منتظر قطعی برق و گاز در زمستان باشیم؟

منتظر قطعی برق و گاز در زمستان باشیم؟

با وجود اینکه مسئولان وزارت نفت احتمال قطعی گاز خانگی در زمستان را رد نمی‌کنند، همچنان امیدوارند که با تغییر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها به سوخت مایع، کمبود گاز مصرفی خانگی جبران شود. اما، ادمون میرزاخانیان، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، پیش بینی کرده که به دلیل کمبود و قطعی گاز در زمستان، توزیع گاز سهمیه‌بندی خواهد شد.

کد خبر : ۹۸۳۱۰
بازدید : ۳۳۱۵
فرادید | پس از پشت سر گذاشتن بحران برق در تابستان، حالا وزیر نفت از کمبود گاز و احتمال قطعی در زمستان خبر داده است. علاوه بر این مسئولان حوزه برق نیز می‌گویند، احتمالا تامین گاز مصرفی نیروگا‌های برق نیز در فصل سرد پیش رو، دچار مشکل شود.

به گزارش فرادید؛ جواد اوجی، وزیر نفت گفته در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روز‌های فصل سرد بخصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم. اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم.

او گفته که پارسال در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد.

حالا با افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در کشور، وزارت نفتی‌ها پیش بینی می‌کنند که گاز مصرفی خانگی با چالش روبرو شود.

البته وزیر نفت امیدوار است با برنامه‌ریزی این وزارتخانه در بخش گاز مصرفی خانگی با کمترین چالش در تأمین سوخت زمستانی مواجه شود.

قطعی برق تابستان، به قطعی گاز در زمستان می‌رسد؟

احتمال قطعی گاز در زمستان؟

با وجود اینکه مسئولان وزارت نفت احتمال قطعی گاز خانگی در زمستان را رد نمی‌کنند، همچنان امیدوارند که با تغییر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها به سوخت مایع، کمبود گاز مصرفی خانگی جبران شود.

اما، ادمون میرزاخانیان، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، پیش بینی کرده که به دلیل کمبود و قطعی گاز در زمستان، توزیع گاز سهمیه‌بندی خواهد شد.

برخی فعالان رسانه‌ای حوزه انرژی نیز می‌گویند، با توجه به کاهش سرمایه گذاری در حوزه توسعه میادین گازی، احتمالا امسال هم کشور با کمبود و قطعی گاز مواجه می‌شود.

در مقابل، کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده که با رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان و تلاش وزارت نفت، بخش خانگی با قطعی گاز مواجه نمی‌شود.

احمد مرادی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته اگرچه وزیر نفت قول عدم مواجهه مردم با قطعی گاز در زمستان را داده است، اما نمی‌توان از اهمیت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در این زمینه گذشت.

با این وجود کمیسیون انرژی نیز، عدم قطعی گاز را مشروط به صرفه جویی مشترکان کرده است. در چنین شرایطی و در صورت افزایش مصرف مشترکان، احتمالا شرکت ملی گاز برای جبران کسری تولید، به سهمیه بندی روی خواهد آورد.

قطعی برق تابستان، به قطعی گاز در زمستان می‌رسد؟
با کمبود گاز، دچار کمبود برق می‌شویم؟

وزارت نفت می‌گوید که برای تولید برق، روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌ها تحویل می‌دهد. اما با فرا رسیدن زمستان، این وزارتخانه قصد دارد گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه‌ها را قطع و به جای آن سوخت مایع را جایگزین کند.

در چنین شرایطی فعالان حوزه برق پیش بینی می‌کنند که کشور در زمستان، همزمان با کمبود گاز با کمبود برق نیز مواجه شود.

محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ایران این رابطه گفته که تامین نشدن گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها در زمستان و مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن، بخش تولید برق را با نگرانی‌های شدیدی روبرو کرده است.

او معتقد است که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری بسیار بالاست و امکان کنترل مصرف برای وزارت نفت وجود ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز پیش بینی زمستان سختی را مطرح کرده است.

او می‌گوید در زمستان سال گذشته مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافت و منجر به اعمال محدودیت جدی در تامین سوخت نیروگاه‌ها شد، اگر مخازن سوخت مایع سریع‌تر تکمیل و سهمیه مشخص شده گاز نیروگاه‌ها نیز تحویل داده شود، انشالله با مشکلات حداقلی زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت و تمام تلاش ما نیز این است که زمستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

پیش از این رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر ماه گذشته گفته بود که احتمال وقوع خاموشی‌ها در زمستان هم وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    دولت عوض دادن یارانه گاز به بهینه شدن عایق بندی ساختمان ها یارانه دهد تا شدت مصرف ۵ برابر نسبت به دنیا نداشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید