بورس به سقف تاریخی ۲ میلیون واحد می‌رسد؟

بورس به سقف تاریخی ۲ میلیون واحد می‌رسد؟

تداوم روند صعودی سه ماه گذشته، منجر به شکل گیری خوش بینی در بازار شده است. این مسئله همچنین باعث شده تا گروهی از کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی شاخص دو میلیون واحدی را مطرح کنند. آن‌ها به سیاست‌های پولی و سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره می‌کنند و معتقدند که دولت جدید نیز در حال حاضر برای جبران کسری بودجه راهی جز استقراض از بانک مرکزی ندارد. در چنین شرایطی انتظارات تورمی شکل می‌گیرد وبازار‌ها به سرعت تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرند.

کد خبر : ۹۷۸۲۱
بازدید : ۴۱۵۰
فرادید | شاخص کل بورس در حالی که اوایل خرداد ماه به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده بود. حالا پس از گذشت ۳ ماه، به مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دست یافته است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند که شاخص کل بورس بار دیگر به سقف تاریخی دو میلیون واحد برسد.

به گزارش فرادید؛ بورس تهران با عبور از بازار خرسی بهاری، حالا در حضور گاو تابستانی ۴۱ درصد افزایش را تجربه کرده است. حالا در دومین هفته شهریور ماه، شاخص کل روی سطح یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در ۱۱ روز کاری گذشته تنها به اصلاح ۳۰ صدم درصدی رضایت داده است.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان، بد بینی به آینده برجام و خوش بینی به انتقال قدرت از دولت روحانی به رئیسی زمینه رشد ۴۱ درصدی شاخص کل بورس را فراهم آوردند.

از سوی دیگر اقتصاددانان نیز می‌گویند که افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی منجر به شکل گیری انتظارات تورمی شده است. آن‌ها می‌گویند که جبران کسری بودجه دولت از محل استقراض از بانک مرکزی منجر به شکل گیری موج جدید تورمی خواهد شد.

مجموع این عوامل باعث شده تا بورس تهران به سرعت دو چندان به سطوح از دست رفته گذشته دست یابد.
بورس به سقف تاریخی 2 میلیون واحد می رسد؟

شاخص کل بورس دو میلیونی می‌شود؟

تداوم روند صعودی سه ماه گذشته، منجر به شکل گیری خوش بینی در بازار شده است. این مسئله همچنین باعث شده تا گروهی از کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی شاخص دو میلیون واحدی را مطرح کنند.

آن‌ها به سیاست‌های پولی و سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره می‌کنند و معتقدند که دولت جدید نیز در حال حاضر برای جبران کسری بودجه راهی جز استقراض از بانک مرکزی ندارد. در چنین شرایطی انتظارات تورمی شکل می‌گیرد وبازار‌ها به سرعت تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرند.

مجموع این عوامل باعث شده تا این کارشناسان پیش بینی می‌کنند که شاخص کل در ماه آینده سقف تاریخی پیشین خود را فتح کند.

البته این دسته از کارشناسان بازار سرمایه، تنها موانع دو میلیونی شدن شاخص کل را سیاست کنترل قیمت و ارزپاشی دولت در ماه‌های آینده عنوان می‌کنند.

در مقابل، گروهی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی پیش بینی می‌کنند که دولت سیزدهم در احیای برجام موفق عمل کنند. آن‌ها می‌گویند که تیم سیاست خارجی ابراهیم رئیسی خود را با دور هفتم مذاکرات وین آماده می‌کنند. در چنین شرایطی ارز‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف در اولین قدم آزاد خواهد شد.

دسته از کارشناسان بازار سرمایه با تکیه بر این خوش بینی، معتقدند که آزادسازی ارز‌های بلوکه شده، منجر به افت قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزار تومان خواهد شد.
به اعتقاد این گروه، چالش های مهمی برای تداوم رشد بورس وجود دارد.
اما آن ها به این نکته هم اشاره می کنند که عدم‌اجرای سیاست‌های ثبات‌بخش فوری در حوزه پولی و ارزی، با شعله‌ور کردن بیشتر آتش انتظارات تورمی و ایجاد بی‌ثباتی در اقتصاد کلان، می‌تواند تنور بازارهای دارایی را کماکان داغ نگاه دارد‌.
بورس به سقف تاریخی 2 میلیون واحد می رسد؟

اشتباه‌های سیاست گذاران بورس باز هم تکرار می‌شود؟

آزادسازی سهام عدالت، تغییر چند باره دامنه نوسان , تصمیم‌های ناگهانی شورای عالی بورس، همزمان با اختلاف نظر وزیر نفت و وزیر اقتصاد در مرداد ماه سال ۹۹ باعث شد تا شاخص کل ریزش مداومی را تجربه کند.

حالا هم رسانه‌های اقتصادی مدعی اند که سیاست گذار بورسی، آزادسازی سهام عدالت را در دستور کار قرار داده است. اما به شکل رسمی این موضوع تایید نشده است.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که شورای عالی و سازمان بورس به دنبال افزایش دامنه نوسان هستند. موضوعاتی که در صورت وقوع می‌تواند به هیجانی شدن بازار منجر شود.

اما با این حال بعید به نظر می‌رسد که اشتباهات سال گذشته سیاستگذاران امسال هم تکرار شود. آن هم در شرایطی که دولت ابراهیم رئیسی به رونق بورس و جبران زیان سهامداران تاکید می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
  • رضا ارسالی در

    دستکاری در بورس محرز است . با وجود افزایش شاخص هنوز بسیاری از سهام هیچ افزایشی نیافته اند و کماکان در حال استمرار ریزش هستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید