اینفوگرافی/ راه‌های متعادل نگه‌داشتنِ سوخت‌وساز بدن در هر سنی

اینفوگرافی/ راه‌های متعادل نگه‌داشتنِ سوخت‌وساز بدن در هر سنی

اگرچه میزانِ سوخت‌وسازِ پایه در زمان استراحت در بین سنین ۲۰ تا ۶۰‌سالگی تغییر نکرده و ثابت مانده است، اما تغییراتی در سبکِ زندگی شما رخ داده که باعث شده میزان سوخت‌وساز در زمانی که در حالِ استراحت نیستید، کاهش پیدا کند. این تغییرات به ویژه بر میزانِ سوخت‌وساز چربی اثرگذار بوده است.

کد خبر : ۹۹۰۶۴
بازدید : ۶۳۲۶
فرادید | اگر میان‌سال هستید و کم‌کم متوجه شده‌اید که وزن‌تان در حال افزایش است، ممکن است این حالت را به کاهشِ میزان سوخت‌وسازِ بدن‌تان در نتیجه افزایش سن نسبت دهید.

به گزارش فرادید، میزان سوخت‌وساز بدنِ شما آن میزان انرژی‌ای است که شما برای زنده ماندن و عملکردِ بهتر می‌سوزانید. این تصور برای عموم پذیرفته شده است که با افزایش سن، به خصوص بعد از ۴۰‌سالگی، میزان سوخت‌وسازِ پایه کند می‌شود و اگر شما زنی در دوران یائسگی باشید، حتی میزان سوخت‌وساز خیلی بیشتر کند می‌شود.

اما بر طبق مقاله‌ای علمی که در نشریه ساینس منتشر شد، به این باور عمومی نباید مطمئن بود. برطبق یافته‌های این پژوهش که بعد از تحلیل داده‌های ۶۵۰۰ نفر در بین سنین نوزادی تا سالمندی انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که میزان سوخت‌وساز پایه از ۲۰ تا ۶۰‌ سالگی ثابت است و بعد از ۶۰‌ سالگی به ازای هر یکسال ۱‌ درصد کاهش پیدا می‌کند.

این مقاله باور‌های عمومی را بیشتر از این نیز متزلزل کرده است و بیان می‌دارد که با کنترل همه متغیر‌های دخیل، هیچ تفاوتِ واقعی‌ای بین میزان متابولیک پایه بین زنان و مردان و حتی زنان در دوران یائسگی وجود ندارد.

پس اکنون باید این پرسش در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که چرا در سن میان‌سالی متابولیسم‌تان کند شده است. پاسخ کمتر با سن شما و بیشتر با سبک زندگی‌تان مرتبط است. اگرچه میزانِ سوخت‌وسازِ پایه در زمان استراحت در بین سنین ۲۰ تا ۶۰‌سالگی تغییر نکرده و ثابت مانده است، اما تغییراتی در سبکِ زندگی شما رخ داده که باعث شده میزان سوخت‌وساز در زمانی که در حالِ استراحت نیستید، کاهش پیدا کند. این تغییرات به ویژه بر میزانِ سوخت‌وساز چربی اثرگذار بوده است.

نگران نباشید، این خبر بدی نیست. این درحقیقت به این معنی است که شما قدرت ایجاد تغییرات برای تقویت سوخت‌وساز بدن‌تان را، بدونِ توجه به سن‌تان، دارید. این مقاله را بخوانید تا روش‌هایی را که علم ثابت کرده می‌توانند سوخت‌وساز بدن‌تان را افزایش دهند، بیاموزید.
اینفوگرافی/ راه های متعادل نگه‌داشتنِ سوخت‌وساز بدن در هر سنی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید