سرقت تابلو‌های راهنمایی و رانندگی در خراسان رضوی

سرقت تابلو‌های راهنمایی و رانندگی در خراسان رضوی

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بر حجم سرقت از علائم جاده‌ای افزوده شده است و عمدتا هم بخاطر افزایش قیمتی است که درآهن‌آلات بوجود آمده است.

کد خبر : ۹۹۳۷۱
بازدید : ۶۳۹۱

با توجه به افزایش قیمت آهن این روز‌ها شاهد سرقت بسیاری از تابلو‌های هشداردهنده درون شهری و جاده‌ای هستیم و این سرقت‌ها باعث مرگ بسیاری از افراد شده است.

در حال حاضر بسیاری از رانندگان بومی و عبوری در استان خراسان رضوی از نبود تابلو‌ها و حفاظ‌های ایمنی در برخی مسیر‌ها گلایه دارند و کمبود تابلو‌های نشان‌دهنده مسیر و علائم هشداردهنده را در حفظ ایمنی سرنشینان بسیار ضروری می‌دانند، اما باوجود اینکه مسئولان راهداری تلاش بی‌شائبه‌ای برای نصب علائم در جاده‌ها دارند، اما سارقان جاده‌ای این تلاش‌ها را خنثی می‌کنند.

فقر و بیکاری و البته طمع برای سودجویی بیشتر بسیاری از افراد را بر آن داشته تا شبانه به دل جاده زده و با استفاده از دستگاه‌های برش نسبت به قطع تابلو‌های راهنمایی و رانندگی اقدام کنند تا پس از قلع و قمع این علائم در قالب ضایعات آهنی آن را در بازار آب کنند غافل از اینکه این اقدام جان تمامی هم‌وطنان و حتی زن و بچه آن‌ها را در همین جاده خواهد گرفت.

راهزنان جاده نه‌تن‌ها به تابلو‌ها بلکه به حفاظ‌های آهنی و حتی تیر‌ها و کابل‌های برق رحم نکرده و تیشه به ریشه جاده‌ها می‌زنند.

البته سرقت علائم راهنمایی و رانندگی در خراسان رضوی تنها دامن جاده‌ها را نگرفته بلکه این اتفاق در سطح شهر نیز دیده می‌شود تا آنجا که مشاهده خبرنگار ما حاکی از آن است که بسیاری از تابلو‌های ایستگاه‌های اتوبوس نیز به سرقت رفته است.

قیمت‌های متفاوت و عجیب ضایعات آهن

با مراجعه به یکی از همین مراکز فروش ضایعات، اگرچه به محض ورود فروشنده متوجه می‌شود که ضایعات به کار ما نیامده و این‌کاره نیستیم، اما خوشبختانه پاسخ برخی از سؤالات ما را البته به شرط خاموش بودن تلفن همراه می‌دهد.

وی که تمایلی به درج نام و فامیل و یا نشانی کارگاه خود در گزارش و گرفتن عکس ندارد می‌گوید: کار ما خرید و فروش ضایعات و آهن و حلب است و لذا، چون این آهن‌آلات به‌صورت فله و وانتی به اینجا حمل می‌شود از فروشنده سئوال نمی‌کنیم که این بار را از جاده‌ها آورده یا مثلاً نرده‌های بیمارستان را برش داده است.

این فروشنده ضایعات می‌گوید: هر روز هزاران واحد تجاری یا اداری تخریب و نوسازی می‌شود و برای ما مشخص نیست که مبدأ این آهن‌آلات کجاست. وی در باره قیمت این ضایعات نیز به ما می‌گوید: در حال حاضر حلب کهنه به‌صورت فله از کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان، رادیات آلومینیومی از ۵۵ تا کیلویی ۶۵ هزار تومان تفاوت دارد.

این دست اندرکار فروش آهن آلات مستعمل اذعان می‌کند: ضایعات آهن قیمت‌های متفاوتی دارد و بسته به نوع آلیاژی که در آن‌ها به‌کاررفته قیمت‌گذاری می‌شود و لذا بستگی به نوع جنس دارد و لذا قیمت یک‌پایه آهنی با آلومینیومی بسیار متفاوت است.

این فروشنده می‌گوید: به نظرم به دنبال مال‌خر بروید، زیرا بسیاری از کارگاه‌های بازیافتی هر باری را نمی‌خرند.

سرقت تابلو‌های دیجیتالی در سطح شهر مشهد

از ابتدای امسال تاکنون تابلو‌ها و علائم راهنمایی بسیاری در شهر مشهد و هم‌چنین جاده‌های خراسان رضوی به سرقت رفته تا جایی که شب تابلو نصب می‌شود و صبح فردا اثری از آن نیست. متأسفانه تابلو‌های ایستگاه اتوبوس شهری مشهد هم از دستبرد سارقان طی یکی دو سال گذشته بی‌نصیب نمانده است.

شهر مشهد که تا پیش‌ازاین مجهز به تابلو‌های هوشمند در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی بود حالا مدت‌هاست که شهروندان جای این تابلو‌های راهنمایی را در ایستگاه‌های اتوبوس خالی می‌بینند.

آن دسته از تابلو‌های دیجیتال که تا پیش‌از این اطلاعات زمان رسیدن اتوبوس را به ایستگاه‌ها اعلام می‌کرد و در زمان‌بندی مسافران بسیار کمک‌رسان بود حالا مدتی است که ناپدید شده و اثری از آن‌ها در سطح شهر نیست.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اذعان می‌کند: متأسفانه در طی سال‌های گذشته به‌کرات شاهد سرقت این تابلو‌ها بودیم و خسارت‌های بی‌شماری از این بابت به مدیریت شهری وارد شد. محمدجواد رجائیان به ما می‌گوید: با توجه به سرقت مستمر این تابلو‌ها و هم‌چنین برای جلوگیری از خسارت بیشتر تصمیم گرفتیم تا نسبت به جمع‌آوری این تابلو‌ها از سطح شهر اقدام شود.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن شهروندی، ضمن آگاهی از ایستگاه‌های اتوبوس اطراف خود، خطوط گذر کننده از آن ایستگاه و مسیر و ایستگاه‌های هر خط، اتوبوس‌های فعال در هر خط را نیز به‌صورت آنلاین مشاهده کنند.

وی یادآور می‌شود: خدمات تعیین مسیر بر پایه حمل‌ونقل عمومی، با ارائه زمان تقریبی رسیدن به مقصد و هزینه سفر بر روی این اپلیکیشن کاربردی فعال بوده و به شهروندان مشهدی کمک می‌کند.

خسارت‌های جبران ناپذیر سرقت تابلو‌ها

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه همه‌ساله بخش زیادی از علائم و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی مورد سرقت و یا تخریب قرار می‌گیرد اذعان می‌کند: سرقت تابلو تأثیرات پنهانی دارد و گاهی خسارات جبران‌ناپذیری برجا می‌گذارد چراکه با نبود تابلو در یک نقطه پر تصادف ممکن است سانحه‌ای اتفاق بیفتد و خانواده‌هایی را عزادار کند.

احمدرضا بخشی به ما می‌گوید: در حوزه ایمنی، ما سالانه اعتبار مشخصی داریم که آن‌هم برای بحث جبران سرقت‌ها نیست بلکه برای نگهداری علائم و تجهیزات ایمنی موجود است.

وی می‌افزاید: مطابق استاندارد‌های جهانی برای نگهداری از راهی که ساخته‌شده فارغ از کیفیت و تناسب آن راه با استفاده‌ای که از آن می‌شود حدوداً ۳ تا۵ درصد و حتی تا ۶ درصد هزینه ساخت را باید هزینه کرد.

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که متأسفانه در حوزه تأمین اعتبار برای نگهداری راه‌ها ما با استاندارد‌ها فاصله زیادی داریم ادامه می‌دهد:

اعتبارات حوزه نگهداری علایم برای استان از ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان تجاوز نمی‌کند و البته این اعتبارات برای نگهداری تابلوها، خط‌کشی سطح جاده‌ها، نگهداری روشنایی‌ها و نگهداری حفاظ‌ها استفاده می‌شود نه برای جبران سرقت‌ها، چون سرقت‌ها موضوعی خارج از روال معمول هستند که به راهداری تحمیل شده است.

هزینه‌های گزاف ساخت تابلو

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر بر حجم سرقت از علائم جاده‌ای افزوده شده است و عمدتا هم بخاطر افزایش قیمتی است که درآهن‌آلات بوجود آمده که باعث تشویق سارقان به سرقت از تاسیسات نصب شده درحاشیه جاده می‌شود.

وی به ما می‌گوید: ساخت هرمتر مربع تابلو حدودا دوتا سه میلیون تومان هزینه دارد و معادل حدودا پانزده تا بیست درصد این مبلغ هم برای نصب آن‌هزینه می‌شود.

هفت سال زندان در انتظار سارقان تابلو‌ها

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که چه مجازاتی در انتظار سارقان تابلو‌های راهنمایی و رانندگی جاده‌ای است می‌گوید: مجازات سرقت طبق ماده ۶۸۷ قانون تعزیرات سال ۷۵ در خصوص تخریب علائم عمودی و افقی جاده‌ها که به‌صورت عمدی صورت بگیرد از سه تا ۷ سال است. در صورتی هم که این سرقت منجر به جرح یا قتل بشود تا پرداخت دیه و قصاص هم برای این موارد پیش‌بینی‌شده است.

وی ایجاد سانحه و تصادفات را مهم‌ترین تبعات این سرقت‌ها می‌داند و می‌گوید: متأسفانه تصادفات به‌هیچ‌عنوان جبران‌پذیر نیست و جالب اینجاست که راهداری در اثر نبود این تابلو در جریان تصادفات محکوم‌به پرداخت خسارت و ضرر هم می‌شود.

بخشی اذعان می‌کند: در این رابطه پلیس‌راه می‌تواند به استناد قانون راهنمایی و رانندگی دستگاه‌هایی که در جریان تصادفات به‌نوعی قصوری دارند را مسئول و مقصر اعلام کند این در حالی است که تصادف به علت سرقت تابلو رخ‌داده، اما خسارت زیان‌دیده از تصادف را باید راهداری بپردازد.

وی به ما می‌گوید: البته اخیراً هم ضمن ایجاد گشت‌های مشترک با همکاری نیروی انتظامی و مقامات قضایی سعی شده از خریداری تابلو‌های سرقت شده توسط مال‌خر‌ها جلوگیری به عمل آید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید