شبکه نمایش خانگی و یک تغییر بزرگ؛ خداحافظ ساترا؟!

شبکه نمایش خانگی و یک تغییر بزرگ؛ خداحافظ ساترا؟!

اخبار رسیده از نارضایتی کمیسیون فرهنگی مجلس از ساترا و احتمال بازگشت ارشاد به عنوان مرجع نظارت بر شبکه نمایش خانگی حکایت می‌کنند.

کد خبر : ۹۹۱۷۳
بازدید : ۵۶۶۲

در روز‌های اخیر صحبت‌های یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره احتمال -یا لزوم- ایجاد تغییر در نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی شایعات زیادی را در فضای مجازی و البته رسانه‌های رسمی کشور به وجود آورده است.

این نماینده مجلس با اعلام نارضایتی کمیسیون فرهنگی مجلس از عملکرد «ساترا» در گفتگو با سایت «خانه ملت» بر این موضوع مهم تاکید کرده که «کمیسیون فرهنگی مجلس تغییر نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی را در دستور کار قرار داده است.»

به خصوص که «ساترا» در هفته‌های اخیر با ممیزی و حذف‌های گسترده و سلیقه‌ای برنامه‌ها و سریال‌های پلتفرم‌ها حواشی و جنجال‌های زیادی ایجاد کرده که آخرین نمونه‌اش هم قسمت ۱۹ برنامه «پیشگو» بوده که با پخش عجیب گفت‌وگوی پژمان جمشیدی با الناز حبیبی واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به وجود آورد…

نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی کیست؟!

با هر متر و معیاری شبکه نمایش خانگی موفق‌ترین بخش فرهنگی کشور در سال‌های اخیر بوده. شبکه‌ای با انبوه سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده؛ آن‌هم در شرایطی که سینما از نظر اقتصادی با رکود شگفت‌انگیزی مواجه است و از آن‌سو هم قیاس تعداد بینندگان تلویزیون با سریال‌های نمایش خانگی به نتایجی ختم می‌شود که طعنه‌آمیز شاید مناسب‌ترین توصیف برایش به نظر برسد.

در چنین شرایطی طبیعی است که موضوع نظارت و البته نهاد ناظر بر محصولات شبکه نمایش خانگی به یکی از موضوعات مهم رسانه‌ای این حوزه تبدیل شود.

موضوعی که در حدود دو سال اخیر تنش‌ها و کشمکش‌های زیادی بین وزارت ارشاد و «ساترا» یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به وجود آورده و نارضایتی و نگرانی و سردرگمی دست‌اندرکاران شبکه نمایش خانگی را به بار آورده است.

البته در یک سال و چند ماه اخیر «ساترا» که زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند، به عنوان نهاد ناظر و مرجع صدور مجوز برای محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری شناخته می‌شد.

مسئولیتی که البته نارضایتی و انتقادات و اعتراضات پررنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موجب شده بود که بر اساس وظایف قانونی خود ادعا می‌کرد که مسئولیت نظارت و صدور مجوز محصولات تصویری و نمایشی شبکه نمایش خانگی نیز باید بر عهده این وزارتخانه باشد و درنهایت هم در تمکین به رأی صادر شده درباره مرجعیت ساترا در صدور مجوز‌های این حوزه، با استناد به نمایشنامه «دایره گچی قفقازی» آن را به سپردن شبکه نمایش خانگی به نامادری تعبیر کرد.

این شرایط، اما به نظر می‌رسد در آستانه تغییراتی عمده باشد. به خصوص بعد از حواشی پرتعدادی که هفته گذشته بر سر نحوه انتشار یک قسمت جدید از مجموعه «پیشگو» پیش آمد و انتقادات و اعتراضات گسترده‌ای را نسبت به عملکرد نهاد ناظر بر انتشار محصولات شبکه نمایش خانگی باعث شد…

نارضایتی مجلس از ساترا؟!

حالا در شرایطی که حواشی و جنجال‌های شبکه نمایش خانگی به اوج رسیده؛ یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نارضایتی مجلس از عملکرد ساترا و لزوم ایجاد تغییر در موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی گفته است.

به گزارش «خانه ملت» این نماینده مجلس ضمن تاکید بر نارضایتی مجلس از ساترا، از بررسی تغییر نهاد ناظر بر وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی در نشست آتی کمیسیون فرهنگی خبر داده و از احتمال بازگشت نظارت وزارت فرهنگ بر شبکه نمایش خانگی سخن گفته است.

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه تصریح کرده: «موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها که از چندین سال قبل محل اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما بود؛ در دولت دوازدهم به‌علت ضعف مفرط نظارت‌ها به ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) زیر نظر صداوسیما واگذار شد.»

نماینده مردم تهران در مجلس، اما در ادامه از عملکرد ضعیف ساترا و نارضایتی‌ها و انتقادات و اعتراضات و البته شکایت‌های مردم و سینماگران نسبت به آن می‌گوید: «در مدتی که ساترا مسئولیت نظارت بر وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی را برعهده داشت، نتوانست به‌درستی به وظایف خود عمل کند، بنابراین از عملکردش به هیچ عنوان راضی نیستیم. به همین دلیل هم در نشست آتی کمیسیون فرهنگی به این موضوع ورود خواهیم کرد.»

به عبارت بهتر، سیدعلی یزدی‌خواه بر یک تغییر بزرگ احتمالی در هفته‌های آینده تاکید می‌کند: «اما فارغ از نارضایتی موجود از عملکرد ساترا، با توجه به صحبت‌های وزیر دولت سیزدهم درباره بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی از ساترا به وزارت ارشاد و البته اینکه این موضوع مطالبه سینماگران نیز هست، مجددا آن را در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می‌دهیم.»

تعیین تکلیف ساترا و ارشاد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از تعیین تکلیف ساترا و وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی در آینده‌ای نزدیک و البته تنظیم یکسری شاخص‌های لازم برای آثار شبکه نمایش خانگی خبر می‌دهد: «با توجه به اینکه این آثار برای نمایش خانگی تولید می‌‎شوند و خانواده‌ها مخاطب این آثار هستند، باید از شاخص‌های لازم برخوردار باشند که امیدواریم پس از جلسه با طرفین به نتیجه مناسب دست یابیم.»

صحبت‌های عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که با استقبال عظیمی در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور مواجه شده؛ البته انتقاداتی را نیز به بار آورده که چرا مطالبه تغییر نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی که از سوی سینماگران و البته وزارت ارشاد دنبال می‌شده، در تمام یک سال و چند ماه گذشته از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس نادیده گرفته شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید