چرا بورس وارد فاز ریزش شد؟

چرا بورس وارد فاز ریزش شد؟

فعالان بازار و تحلیلگران بازار سرمایه دلایل مختلفی را برای افت اخیر بورس عنوان می‌کنند. اما بیشتر سهامداران معتقدند که تامین کسری بودجه دولت از راه فروش اوراق در بورس، منجر به سقوط شاخص شده است. آن‌ها می‌گویند که دولت اوراق را با نرخ بهره بالاتری از بانک‌ها می‌فروشد. به همین دلیل پول‌ها به سوی خرید اوراق می‌رود.

کد خبر : ۹۹۶۱۸
بازدید : ۷۵۹۷

فرادید | ریزش بورس در دو روز گذشته، شاخص کل را به کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برگرداند. ریزشی که به عقیده فعالان بازار احتمالا هفته بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد. اما در مقابل برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که بورس روند عادی خود را طی می‌کند و شاخص کل ریزش بزرگی را تجربه نخواهد کرد.

شاخص کل بورس در حالی امروز روی سطح یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد ایستاد که در طول دو روز گذشته حدود ۴ درصد ارزش بازار سرمایه دچار افت شد.

به گزارش فرادید؛ از سوی دیگر آمار‌ها نشان می‌دهد که در طول هشت روز گذشته حقیقی‌ها در حال خروج از بازار بوده اند. در این رابطه تنها در طول دو روز اخیر، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

علاوه بر این‌ها ارزش معاملات کل و خرد نیز هر روز کاهش می‌یابد. چنانچه امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۶ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه ۳۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین ارزش معاملات خرد نیز با افت ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان رسید.

فعالان بازار با اشاره به وضعیت ریزشی بورس، از تداوم این روند در روز‌های کاری آینده ابرازی نگرانی کرده اند.

چرا بورس وارد فاز ریزش شد؟
چرا بورس در مسیر نزولی افتاد؟

فعالان بازار و تحلیلگران بازار سرمایه دلایل مختلفی را برای افت اخیر بورس عنوان می‌کنند. اما بیشتر سهامداران معتقدند که تامین کسری بودجه دولت از راه فروش اوراق در بورس، منجر به سقوط شاخص شده است.

آن‌ها می‌گویند که دولت اوراق را با نرخ بهره بالاتری از بانک‌ها می‌فروشد. به همین دلیل پول‌ها به سوی خرید اوراق می‌رود.

گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که فروش اوراق در هفته جاری به بالاترین میزان خود در طول دو ماه اخیر رسیده است.

اما رئیس سازمان بورس معتقد است که اوراقی فروخته نشده است.

او گفته که باید به منشأ فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ‌عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست.

گروه دیگری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده اند که کاهش ناگهانی قیمت دلار و خداحافظی رئیس سازمان بورس موجب ریزش بازار سهام شده است.


بورس به کدام سو می‌رود؟

با وجود ریزش ۴ درصدی شاخص کل بورس، برخی کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می‌کنند که شاخص همچنان بین کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نوسان کند.

آن‌ها معتقدند که در صورت احیای برجام و توافق ایران و عربستان بار دیگر دلار به کانال‌های پایین تری ریزش می‌کند. در چنین شرایطی بازار سرمایه نیز به سرعت به کاهش قیمت دلار واکنش نزولی نشان خواهد داد.

اما از آن سو، گروهی از تحلیلگران بازار نیز به کسری بودجه بالای دولت اشاره می‌کنند و بر این عقیده اند که انتظارات تورمی موجب صعود شاخص بورس خواهد شد.

همزمان گروه دیگری از فعالان بازار نیز امیدوارند با احیای برجام و لغو تحریم ها، صادرات کالا از سوی شرکت‌های بورس افزایش قابل توجهی را تجربه کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید