کشف گیرنده‌های لمس و درد در پوست

کشف گیرنده‌های لمس و درد در پوست

کمیته نوبل گفت کشف این دو دانشمند تحولی بزرگ بوده برای اینکه بفهمیم چگونه گرما، سرما و نیرو‌های مکانیکی باعث ایجاد جریان الکتریکی در اعصاب می‌شوند و به ما امکان می‌دهند دنیای اطراف را درک کنیم و خود را با آن تطبیق دهیم.

کد خبر : ۹۹۲۹۷
بازدید : ۷۶۱۰

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان دو دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل سال ۲۰۲۱ در پزشکی و فیزیولوژی شدند. آن‌ها برای شناسایی نحوه کارکرد گیرنده‌های لمس، دما و درد در پوست برنده این جایزه شدند.

کمیته نوبل گفت کشف این دو دانشمند تحولی بزرگ بوده برای اینکه "بفهمیم چگونه گرما، سرما و نیرو‌های مکانیکی باعث ایجاد جریان الکتریکی در اعصاب می‌شوند و به ما امکان می‌دهند دنیای اطراف را درک کنیم و خود را با آن تطبیق دهیم. "

به عبارت دیگر این دو دانشمند دریافتند چگونه عوامل فیزیکی مثل لمس، گرما، فشار و درد تبدیل به جریان الکتریکی در پایانه‌ها و سپس در رشته‌های عصبی می‌شوند و یه این ترتیب دستگاه عصبی ما این عوامل را درک و شناسایی می‌کند.

این توانایی برای بقا ضروری است. کشف این دو دانشمند باعث گشوده شدن راه برای درمان‌های جدید از جمله تسکین درد شده است. پروفسور دیوید جولیوس استاد دانشگاه کالیفرنیا زمانی که بررسی می‌کرد چطور فلفل باعث سوزش می‌شود به این کشف مهم نائل شد. او درباره عامل سوزاننده در فلفل، مولکولی به نام کاپسایسین، تحقیق می‌کرد.

او دریافت نوع خاصی از گیرنده‌های عصبی به این مولکول واکنش نشان می‌دهند. بررسی‌های بیشتر نشان داد این گیرنده به گرما هم واکنش نشان می‌دهد و اگر گرما شدید باشد باعث احساس "درد" می‌شود، همان چیزی که باعث می‌شود با لمس یک شی داغ بلافاصله دستمان را به دلیل آن احساس سوزش دردناک از آن دور کنیم.

فلفل
فلفل نقش مهمی در کشف گیرنده‌های لمس و درد داشت


بعد از آن مجموعه‌ای از گیرنده‌های گرما شناسایی شدند و پروفسور جولیوس و پروفسور پاتاپوتیان حتی گیرنده‌ای را شناسایی کردند که سرما را حس می‌کند. پروفسور پاتاپوتیان هم در موسسه تحقیقات اسکریپز مشغول تحریک سلول‌ها در آزمایشگاه بود و گیرنده‌های دیگری را کشف کرد که به فشار فیزیکی و لمس حساس هستند.

جولیوس و همسرش پروفسور جولیوس و همسرش بعد از شنیدن خبر بردن نوبل

به مرور بیشتر روشن شد که این گیرنده‌های لمس و گرما نقش مهمتر و وسیعتری در کارکرد بدن و همینطور در بیماری‌ها دارند، مثلا اولین گیرنده گرما که شناسایی شد و به آن تی‌آرپی‌وی یک می‌گویند در درک درد‌های مزمن و تنظیم دمای اعضای درونی نقش دارد و نخستین گیرنده فشار که شناسایی شد و به آن پی‌آی‌زدصفردو می‌گویند، در اعمالی مختلف مثل ادرار کردن و تنظیم فشار خون نقش دارد.

پروفسور پاتاپوتیان و پسرش پروفسور پاتاپوتیان و پسرش در حال تماشای کنفرانس خبری اعلام برندگان نوبل پزشکی و فیزیولوژی ۲۰۱۲۱

جایزه نوبل امسال که معادل ۱/۱ میلیون دلار است بین دو دانشمند تقسیم می‌شود. آردم پاتاپوتیان از مادر و پدری ارمنی در لبنان در سال ۱۹۶۷ متولد شد و در جوانی به لوس‌آنجلس رفت و در موسسه تحقیقات اسکریپز در کالیفرنیا کار می‌کند.

دیوید جولیوس متولد نیویورک است و ۶۵ سال دارد و استاد دانشگاه کالیفرنیاست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید