علت ممانعت از ورود ایرانی‌ها به ارمنستان و گرجستان

علت ممانعت از ورود ایرانی‌ها به ارمنستان و گرجستان

دولت گرجستان و ارمنستان ورود ایرانی ها را به مرز کشورهایشان ممنوع کرده اند. در ویدیویی که به تازگی منتشر شده، امکان ورود از ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند هم سلب شده است.  

کد خبر : ۹۸۷۷۲
بازدید : ۸۳۶۳
فرادید | در دو اقدام نسبتا مشابه، گرجستان و ارمنستان مرز‌های خود را روی ایرانیان بسته و آن‌ها اجازه ورود به این کشور‌ها را ندارند. این موضوع باعث آشفتگی ایرانی‌های مقیم گرجستان و رانندگان ترنزیت بین المللی شده است.

به گزارش فرادید؛ دولت گرجستان به ایرانیان مقیم این کشور اجازه ورود به گرجستان را نمی‌دهد. این قانون حتی شامل افردی است که در این کشور سرمایه گذاری کرده و یا کارت اقامت دارند. اوضاع پیش آمده خانه وزندگی، خانواده و سرمایه ایرانیان مقیم گرجستان را به خطر انداخته است، چراکه برخی ایرانیان پس از خروج از این کشور، دیگر امکان بازگشت نداشته‌اند.

به نظر می‌رسد که علت این مشکل داشتن پاسپورت ایرانی نبوده و ایرانی بودن افراد مشکل این کشور است. ویدیویی که به تازگی توسط یکی از این ایرانیان منتشر شده تاییدی بر این موضوع است.

در ویدیوی منتشر شده امکان ورود از ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند هم سلب شده است.

همچنین ایرانی‌های مقیم گرجستان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد‌ه‌اند که با وجود داشتن خانه و زندگی در این کشور و واکسینه شدن، اجازه ورود به این کشور را ندارند.

برخی از آن‌ها نگران ادامه دار شدن این موضوع و از دست رفتن خانواده و سرمایه شان شده اند. اما تعدادی دیگر ترکیه را محلی جدید برای اقامتشان اعلام کرده و درحال رفتن به این کشور هستند.

بااین حال تاکنون وزارت امور خارجه ایران و دولت گرجستان واکنشی به این موضوع نشان نداده و اقدامی برای برطرف شدن این مشکل انجام نداده اند.

علت ممانعت از ورود ایرانی‌ها به ارمنستان و گرجستان
ممنوعیت چندساله گرجستان

با توجه به بحران‌ها اقتصادی و افزایش مهاجرت ایرانی‌ها به کشور‌های همسایه، ترکیه، گرجستان، امارات متحده عربی و ارمنستان از جمله کشور‌هایی بوده اند که ایرانی‌ها برای اقامتشان انتخاب کرده اند.

بااین حال زندگی در این کشور‌ها حتی با وجود سرمایه گذاری، چالش‌های بسیاری به همراه داشته؛ تا جایی که تصمیم‌ها و اقدام‌های ضدمهاجرتی برخی از این کشور‌ها، باعث از دست رفتن به سرمایه‌های ایرانیان مهاجر و خانه و زندگی آن‌ها شده است.

گرجستان نمونه بارز این مسئله است. طبق آمار رسانه ها، سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴ هزار ایرانی اقامت این کشور را دریافت کردند، اما تصویب قانون مهاجرتی جدید سبب شد تا بسیاری از آن‌ها تمامی سرماه خود را از دست بدهند.

سال ۱۳۸۳، اما اوضاع فرق داشت. پس از اینکه میخائیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان شد، به توسعه روابط کشورش با ایران تمایل نشان داد و در سال ۱۳۸۹، توافق‌نامه لغو روادید میان دو کشور ایران و گرجستان امضا شد و سیلی از مهاجران ایرانی به سمت گرجستان روانه شدند.

اما در ۱۳۹۱ دوباره اوضاع عوض شد و این موضوع به روی کار آمدن حزب رقیب، یعنی حزب رؤیای گرجی مربوط بود، چراکه در سال ۱۳۹۲ توافق‌نامه لغو روادید میان دو کشور باطل شد.

این اوضاع تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت، اما از زمستان آن سال گرجستان دوباره به توافق‌نامه لغو ویزا برای سفر اتباع دو کشور برگشت و دوباره ایرانی‌ها به سمت گرجستان رفته و شروع به سرمایه گذاری کردند. اما دوسال بعد گرجستان باز هم اقدام‌های ضد مهاجرتی اش را شروع کرده بود.

سال ۱۳۹۹ هم گرجستان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، یک بار دیگر مرز‌های خود با ایران را بسته بود.

حالا هم ایرانیان مقیم گرجستان به مشکل برخورده و تاکنون هم مشخص نشده که علت این مشکل چیست.

علت ممانعت از ورود ایرانی‌ها به ارمنستان و گرجستان
ممانعت آذربایجان از تردد خودرو‌های ایرانی به ارمنستان

کامیون‌های ایرانی که قصد عبور از مرز ارمنستان داشته اند باچالش‌هایی روبه‌رو شده اند. علت هم این بوده که دولت آذربایجان از رانندگان این کامیون‌ها خواسته تا برای عبور از مرز ۱۳۰ دلار بپردازند.

گویا قسمتی از جاده گوریس قاپان (گوروش قافان) که مسیر اصلی ترازیت و انتقال بار کامیون‌های ایرانی به ارمنستان است، تحت کنترل جمهوری آذربایجان بوده و دولت این کشور برای راننده‌های ایرانی عوارض مرزی در نظر گرفته است.

درحالی که تا ماه‌های گذشته این جاده کامل در کنترل ارمنستان بوده کامیون‌های ایرانی می‌توانستند بدن هیچ مشکلی تردد کنند.

حالا هم خبر‌هایی درباره بازداشت دو نفر از راننده‌های این کامیون‌ها منتشر شده. دولت آذربایجان این دو راننده را متهم به عبور غیرقانونی از مرز و ورود از ارمنستان به آذربایجان کرده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه از جمهوری آذربایجان خواسته تا فورا این دو نفر را آزاد کرده و اجازه دهند به مسیر خود ادامه دهند.

اما الشاد حاجی‌یف، از مقامات وزارت کشور آذربایجان، گفته که دو راننده ایرانی از طریق خاک ارمنستان و به صورت غیرقانونی به اراضی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی (خان‌کندی) وارد شده و هنگام بازگشت به ایران متوقف شده‌اند و طبق قوانین جمهوری آذربایجان با آن‌ها برخورد خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید