چرا اینترنت و اینستاگرام ناگهان کند شد؟

چرا اینترنت و اینستاگرام ناگهان کند شد؟

هنوز هیچ یک از مسئولان وزارت ارتباطات موضوع کندی سرعت اینترنت و اختلال شبکه را تایید نکرده اند. اما رییس هیات مدیره شرکت شاتل تایید می‌کند که سرعت اینترنت در طول هفته‌های اخیر با کندی مواجه شده است. شانه ساز معتقد است که ثابت ماندن پهنای باند مشکل اصلی است.

کد خبر : ۹۹۵۷۶
بازدید : ۶۳۴۵

فرادید | کاربران در طول دو هفته اخیر اختلال‌های متعدد و کندی شبکه وب را گزارش کردند. اختلال‌های که طبق گفته کاربران در برخی ساعات اساساً دسترسی به فضای وب را ناممکن می‌سازد. اما حالا برخی شرکت‌های اینترنتی می‌گویند که کمبود پهنای باند بین‌الملل منجر به این اختلال و کندی اینترنت شده است.

علاوه بر این شرکت‌ها، سایت زومیت، نیز در این رابطه نوشت که رادار‌های ابرآروان که وضعیت ارتباطات اینترنت ایران را براساس اطلاعات زیرساخت کشور در لحظه رصد می‌کند، نشان داده است که وضعیت اختلال اینترنتی در ایران به اوج خود در شهر‌های مختلف رسیده است.

به گزارش فرادید؛ هنوز هیچ یک از مسئولان وزارت ارتباطات موضوع کندی سرعت اینترنت و اختلال شبکه را تایید نکرده اند. اما رییس هیات مدیره شرکت شاتل تایید می‌کند که سرعت اینترنت در طول هفته‌های اخیر با کندی مواجه شده است.

شانه ساز معتقد است که کمبود پهنای باند مشکل اصلی است.

طبق گفته او، ترافیک اینترنت در کشور بین هفت تا ده درصد به طور ماهیانه افزایش پیدا می‌کند.

محمدحسن شانه‌ساز زاده می‌گوید که از دو ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است.

البته رییس هیات مدیره شرکت شاتل این را هم گفته که برای حل مشکل در خواست ملاقات با وزیر را داشته اند، اما انگار زارع پور هنوز جلسه‌ای با مدیران شرکت‌های اینترنتی برگزار نکرده است.

در این میان مجله فناوری پیوست نیز تایید می‌کند که کمبود پهنای باند منجر با کندی سرعت اینترنت شده است.

چرا اینترنت و اینستاگرام ناگهان کند شد؟
معمای کندی اینترنت و پهنای باند!

احتمالا حال برای شما سوال پیش آمده که پهنای باند چگونه منجر به کندی اینترنت می‌شود. به زبان ساده در نظر بگیرید که در یک اتوبان تعدادی خودرو با سرعت یکسان و با خیال راحت در کنار هم حرکت می‌کنند. اما با گذشت زمان بر تعداد خودرو‌های پشت سر آن‌ها افزوده می‌شود و منجر به شکل گیری ترافیک می‌شود.

در چنین شرایطی اگر باند جدیدی به اتوبان افزوده شود، مشکل مرتفع خواهد شد.

اما براساس گفته شرکت‌های اینترنتی از دو ماه گذشته هنوز پهنای باند افزایشی نداشته است و به نظر می‌رسد با عدم افزایش پهنای باند، اینترنت کندتر و اختلال بیشتر هم خواهد شد.

طبق آمار مجله پیوست، در ماه‌های پایانی سال گذشته ۵۰ گیگابیت بر ثانیه به صورت موقت به پهنای باند کشور از سمت جنوب اضافه کرد. همچنین پس از عید ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ترکیه خریداری شد و در نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ارمنستان قرار است به ظرفیت پهنای باند افزوده شود.

در ادامه این آمار‌ها نیز آمده که به صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشور‌های ارمنستان و ترکیه وارد کشور می‌شوند. هم اکنون نیز با توجه به متوقف شدن روند تامین پهنای باند و افزایش مصرف، ظرفیت اینترنت کشور به حد اشباع رسیده است.

چرا اینترنت و اینستاگرام ناگهان کند شد؟

چه کسی باید مشکل را حل کند؟

رسانه‌های حوزه فناوری معتقدند که وزارت ارتباطات به صورت مستقیم مسئول افزایش پهنای باند نیست، بلکه از سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین‌الملل باید به‌صورت موردی از شورای‌عالی فضای مجازی مجوز بگیرد.

اما با این وجود هنور وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی توقف افزایش پهنای باند را تایید نکرده اند.

از طرفی، رئیس شرکت ارتباطات زیر ساخت می‌گوید که نقاط دارای مشکل در شبکه، هم در اپراتور‌ها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتور‌ها به‌ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند و سازمان تنظیم هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود.

او گفته که امیدواریم که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل و رضایت مردم حاصل شود.

با این حال آنچه فعلا مشخص شده، این است که شرکت ارتباطات زیر ساخت هنوز مجوز واردات پهنای باند را از این شورای‌عالی فضای مجازی دریافت نکرده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید