روش علمی دم کردن چای

روش علمی دم کردن چای

دانشمندان دریافتند که آب سخت حاوی سطوح بالاتری از املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم، باعث ایجاد لایه ضخیم‌تری می‌شود. آب [به اصطلاح]نرم که دارای سطوح پایین‌تری از مواد معدنی محلول است، لایه [شناور]کمتری تولید می‌کند و بنابراین برای دم کردن چای ایده‌آل است.

کد خبر : ۹۸۳۴۷
بازدید : ۵۶۸۰

بدترین چیزی که از لذت نوشیدن فنجان چای می‌کاهد، لایه‌ای [شناور]است که گاهی روی سطح این نوشیدنی داغ تازه‌دم شکل می‌گیرد.

اما دانشمندان موسسه غذا، تغذیه و سلامت در زوریخ علت شکل‌گیری این لایه و راه اجتناب از آن را کشف کرده‌اند.

در تحقیقی که در نشریه فیزیکس آو فلوید (فیزیک سیالات) منتشر شد، متخصصان نشان دادند که این لایه بی‌ضرر زمانی شکل می‌گیرد که ترکیباتی در برگ چای به نام پلی‌فینال با کربنات کلسیم در آب شیر ترکیب می‌شود.

آن‌ها گفتند: «لایه سطحی که شکل می‌گیرد شکننده و اندکی براق است و با اندکی اختلال مانند یخ شناور ترک می‌خورد. هرکسی می‌تواند فقط با آب و برگ چای نوشیدنی چای تهیه کند. در نظر نوشندگان هر روزه چای ممکن است به نظر برسد که این لایه به طور تصادفی شکل می‌گیرد، اما در محیط آزمایشگاهی، این لایه را می‌توان با دقت کنترل کرد.»

دانشمندان دریافتند که آب سخت حاوی سطوح بالاتری از املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم، باعث ایجاد لایه ضخیم‌تری می‌شود. آب [به اصطلاح]نرم که دارای سطوح پایین‌تری از مواد معدنی محلول است، لایه [شناور]کمتری تولید می‌کند و بنابراین برای دم کردن چای «ایده‌آل» است.

افزودن مواد دیگر به فنجان چای ممکن است بر ترکیب این لایه تاثیر بگذارد. افزودن آب لیمو به دلیل واکنش اسید سیتریک با یون‌های کلسیم، لایه نازک‌تری ایجاد می‌کند. افزودن قند نیز «اثر نازک‌کننده» دارد.

با این حال، افزودن حتی مقدار کمی شیر منجر به تشکیل لایه‌ای ضخیم‌تر می‌شود. این مطالعه نشان داد در حالی که این لایه به محض شروع دم کردن چای شروع به شکل‌گیری می‌کند، اغلب پس از حدود ۳۰ دقیقه سرد‌شدن قابل مشاهده است.

از آنجا که آب سخت عامل اصلی ایجاد این لایه روی سطح چای است، استفاده از فیلتر برای آب لوله‌کشی در مناطقی که آب لوله‌کشی پر از املاح است، می‌تواند از شکل‌گیری آن جلوگیری کند. همچنین مهم است که چای را در حالی که داغ است نوشید تا لایه با خنک شدن فرصت شکل‌گیری نیابد. چنان که «خارج کردن برگ‌های چای پس از اتمام دم کردن» برای «بهترین شدن ظاهر چای» نیز مهم است.

با این حال محققان توصیه می‌کنند که از اشکال فوق‌العاده خالص آب مانند آب یون‌زدایی‌شده به دلیل عطر و طعم چای، پرهیز شود. آن‌ها گفته‌اند: «اگر بخواهید فنجان چای را با آب کاملا خالص تهیه کنید هرگز لایه‌ای ایجاد نمی‌شود، اما چای طعم نسبتا تلخی خواهد داشت.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید