همه جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت ۱۴۰۰

همه جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت ۱۴۰۰

همچون روال سابق قرار نیست که تسهیلات سهام عدالت در قالب کارت اعتباری مشمول تمام سهام داران شود. طبق اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، دارندگان سهام عدالت که تا کنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند، امکان استفاده از این کارت‌ها را دارند.

کد خبر : ۹۷۹۲۷
بازدید : ۴۶۰۳
فرادید | هشت ماه قبل بود که نخستین مرحله ارائه کارت اعتباری سهام عدالت به سهامداران ارائه شد. حالا هم شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌گوید که اعطای کارت اعتباری سهام عدالت با دیگر در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس قرار است که سهامداران معادل ۵۰ درصد سهام عدالت خود را تسهیلات در قالب کارت اعتباری دریافت کنند.

به گزارش فرادید؛ سمهیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته که مشمولان می‌توانند برای وثیقه گذاشتن سهام عدالت و دریافت کارت اعتباری سهام عدالت به یکی از دو بانک ملی یا تجارت مراجعه کنند.

پیش از این بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و رفاه کارگران نیز به سهامداران تسهیلات سهام عدالت در قالب کارت اعتباری ارائه می‌دادند. اما بر اساس گفته مسئولان این بانک‌ها برای مرحله جدید اعلام آمادگی نکردند.

با این حال مسئولان می‌گویند که برای ثبت نام و دریافت تسهیلات سهام عدالت، نیازی به مراجعه حضوری نیست و خدمات به صورت غیر حضوری نیز ارائه می‌شود.

هنوز مشخص نیست که کارت اعتباری سهام عدالت در تمام فروشگاه‌های کشور قابل استفاده است، یا همچون گذشته سهامداران باید از فروشگاه‌های مدنظر دو بانک تجارت و ملی اقدام به خرید کنند.


متقاضیان چگونه برای کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند؟

طبق اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، متقاضیان کارت اعتباری سهام عدالت ابتدا باید در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir ثبت نام کنند تا اطلاعات هویتی آن‌ها ثبت شود.

سپس متقاضی برای دریافت کارت اعتباری از بانک ملی، مشمولان مستقیم باید بانک ملی را به عنوان کارگزار خود انتخاب کند. (می‌توانند از طریق تغییر کارگزار ناظر این کار را انجام دهند)

بر اساس این اطلاعیه، فرد متقاضی باید به یکی از اپلیکیشن‌های ایوا، بله یا شصت بانک ملی ایران مراجعه کرده و پس از آن گزینه نشان بانک در هر کدام از اپلیکیشن‌ها را انتخاب کند. بعد از آن گزینه هویت سنجی را انتخاب و مراحل مربوطه را انجام دهد و سپس باید به نشان اعتباری وارد شده و درخواست تسهیلات کند.

البته اگر متقاضی مایل باشد کارت اعتباری را از بانک تجارت دریافت کند، باید درخواست خود را در اپلیکیشن زمرد بانک تجارت ثبت کند.

در مرحله بعد، بانک نسبت به استعلام تعداد سهام عدالت و توثیق آن برای پرداخت تسهیلات اقدام خواهد کرد. در نهایت پس از گذراندن سایر استعلام‌ها، مبلغ تسهیلات، سود تسهیلات، مبلغ اقساط و ... را تعیین و به مشتری اعلام و وجه تسهیلات را به شماره حساب متقاضی تسهیلات واریز می‌کند.

همه جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت ۱۴۰۰
چه کسانی می‌توانند برای کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند؟

همچون روال سابق قرار نیست که تسهیلات سهام عدالت در قالب کارت اعتباری مشمول تمام سهام داران شود. طبق اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، دارندگان سهام عدالت که تا کنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند، امکان استفاده از این کارت‌ها را دارند.

با این وجود اگر هر مقداری از سهام خود را در ابتدای کار فروخته اید باید قید کارت رفاهی را بزنید.

بر این اساس از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت حدود ۳.۲ میلیون نفر که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، قادر به اخذ کارت اعتباری نیستند.

علاوه بر این سهامدارانی که ازطریق مراجع قضایی سهام عدالت آن‌ها توقیف شده است نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

شرایط بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت

براساس برنامه ریزی شرکت سپرده گذاری مرکزی، اگر سهامداران بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود و سودی به آن تعلق نمی‌گیرد.

اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به وام سه ساله و مرابحه تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای این کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده، ۱۸ درصد است.

با این حال کسانی که کارت اعتباری ۱۴ میلیون تومانی دریافت کنند و متقاضی پرداخت ۳ ساله وام باشند. باید برای بازپراخت وام، ماهانه حدود ۴۶۰ تومان قسط بپردازند. همچنین اقساط ماهانه کارت‌های ۷ میلیون تومانی هم حدود ۲۳۰ هزار تومان خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید