عکس/ مریخ را ۳ بعدی ببینید

عکس/ مریخ را ۳ بعدی ببینید

این تصویر موزاییکی برونزد یک سنگ در منطقه "سیتادل" (Citadelle) بر روی سطح دهانه جزرو را نشان می‌دهد. این تصویر از چندین تصویر که توسط ابزار Mastcam-Z مریخ نورد ناسا ثبت شده، ایجاد شده است.

کد خبر : ۹۸۵۰۷
بازدید : ۵۶۹۶

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام با انتشار تصاویری از سیاره سرخ نوشت: مریخ را سه بعدی ببینید.

این تصویر موزاییکی برونزد یک سنگ در منطقه "سیتادل" (Citadelle) بر روی سطح دهانه جزرو را نشان می‌دهد. این تصویر از چندین تصویر که توسط ابزار Mastcam-Z مریخ نورد ناسا ثبت شده، ایجاد شده است.

تصویر موزاییکی مذکور توسط تیم مریخ نورد ناسا "Malamaire" نامگذاری شده است و شامل تصویر یک قطعه سنگ به نام "روشه" (Rochette) است. مریخ نورد استقامت در اوایل ماه جاری میلادی دو نمونه اولیه سنگ خود از روشه را با موفقیت جمع آوری کرد.

"استقامت" در روز پنجم اوت برای اولین بار تلاش کرد تا از مریخ نمونه‌برداری کند، اما سنگی که برای نمونه‌برداری انتخاب کرده بود به شدت پودری بود و این ماموریت شکست خورد. سپس این مریخ‌نورد در تلاشی دوباره در روز یکم سپتامبر به نمونه برداری از سنگ "روشه" پرداخت و توانست اولین نمونه خود را جمع‌آوری کند.
برای اطمینان از ذخیره شدن این سنگ شش سانتی‌متری محققان چندین عکس از لوله آزمایش پیش از بسته شدن ثبت و بررسی کردند و این لوله در روز چهارم سپتامبر بسته شد.

چندی پیش ناسا با انتشار تصاویری موفقیت مریخ نورد استقامت در جمع‌آوری اولین نمونه سنگ مریخی را تایید کرد. ناسا پیشتر اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد این ماموریت به درستی انجام شده است، اما کم نور بودن تصویر به دست آمده، باعث می‌شد که محققان نتوانند از قرار گرفتن نمونه در لوله آزمایش کاملا مطمئن شوند، بنابراین آن‌ها باید تصاویر بهتری با نور بهتر ثبت می‌کردند و این کار مستلزم زمان بیشتری بود، اما مدت اندکی پس از آن با بهتر شدن نور تصاویر، موفقیت استقامت در جمع آوری اولین نمونه را اعلام کردند.

اعضای این ماموریت در روز سه‌شنبه هفتم سپتامبر در توییتی از زبان "استقامت" نوشتند: من اولین نمونه‌ی مریخی را جمع‌آوری کرده‌ام و آماده جمع‌آوری نمونه‌ی دیگری از همین سنگ هستم. این بار من فرآیند جمع‌آوری نمونه و ذخیره و پلمپ لوله آزمایش را بدون توقف انجام خواهم داد.

به گفته‌ی ناسا در روز جمعه، اولین نمونه سنگ مریخی جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد "استقامت" نشان می‌دهد که دهانه جزرو در گذشته به طور بالقوه قابل سکونت بوده است. این خبر به دنبال موفقیت "استقامت" در جمع‌آوری دومین نمونه سنگ از مریخ منتشر شد. این دو سنگ Montdenier و Montagnac نام گرفتند.

نمونه‌های جمع‌آوری شده دارای ترکیبات بازالتی هستند که به گفته‌ی دانشمندان ممکن است از گدازه‌های باستانی نشات گرفته باشند و اطلاعاتی درمورد زمان‌بندی تشکیل و از بین رفتن این دریاچه باستانی فراهم کنند.
مریخ
مریخ
مریخ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید