چرا بازیگران دستمزد بیت‌کوینی می‌خواهند؟

چرا بازیگران دستمزد بیت‌کوینی می‌خواهند؟

پس از طرح ادعای همایون اسعدیان درباره دستمزد بیت کوینی برخی سلبریتی ها، برخی از کاربران و فعالان رسانه‌ای به این موضوع واکنش نشان دادند. منتقدان معتقدند که سازمان سینمایی باید نظارت بیشتری بر تهیه کنندگان و پرداخت دستمزد‌ها داشته باشد.

کد خبر : ۹۸۶۶۴
بازدید : ۳۷۴۸
فرادید | همایون اسعدیان، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون می‌گوید که برخی از بازیگران مشهور دستمزدشان را به صورت بیت کوین طلب می‌کنند. او معتقد است که این اقدام سلبریتی‌ها برای فرار از مالیات صورت می‌گیرد.

به گزارش فرادید؛ اسعدیان و تعدادی از اهالی سینماگران، اخیرا به مناسبت روز سینما، جلسه‌ای مشترک با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس داشتند. در این جلسه اسعدیان ادعای دستمزد بیت کوینی سلبریتی‌ها را مطرح کرد. ادعایی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.

او گفته که تعداد محدودی که دستمزد بالا می‌گیرند به دلیل مشکلات و ایراد‌هایی که در سیستم مالیاتی وجود دارد به راحتی فرار مالیاتی هم انجام می‌دهند.

طبق گفته اسعدیان، برخی از این بازیگران مشهور ممکن است بگویند دستمزدشان به دلار باشد یا به حسابی در خارج از کشور واریز شود یا این که با بیت‌کوین دستمزد می‌گیرند، به هر حال راه آن را پیدا می‌کنند.

البته او می‌گوید که شاید کمتر از ۱۰ نفر چنین درخواستی داشته باشند و بقیه سینماگران وضع اقتصادی و حتی معیشتی مناسبی ندارند و اخذ مالیات از آن‌ها منصفانه نیست. در حال حاضر تنها چند نفر دستمزد‌های میلیاردی می‌گیرند که شاید به تعداد انگشتان دو دست ما باشند، بقیه افراد از آنجا که چهره‌های شناخته‌شده‌ای هم هستند بایستی آبروداری کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند.

جنجال دستمزد بیت کوینی سلبریتی ها در ایران
کشمکش بر سر دستمزد بیت کوینی یا مالیات هنرمندان؟

پس از طرح ادعای همایون اسعدیان درباره دستمزد بیت کوینی برخی سلبریتی ها، برخی از کاربران و فعالان رسانه‌ای به این موضوع واکنش نشان دادند. منتقدان معتقدند که سازمان سینمایی باید نظارت بیشتری بر تهیه کنندگان و پرداخت دستمزد‌ها داشته باشد.

دسته دیگری از منتقدان نیز سیستم غیر شفاف پرداخت‌ها، میان هنرمندان را مقصر بیت کوینی شدن دستمزد‌ها معرفی می‌کنند.
در این میان غلامرضا موسوی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان ادعای اسعدیان را رد کرده و از این مسأله اظهار بی‌اطلاعی می کند. او می گوید که واقعا من نه برخورد کردم و نه شنیدم.

اما درنهایت طولی نکشید که جنجال دستمزد بیت کوینی، به سوی پرداخت مالیات هنرمندان رفت. کاربران و فعالان رسانه‌ای به بخشی از صحبت‌های همایون اسعدیان اشاره می‌کنند و می‌گویند که هنرمندان همچون دیگر مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند.

همایون اسعدیان پیش از این گفته بود اینکه ما ببینیم بازیگری مثلا ماشین و خانه لاکچری دارد یا یک کارگردانی مثل آقای فرهادی فیلمش در سطح جهانی اکران می‌شود و می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد، به معنای تمام آن ۴۰۰ کارگردان عضو کانون کارگردانان نیست، اما دوستان آن‌ها را می‌بینند و می‌گویند چرا نباید به سینماگران و هنرمندان مالیات تعلق بگیرد؟

منتقدان می‌گویند که سینماگران سال‌ها بر اساس بند ل ماده ۱۳۹ از مالیات معاف بوده اند، اما حالا در برابر مالیات دادن مقاومت می‌کنند. این در حالی است که تمامی مشاغل در طول این سال‌ها مالیات پرداخته اند.

جنجال دستمزد بیت کوینی سلبریتی ها در ایران
چرا سلبریتی‌ها در ایران دستمزد بیت کوینی طلب می‌کنند؟

بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان، قابل ردیابی از سوی هیچ دولتی نیست. در واقع بستر غیر متمرکز بیت کوین که توسط شخص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاماتو طراحی شده است، اجازه ردیابی و شناسایی دارندگان بیت کوین را به سازمان‌ها و دولت‌ها نمی‌دهد. از این رو در طول یک دهه اخیر بسیاری از مشاغل برای فرار مالیاتی از این ارز استفاده کرده اند.

البته در برخی شرکت‌های بین‌المللی دستمزد به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود، اما، چون سیستم مالیاتی شفافی وجود دارد. معمولا شرکت‌ها دستمزد پرداختی به صورت بیت کوین را به نهاد‌های مربوطه گزارش می‌دهند.

از سوی دیگر فرار مالیاتی در بیشتر کشور‌های جهان مجازات سنگینی به دنبال دارد، این مسئله باعث شده تا فرار مالیاتی از طریق بیت کوین شدت نیابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید