خرید و فروش کودکان در مشهد

خرید و فروش کودکان در مشهد

این مرد ۴۳ ساله در اعترافات اولیه خود به پلیس گفت: من برای زنی به نام «ن» کار می‌کنم و بنا به سفارش او دختر بچه ۳ ساله را دزدیدم. در پی اعترافات کودک ربای مذکور، نیرو‌های انتظامی مراتب را به دادستانی مشهد اطلاع دادند.

کد خبر : ۹۸۰۴۵
بازدید : ۲۹۵۲
سیدخلیل سجادپور | با دستگیری چند تن از عاملان کودک ربایی و خرید و فروش آنان در مشهد، یک شبکه سازمان یافته در حالی متلاشی شد که زن جوانی سرکردگی و هدایت این شبکه گسترده را به عهده دارد.

ماجرای این پرونده پیچیده که از چند سال قبل در مشهد کلید خورده بود، بعدازظهر نهم شهریور در حالی رنگ عملیاتی به خود گرفت که حدود ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر زن جوانی به همراه دختر ۳ ساله اش وارد محله نجف در بولوار توس شد و به سمت منزل مسکونی خودش حرکت کرد.

این زن جوان در حالی وارد منزل شد که دختر خردسال برای بازی کودکانه درون حیاط ایستاد و در حیاط نیز بازماند. در این هنگام ناگهان مردی ناشناس وارد منزل مسکونی شد و در یک لحظه دستمالی را جلوی دهان دخترک گرفت. او بلافاصله دختر ۳ ساله را که دست و پا می‌زد از زمین بلند کرد و با سرعت از حیاط خارج شد.
مادر کودک که از پنجره آشپزخانه این صحنه را می‌دید وحشت زده بیرون پرید و در حالی که دچار شوک شده بود جیغ زنان به داخل کوچه دوید. زن جوان سراسیمه و نگران فریاد می‌کشید «دخترم را بردند! دخترم را بردند!» با جیغ‌های دلخراش زن جوان، اهالی محل نیز از خانه‌ها بیرون آمدند و مردی را دیدند که دختری را زیر بغل گرفته و با سرعت به انتهای کوچه می‌دود.
طولی نکشید که تعدادی از اهالی محل به یاری زن جوان آمدند و به تعقیب مرد ناشناس پرداختند. دست و پا زدن‌ها و تلاش دخترک برای نجات از چنگ مرد کودک ربا هم فایده‌ای نداشت تا این که بالاخره اهالی و رهگذران موفق شدند آن مرد را به محاصره درآورند و از فرار او جلوگیری کنند.
چند دقیقه بعد نیرو‌های کلانتری با تماس تلفنی شهروندان در حالی عازم خیابان نجف شدند که سرهنگ حسین دهقان پور (رئیس پلیس مشهد) برای بررسی دقیق این ماجرا و انتقال متهم به کلانتری تاکید کرده بود؛ بنابراین گزارش، با افشای هویت این متهم ۴۳ ساله که «م-خ» نام دارد، تحقیقات مقدماتی آغاز و مشخص شد که وی عضو یک باند کودک ربایی است که زن جوانی هدایت و سرکردگی این باند را به عهده دارد.
این مرد ۴۳ ساله در اعترافات اولیه خود به پلیس گفت: من برای زنی به نام «ن» کار می‌کنم و بنا به سفارش او دختر بچه ۳ ساله را دزدیدم. در پی اعترافات کودک ربای مذکور، نیرو‌های انتظامی مراتب را به دادستانی مشهد اطلاع دادند.
در همین حال با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و احتمال شبکه‌ای بودن ماجرای کودک ربایی‌ها در مشهد، این پرونده حساس به شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شد و با راهنمایی‌ها و دستورات ویژه قاضی محمدحسین درودی (دادستان مرکز خراسان رضوی) زیر ذره بین تحقیقات قرار گرفت.
قاضی دکتر حسن زرقانی (قاضی ویژه پرونده‌های جنایی) که بررسی‌های تخصصی و ریزبینانه را با استفاده از تجربیات ارزنده دادستان مشهد آغاز کرده بود، بی درنگ پیگیری فنی و اطلاعاتی این پرونده را به گروه زبده‌ای از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی سپرد تا ماجرای کودک ربایی‌ها در مشهد به طور خاص مورد رسیدگی قرار گیرد.

از سوی دیگر با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید فرمانده انتظامی خراسان رضوی، سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) به طور مستقیم هدایت گروه عملیاتی را به عهده گرفت و این گونه تحقیقات پلیس وارد مرحله جدیدی شد چرا که بررسی‌های اولیه و تحقیقات اطلاعاتی نشان می‌داد از ابتدای امسال چند کودک در مشهد گم شده اند که از سرنوشت آنان هیچ اطلاعاتی وجود نداشت.
بدین ترتیب مرد ۴۳ ساله ساعتی بعد زیر بازجویی‌های فنی و تخصصی قرار گرفت و کارآگاهان با اطلاعاتی که وی در اختیار گذاشت دامنه عملیات را به نقطه دیگری از شهر کشاندند. آنان پس از تخلیه اطلاعاتی مرد ۴۳ ساله، با زن جوانی که قرار بود کودک را تحویل بگیرد، در نقطه‌ای از شهر قرار صوری گذاشتند و با رعایت همه نکات امنیتی، منطقه مذکور را به طور غیرمحسوس قرق کردند.
در این هنگام ناگهان خودروی پژو ۴۰۵ مقابل مرد ۴۳ ساله متوقف شد که رانندگی آن را جوانی حدود ۲۳ ساله به عهده داشت، اما کارآگاهان در یک لحظه خودرو را به محاصره درآوردند و در حالی که زن جوان و راننده پژو هنوز در شوک بودند، دست بند‌های قانون را بر دستان شان حلقه زدند.

با انتقال «ن» و جوان راننده به پلیس آگاهی، بلافاصله تحقیقات ویژه از آنان آغاز شد. راننده خودرو که «م- ص» نام دارد در اعترافاتش زوایای دیگری از این شبکه کودک ربایی را فاش کرد. او گفت: من فقط راننده این شبکه هستم و برای انتقال هر کودک مبالغی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کنم.
این جوان ۲۳ ساله تبعه خارجی همچنین ادعا کرد، نقشی در خرید و فروش کودکان ندارد. این درحالی بود که «ن» (سرکرده شبکه) خود را فقط یک دلال نامید که تعداد زیادی کودک خرید و فروش کرده است.

به گزارش خراسان، حساسیت این پرونده موجب شد قاضی «دکتر زرقانی» تحقیقات محرمانه قضایی برای از دست نرفتن فرصت‌های طلایی را تا پاسی از شب ادامه دهد. از سوی دیگر ادامه بازجویی‌ها و برگزاری جلسه بازپرسی به ظهر روز پنج شنبه کشید و متهمان مقابل سوالات تخصصی مقام قضایی، ابعاد وحشتناکی از ماجرای کودک ربایی‌های گسترده در مشهد را لو دادند.

«ن» زن جوانی که هدایت این شبکه را در مشهد به عهده دارد، از مبالغ میلیونی خرید و فروش کودکان ربوده شده پرده برداشت، ولی ادعا کرد با رضایت خانواده‌های کودکان، آن‌ها را به مبالغی تا ۱۰ میلیون خریداری کرده و بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان فروخته است.

ادعا‌های این زن جوان در حالی با تناقضات زیادی بیان می‌شود که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد اقدامات مجرمانه و کودک ربایی‌های اعضای این شبکه از چند سال قبل آغاز شده است و افرادی در دیگر استان‌های کشور برای دریافت شناسنامه کودکان ربوده شده، با اعضای این شبکه همکاری دارند.
با افشای زوایای هولناکی از ماجرای سازمان یافته کودک ربایی در مشهد، همه افراد مرتبط با این شبکه با صدور دستورات محرمانه‌ای از سوی قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در حالی برای انجام تحقیقات گسترده در اختیار کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی قرار گرفتند که گروه تخصصی کارآگاهان بازجویی‌های فنی را به سرپرستی سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) از اعضای دستگیر شده آغاز کرده اند.
همچنین روز گذشته قاضی «دکتر زرقانی» اتهام مشارکت در آدم ربایی‌های متعدد و تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته برای قاچاق و خرید و فروش انسان را در اولین جلسه بازپرسی به متهمان تفهیم کرد و بدین ترتیب کنکاش‌های تخصصی در این پرونده ادامه یافت.
منبع:روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید