موج ششم کرونا در راه است؟

موج ششم کرونا در راه است؟

هر چند هنوز سویه لامبدا در ایران شناسایی نشده است، اما دلایل مختلفی برای بروز موج ششم از سوی مسئولان وزارت بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها مطرح می‌شود. اما در مهم‌ترین اظهارنظر، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معتقد است که ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد. او می‌گوید این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

کد خبر : ۹۹۴۲۴
بازدید : ۴۷۷۸

فرادید | پس از گذشت سه ماه، وزارت بهداشت می‌گوید که موج پنجم کرونا در بیشتر استان‌ها در حال فروکش است. دراین رابطه پس از ۸۰ روز میزان مبتلایان در ایران به زیر ده هزار نفر و آمار مرگ و میر به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است. اما اپدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کنند که موج ششم کرونا در میانه پاییز آغاز شود.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر وزارت بهداشت و اپدمیولوژیست‌ها از بروز موج ششم کرونا در اواسط آبان ماه ابراز نگرانی می‌کنند. حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این باره می‌گوید: گزارش‌هایی از مجامع علمی وجود دارد که ما اواخر مهر یا اوایل آبان شاهد پیک جدیدی باشیم.

البته او این را هم گفته که هنوز گزارشی از جهش‌های جدید در ویروس کرونا مانند لامبدا در کشور‌های دیگر شنیده نشده است.

جماعتی تاکید می‌کند که انتظار این است که با این پیک مواجه نشویم و یا اگر هم مواجه شدیم به صورت پیک پنجم با این حجم از مرگ و میر و یا افزایش بستری مواجه نشویم.

علاوه بر این حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز به موج‌های سفر اخیر اشاره و پیش بینی کرده که موج ششم کرونا با سویه جدید و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکل بگیرد.

طبق آخرین تغییرات نقشه رنگ بندی شهرستان‌های کشور، در حال حاضر تنها ۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. علاوه بر این رنگ ۱۰۸ شهرستان به نارنجی، ۲۴۷ شهرستان به زرد و ۸۵ شهرستان به رنگ آبی تغییر یافته است.

بر این اساس، هم اکنون شهرستان‌های سردشت، مهاباد (استان آذربایجان غربی)، سنندج، مریوان (استان کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب (استان کرمانشاه) هنوز در وضعیت قرمز هستند.

موج ششم کرونا در راه است؟

موج ششم کرونا با سوش ایرانی؟

هر چند هنوز سویه لامبدا در ایران شناسایی نشده است، اما دلایل مختلفی برای بروز موج ششم از سوی مسئولان وزارت بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها مطرح می‌شود. اما در مهم‌ترین اظهارنظر، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معتقد است که ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد.

او می‌گوید این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

در این رابطه، مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ۱۴۰۰ نیز گزارشی از تحقیق تازه خود منتشر کرد که نشان می‌دهد از میان ۲۳۰ نمونه، ۱۵ درصد سویه‌های دلتا با جهش‌های اضافه داشته اند.

طبق این مطالعه، نرخ متوسط هر جهش به ازای هر فرد حدود ۴.۱ است؛ به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه‌ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده است. محققان می‌گویند این تحقیق نشان می‌دهد ایران کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا که طی یک تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

این تحقیق ۲۳۰ نمونه مورد بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است.

همچنین این ۲۳۰ نمونه از استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها ۸۵.۲ درصد سویه‌های کرونا، دلتا بوده است.

موج ششم کرونا در راه است؟
چرا موج ششم کرونا محتمل است؟

در حال حاضر میزان واکسیناسیون کامل به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است. این در حالی است که متخصصان معتقدند که ایمنی جمعی با رسیدن واکسیناسیون به ۷۵ درصد ممکن است.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تا امروز ۱۸ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۴ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این پزشکان می‌گویند ایمنی فرد، تقریباً سه هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن تکمیل می‌شود. البته با وجود کرونا دلتا، واکسیناسیون همچنان تضمین دهنده عدم ابتلای افراد به کرونا نیست و تنها میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر و افزایش سفر‌های بین استانی به عنوان محرک بزرگی برای بروز موج ششم کرونا معرفی شده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به آغاز ربیع الاول و آغاز مراسم‌های عروسی، می‌گوید: با توجه به پایان گرفتن ماه صفر، نگران شروع موج جدید عروسی‌ها و دورهمی‌ها و در پی آن اوج گیری دوباره کرونا هستیم.

در این میان محققان نیز بر این عقیده اند که شیوع و ماندگاری کووید ۱۹ در ماه‌های سرد سال بیشتر است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که در آبان ماه میزان ابتلا در کشور بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید