسئول اشکال در باتری‌های مدل بولت دانسته و گفته برای گرفتن خسارت از این کارخانه کره‌ای اقدام خواهد کرد.

هیوندای هم شش ماه پیش به خاطر اشکال در باتری‌های ال‌جی، ناگزیر به اعلام فراخوان شد. کارخانه کره‌ای اعلام کرد این فراخوان برایش بیش از ۸۵۰ میلیون دلار هزینه داشت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید