سرانجام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به کجا رسید؟

سرانجام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به کجا رسید؟

بااینکه حضوری شدن کلاس دانشجویان و دانش آموزان نقطه اصلی تمرکز مسئولان آموزش و بهداشتی کشور است و گفته اند که اواسط آبان ماه مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی می‌کنند، اما شرط ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی این مکان‌های آموزشی تزریق هر دو دز واکسن کرونا است.

کد خبر : ۹۹۵۷۹
بازدید : ۶۷۸۷
فرادید | اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای ابلاغ کرده که براساس آن، از اواسط آبان ماه دانشگاه‌ها و مدارس موظف به آموزش حضوری شده و تا پایان آبان ماه باید مصوبه این ستاد را عملی کنند.

چندماهی است بر سر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اختلاف نظر وجود دارد که در نهایت هم نظر نهایی بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشته شد.

حالاهم پس از گذشت مدت زیادی از مجازی شدن فضای آموزشی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم خود را اعلام کرده است.

به گزارش فرادید؛ در همین رابطه هم وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش به نقل از این ستاد، خبر بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را رسانه‌ای کرده و از این مکان‌های آموزشی خواسته اند تا فضا را برای حضور دانشجویان و دانش آموزان آماده نمایند.

در همین راستا معاون آموزشی وزیر علوم گفته که وزارت علوم باید پس از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سازوکار‌های اجرای این مصوبه که لازم‌الاجرا و قانونی است را ابلاغ کند.

البته بااینکه کلاس حضوری نقطه اصلی تمرکز مسئولان آموزش و بهداشتی کشور است، اما شرط ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، تزریق هر دو دز واکسن کرونا است.

سرانجام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به کجا رسید؟
زمان دقیق بازگشایی دانشگاه‌ها

روز شنبه، ۱۸ مهرماه سال جاری، وزیر علوم اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

با گفته‌های محمدعلی زلفی‌گل، گمان می‌رفت که تمامی کلاس‌های دانشگاه تا چند روز دیگر دایر شود؛ تااینکه شب گذشته معاون آموزشی وزیر علوم خاطر اعلام کرد که تمام دانشگاه‌ها ملزم به آموزش حضوری از ۱۵ آبان ماه نیستند.

خاکی گفته بود که این تاریخ‌ها به معنی آغاز حضوری آموزش نیست بلکه دانشگاه‌ها می‌توانند از این تاریخ برنامه ریزی‌های خود را در راستای مصوبه ستاد اجرایی کنند.

همچنین او گفته که دانشگاه‌هایی که می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند باید سازوکار‌های آموزش حضوری خود را اعلام کنند، چراکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند به دلیل مسائل لازم جهت هماهنگی خوابگاه‌ها و ... آموزش حضوری خود را آغاز کنند.

در عین حال خاکی تاکید کرده که تزریق دو دوز واکسن برای حضور در دانشگاه‌ها اجباری است و دانشجویانی که واکسن نزنند نمی‌توانند به صورت حضوری در محیط دانشگاه حاضر شوند.

البته معاون آموزشی وزیرعلوم ابراز امیدواری کرده که واکسیناسیون دانشجویان تا پایان مهرماه صورت گیرد.

همزمان با او وزیر علوم هم در روز دوشنبه در حاشیه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، اعلام کرده بود که برنامه‌ریزی شده تا دانشجویان با اولویت‌بندی ورودی‌های مختلف در کلاس‌ها حضور یابند.

زلفی‌گل با بیان اینکه حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه راحت‌تر از دانشجویان کارشناسی است گفته که ما به دانشگاه‌ها اختیار داده‌ایم تا با توجه به امکاناتی که دارند بتوانند برای ورود دانشجویان اولویت‌بندی کنند.

سرانجام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به کجا رسید؟
تکلیف بازگشایی مدارس چه شد؟

۱۷ مهر ماه امسال هم رئیس جمهور اعلام کرده بود که با گسترش و تکمیل واکسیناسیون باید به تدریج به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم.

البته پیش از گفته‌های رئیسی هم تعدادی از مدارسی که تعداد دانش آموزان کمتری داشت حضوری شده بودند، اما پس از این گفته‌ها گمانه زنی‌ها برای حضوری شدن تمام مدارس شروع شد.

در ابتدا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اقناع نکردن والدین دانش آموزان، اجرایی نشدن کامل پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نبود نظارت دقیق بر روند آن‌ها را از جمله موانع بازگشایی کامل و حضوی مدارس دانسته و تاکید کرده بود که باید همه آن‌ها برطرف شوند.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم گفت که دانش آموزان به سبب دوری از مدرسه در دوران کرونا آسیب‌های جدی فراوانی دیده‌اند به طوری که شاهد افزایش ترک تحصیل و افت شدید آموزشی هستیم.

همچنین بهنام بهراد عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تاکید کرد که ایران از جمله کشور‌هایی است که بیشترین میزان تعطیلی را داشته و این تعطیلی گسترده را آسیب زا دانست.

از همین رو معاون وزات آموزش و پرورش اعلام کرد که تمام مدرسه‌ها از پایان آبان به شیوه حضوری به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ البته صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدرسه‌هاست.

گفته‌های او به معنای رسیدگی دقیق‌تر بر روی روند بازگشایی مدارس بود، چراکه سخنگوی آموزش و پرورش تاکید کرده که اگر متوجه شویم که به علت اجتماع دانش‌آموزان میزان شیوع بیماری افزایش پیدا کرده است، بر اساس اعلام ستاد کرونا و مصوبات جدید آن تصمیات دیگری اخذ خواهد شد.

همچنین محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، درباره بازگشایی مدارس گفته که مدارسی که کم جمعیت هستند در نیمه اول آبان ماه می‌توانند کم کم بازگشایی شوند، ولی مدارسی که جمعیت بیشتری دارند احتمالاً از اواسط آبان به تدریج بازگشایی حضوری خواهد داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید