ماجرای تدبیر‌المُدُن رئیسی چه بود؟

ماجرای تدبیر‌المُدُن رئیسی چه بود؟

برخی فعالان سیاسی می‌گویند که ابراهیم رئیسی به درستی از کلمه تدبیر‌المُدُن استفاده کرده است. آن‌ها می‌گویند که مُدُن جمع کلمه‌ی مدینه است. مدینه یعنی شهر و مدن یعنی شهرها. به عقیده این گروه از فعالان سیاسی، کلمه تدبیر‌المُدُن اصطلاحی در علوم انسانی است که برای مدیریت حکمرانی به کار می‌رود.  

کد خبر : ۹۷۸۶۹
بازدید : ۵۸۵۳
فرادید | هفته گذشته بود که ابراهیم رئیسی در روز رای اعتماد پشت تریبون رفت تا برای آخرین بار از وزرای پیشنهادی اش دفاع کند. او در این سخنرانی، از کمله تدبیر المُدُن استفاده کرد. حالا با گذشت چند روز از این ماجرا، ویدیوی این سخنرانی میان کاربران دست به دست می‌شود. آن‌ها معتقدند که رئیسی دچار اشتباه زبانی شده است.

به گزارش فرادید؛ رئیسی در سخنرانی اش درباره وزیر پیشنهادی کشور گفته بود که آقای دکتر وحیدی الان رئیس دانشگاه هستند، وزارتخانه‌های مختلفی را مدیریت داشتند و چهره‌ای هستند که علاوه بر دانش، حقیقتا، یک چهره راهبردی است. کسی که برای وزارت کشور مطرح می‌شود به عنوان کسی که می‌خواهد کشور را «تدبیر‌المُدُن» کند، بسیار اهمیت دارد.

پس از انتشار این ویدیو، برخی از کاربران و فعالان رسانه‌ای معتقد بودند که او دچار اشتباه لسانی شده است. آن‌ها می‌گویند احتمالا رئیس دولت سیزدهم خواسته کلمه تدبیر مدَوّن را به زبان بیاورد. اما به اشتباه کلمه را تدبیر‌المُدُن عنوان کرده است.

اما همچنان میان کاربران و فعالان رسانه‌ای اختلاف است. گروهی معتقدند که رئیسی کلمه را درست عنوان کرده است.

تدبیر‌المُدُن درست بود؟

برخی فعالان رسانه‌ای می‌گویند که ابراهیم رئیسی به درستی از کلمه تدبیر‌المُدُن استفاده کرده است. آن‌ها می‌گویند که مُدُن جمع مدینه به معنی شهر و نماد تمدن است (مثل طُرُق یا رُسُل یا کتُب که جمع مکسر طریق و رسول و کتاب و البته جملگی غیر پارسی و عربی اند) و تدبیر هم یعنی سیاست.

به عقیده این گروه از فعالان رسانه ای، کلمه تدبیر‌المُدُن اصطلاحی در علوم انسانی است که برای مدیریت حکمرانی به کار می‌رود.

در این میان خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به درست بودن تلفظ واژه تدبیر‌المُدُن پرداخته است.

طبق این گزارش، در متون کهن فلسفه یونانی و اسلامی حکمت را به دو بخش تقسیم کردند: حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری را شامل حکمت ریاضی، حکمت طبیعی و حکمت الهی می‌دانند و حکمت عملی را شامل تهذیب اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن می‌شناسند.

ماجرای تدبیر‌المُدُن رئیسی چه بود؟
فارس نوشت که سیاست مدن به رابطه دولت با ملّت و نقش سیاستمداران و رهبران سیاسی بر زندگی شهروندان می‌پردازد. غایت سیاست مدن رفع خواسته‌ها و احتیاجات فردی، اجتماعی و معنایی در جامعه مدنی است.

برخی کاربران نیز گفته اند که خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف و متکلم قرن هفتم در کتاب «سیاست ملک و آداب ملوک» به اصول سیاست مدنی و مؤلفه‌های اخلاقی در حوزه سیاست پرداخته و فصل سوم اخلاق ناصری را به سیاست مدن اختصاص داده است.

در این میان عصر ایران نیز با تایید درست بودن واژه و تلفظ تدبیر‌المُدُن معتقد است که رئیسی نیازی به استفاده از اصطلاحات ناآشنا ندارد. اما اگر هم به کار برد، بهتر است توضیح بدهند منظور چیست.

به اعتقاد این سایت خبری، ابراهیم رئیسی می‌تواند به جای استفاده از واژگان ناآشنا، از واژگان پارسی بهره ببرد.
۰
نظرات بینندگان
  • عباسی ارسالی در

    الهی شکر تمام مشکلات حل شد

  • ناشناس ارسالی در

    بابا سخت نگیرید با گویش مشهدی تلفظ کرده

  • زهره ارسالی در

    تو گوگل سرچ میکنی تدبیر مدن ،،، یا خدا همه اومدن توضیح دادن اقای رییس درست گفته،،، ببخشید شماها که اینو توضیح دادید میشه در مورد چهار دهم و یک درصد جناب رییس هم توضیح بدید ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید