علت اصلی از کار افتادن اینستاگرام و واتساپ چه بود؟

علت اصلی از کار افتادن اینستاگرام و واتساپ چه بود؟

شبکه اجتماعی فیس‌بوک به همراه پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام عصر روز دوشنبه ۱۲ مهرماه حدود ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه، از دسترس کاربران خارج شد و پس از گذشت حدود شش ساعت مجددا وصل شد. در این مدت دلایل متعددی برای این قطعی مطرح شد که در این میان فیسبوک دلیل اصلی اش را تغییر در پیکره‌بندی روترها اعلام کرده است.

کد خبر : ۹۹۳۴۶
بازدید : ۵۷۵۵
فرادید | روز دوشنبه ۱۲ مهرماه امسال بود که شبکه اجتماعی فیسبوک به همراه پیام‌رسان واتساپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام به مدت ۶ ساعت از دسترس کاربران خارج شدند. در ابتدای امر کاربران تصور می‌کردند که این قطعی ناگهانی به دلیل طرح صیانت از فضای مجازی بوده که پس از گذشت دقایقی رسانه‌ها از جهانی بودن این اختلال خبر دادند، اما فیسبوک طبق عادت دیرینه اش ترجیح داد که در این باره توضیحی ارائه ندهد.

به گزارش فرادید ؛ همانطور که سال ۲۰۱۹ بزرگترین قطعی در فیسبوک رخ داده بود و این شبکه اجتماعی تمایلی به ارائه توضیح نداشت، این بار هم تصور می‌شد که فیسبوک باز هم در این باره بیانیه‌ای منتشر نکند.

از طرفی برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره هک شدن این شبکه اجتماعی و پیام رسان هایش منتشر می‌کردند و هکر را یک نوجوان ۱۳ ساله چینی معرفی می‌کردند.

همچنین رسانه روسی راشا تودی ادعا کرده بود که اطلاعات ۱.۵ میلیارد کاربر فیس‌بوک توسط هکر‌ها به فروش گذاشته شده است.

البته بخش تجزیه و تحلیل اینترنت Cisco ThousandEyes، در توییتر نوشته بود که آزمایشات آن‌ها نشان می‌دهد که قطعی به‌دلیل خرابی مداوم DNS یا «سامانه نام دامنه» است.

نیویورک‌تایمز هم در گزارشی اعلام کرده بود که حتی کارمندان فیس‌بوک هم به دلیل قطع‌شدن سرور‌ها نمی‌توانند وارد ساختمان این شرکت شوند.
همچنین از کار افتادن فیسبوک باعث از کار افتادن سایت‌های دیگری چون تیک‌توک، آمازون و گوگل نیز شده بود.

این اخبار سبب میشد تا گمانه زنی‌ها درباره از کار افتادن همیشگی فیسبوک شروع شود. موضوعی که هرچند رد شد، اما هزینه گزافی روی اقتصاد جهانی برجای گذاشت.

همین مهم باعث شد تا فیسبوک به صورت رسمی دلیل قطعی این شبکه اجتماعی را اعلام و از کاربران بخاطر قطعی ناگهانی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ عذرخواهی کند.

علت اصلی از کار افتادن اینستاگرام و واتساپ چه بود؟
علت قطعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ

در پی تداوم اختلال شش ساعته‌ی ارائه‌ی خدمات شبکه‌های اجتماعی، چون فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ، هشتگ Facebookdown با بیش از یک میلیون توییت در صدر هشتگ‌های توییتر قرار گرفت و هر لحظه بر تعداد آن افزوده میشد. برخی دیگر از کاربران هم از نگرانیشان برای همیشگی بودن این اختلال می‌نوشتند.

در ابتدای ماجرا که قطعی این شبکه‌های اجتماعی سبب سردرگمی کاربران شده بود، فیسبوک در وبسایتش درباره قطعی اش توضیح داده بود که «متأسفیم، مشکلی پیش آمد. داریم روی آن کار می‌کنیم و در اسرع وقت آن را برطرف خواهیم کرد.»

سپس، بعد از گذشت ۶ ساعت از قطعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ و راه اندازیی مجدد آن ها، فیس بوک بیانیه‌ای در توئیتر منتشر کرد و برای نخستین بار به ارائه توضیح در این باره پرداخت.

این شبکه اجتماعی از جمعیت عظیمی از مردم و مشاغل در سراسر جهان که به آن‌ها وابسته هستند پوزش خواست و «تغییر در پیکره‌بندی روترها» را دلیل اصلی قطعی ۶ ساعته شبکه‌های اجتماعی اش اعلام کرد و تاکید کرد که خدماتش در حال حاضر آنلاین شده است.

همچنین تیم مهندسی فیس بوک هم با انتشار یک پست وبلاگی سعی در ارائه توضیحات بیشتر در خصوص اتفاق افتاده داشت.

پست وبلاگی بدین شرح بود: «تیم‌های مهندسی ما متوجه شده‌اند که تغییرات پیکربندی در روتر‌های اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است. این اختلال در ترافیک شبکه بر نحوه ارتباط مراکز داده ما تأثیر مستقیم داشت و خدمات ما را متوقف کرد.»

این تیم مهندسی در ادامه نوشته بود که علت اصلی قطعی «تغییر تنظیمات به صورت معیوب» است. بدین ترتیب اشتباه فنی از سوی مهندسان عامل قطعی بوده و شایعات مربوط به هک و یا نشت دیتا و لورفتن سرور‌های اصلی صحت ندارد.

همچنین «مارک زاکربرگ» موسس فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، هم با انتشار پستی در فیسبوک، ضمن عذرخواهی از کاربران، از بازگشت پلتفرم‌های این کمپانی به حالت عادی خبر داد و نوشت: «می‌دانم تا اندازه برای برقراری ارتباط با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، به سرویس‌های ما تکیه دارید.»

علت اصلی از کار افتادن اینستاگرام و واتساپ چه بود؟
قطعی فیسبوک، ضرری جهانی

قطعی چند ساعته فیسبوک دردسر‌های زیادی برای فیسبوک، مارک زاکربرگ و همچنین اقتصاد جهانی در پی داشت.

براساس اعلام رسانه ها، ارزش سهام فیسبوک در طی این قطعی نزدیک به ۵ درصد کاهش داشته که باعث از دست رفتن ۱۶ میلیارد دلاری ارزشش شده است.

همین ریزش، سبب کاهش ۷ میلیارد دلاری ثروت شخصی مارک زاکربرگ شده که باعث شده بر ثروت مارک زاکربرگ تاثیر منفی داشته باشد و او را در رتبه‌بندی میلیاردر‌های بلومبرگ، به رتبه ۵ برساند.

همچنین علاوه بر او ضربه‌ای تقریبا ۱ میلیارد دلاری به اقتصاد جهانی وارد کرده است.

بعلاوه کاربران با قطعی فیسبوک و سرویس‌هایش، شروع به استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها کردند که نتیجه‌اش کندی و حتی قطعی موقت توییتر و تلگرام بود.

همچنین استفاده از پیام رسان واتساپ تا حدودی از رونق افتاده و بااینکه این شبکه اجتماعی وصل شده، اما کاربران همچنان به استفاده از تلگرام تمایل دارند.

در این خصوص مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیسبوک، سال ۲۰۱۹ گفته بود که چنین مشکلاتی تبعات زیادی برای این شرکت دارد. زیرا هر گونه مشکلی می‌تواند باعث شود مردم به جای محصولات فیسبوک از محصولات رقبا استفاده کنند. او در ادمه گفته بود که برای جلب اعتماد و بازگرداندن افراد به پلتفرم‌های فیس‌بوک، ماه‌ها طول می‌کشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید