واکسن‌های کرونا تا چه زمانی ما را ایمن می‌کنند؟

واکسن‌های کرونا تا چه زمانی ما را ایمن می‌کنند؟

گرچه محققان هنوز بر سر تزریق دوز سوم واکسن پس از گذشت شش ماه از تزریق دوم، اختلاف نظر دارند. اما برخی از دولت‌ها مدعی اند شش ماه پس از تزریق دوز سوم نیز، افراد به دوز چهارم نیاز خواهند داشت.

کد خبر : ۹۸۹۴۸
بازدید : ۱۱۲۶۷
فرادید | بیشتر کشور‌های جهان در حالی تزریق دوز سوم واکسن کرونا را آغاز کرده اند که همچنان پاندمی در جهان پایان نیافته است. اما سوالی که همچنان از سوی دریافت کنندگان واکسن مطرح می‌شود این است که اثربخشی واکسن‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

به گزارش فرادید؛ بررسی آمار‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون ۵ میلیارد و ۹۴۷ میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده است که نشانگر واکسیناسیون ۷۵ درصدی در جهان است. البته جهان برای واکسینه شدن کامل به ۱۶ میلیارد دوز واکسن نیاز دارد.

در این میان چین با تزریق ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز، رکورد بیشترین واکسن مصرفی جهان را در دست دارد. پس از آن نیز هند با ۸۰۴ میلیون دوز، آمریکا با ۳۸۵ میلیون دوز و برزیل با ۲۲۲ میلیون دوز در رتبه‌های بعد قرار دارند.

البته برخی کشور‌ها همچون امارات، بحرین و آمریکا تزریق دوز سوم واکسن را نیز آغاز کرده اند.

در ایران نیز تاکنون ۱۵ میلیون نفر دو دوز و ۳۳ میلیون نفر نیز یک دوز واکسن دریافت کرده اند. اما قرار است که کادر درمان در هفته‌های آینده دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

اما با این حال، سوالی که باقی می‌ماند این است که در صورت واکسیناسیون کل جهان، کارایی این واکسن‌ها تا چه زمانی خواهد بود؟ آیا به دوز‌های چهار و پنجم نیز نیاز پیدا می‌کنیم یا خیر؟
واکسن‌های کرونا تا چه زمانی ما را ایمن می‌کنند؟

ابهام در تعیین زمان اثربخشی واکسن‌ها

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی و مراکز بهداشت و درمان درصد اثربخشی واکسن‌ها را تعیین می‌کنند، اما هنوز نمی‌دانند که ایمنی واکسن‌ها تا چه زمانی خواهد بود.

اما تنها مسئله‌ای که محققان بر سر آن توافق نظر دارند این است که ایمنی‌زایی واکسن کرونا، دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می‌شود و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم نیز کامل می‌شود.

اما این در شرایطی است که با بروز سوش دلتا، هم میزان ایمنی زایی کاهش یافته است و هم زمان کارایی واکسن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار است. از همین رو محققان می‌گویند در صورتی که دوز سوم واکسن به مردم تزریق نشود، آن‌ها در برابر کووید-۱۹ واکسینه نخواهند شد.

در این رابطه، شرکت داروسازی فایزر آمریکا اخیراً اعلام کرد که اثربخشی واکسن کرونا تولید شده این شرکت با گذشت زمان از بین می‌رود و برای بازگشت موثر این واکسن دریافت دوز تقویتی نیاز است.

طبق اعلام فایزر، مجموع داده‌های موجود نیاز بهداشت عمومی به دوز تقویت کننده سوم تقریباً ۶ ماه پس از دریافت دز دوم واکسن برای افراد ۱۶ سال به بالا را پیشنهاد می‌کند.

البته این در حالی است که محققان آلمان مدعی اند که تزریق دو دوز واکسن مردم جهان را برای همیشه در مقابل بیماری مقاوم می‌کند.

کریستیان دروستن، ویروس‌شناس مطرح آلمانی به خبرگزاری آلمان گفته که میزان اثربخشی واکسن کرونا در مقایسه با واکسن‌های آنفلوانزا بسیار بالاست. به همین دلیل دروستن انتظار ندارد ویروس جدیدی که مقاوم در برابر واکسن‌های موجود باشد به زودی ظاهر شود.

در نهایت بیشتر محققان و متخصصان پیشنهاد می‌کنند، شش ماه پس از تزریق دوز دوم، دوز تقویت کننده برای افراد در معرض خطر همچون کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شود.

واکسن‌های کرونا تا چه زمانی ما را ایمن می‌کنند؟
به دوز چهارم و پنجم نیاز داریم؟

گرچه محققان هنوز بر سر تزریق دوز سوم واکسن پس از گذشت شش ماه از تزریق دوم، اختلاف نظر دارند. اما برخی از دولت‌ها مدعی اند شش ماه پس از تزریق دوز سوم نیز، افراد به دوز چهارم نیاز خواهند داشت.

پروفسور نخمان اَش، رئیس ستاد مبارزه با کرونا در رژیم صهونیستی می‌گوید که وزارت بهداشت برای تأمین واکسن‌های لازم برای تزریق احتمالی دُز چهارم از هم‌اکنون سفارش‌های لازم را انجام می‌دهد.

اما در مقابل سازمان جهانی بهداشت معتقد است که جهان به دوز‌های بعدی نیاز ندارد و افراد با همان دو دوز اولیه نسبت به بیماری واکسینه می‌شود.

البته باید توجه داشت که هنوز ۹ ماه از آغاز واکسیناسیون در جهان گذشته است و باید منتظر گذشت زمان بود و دید که آیا اثربخشی دو دوز واکسن همیشگی خواهد بود یا جهان به دوز‌های یادآور نیاز پیدا خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید