رشد ناچیز قیمت دلار

رشد ناچیز قیمت دلار

روز چهارشنبه صرافی‌های بانکی با همان قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی روز پیشین اقدام به فروش کردند. از نگاه برخی فعالان، این اتفاق به معنای آن بود که بازارساز به دنبال نزول مدیریت شده قیمت دلار است و تلاش می‌کند که مانع از شدت گرفتن نوسانات هیجانی در بازار شود.

کد خبر : ۹۹۶۴۸
بازدید : ۶۹۴۴

پس از ۵ کاهش متوالی، بازار دلار وارد فاز استراحت شد. روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی ۱۰۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. این افزایش در حالی صورت گرفت که در برخی از مقاطع، دلار حتی زیر مرز ۲۷ هزار تومان نوسان کرده بود.

به گفته فعالان، دیروز معامله‌گران سعی کردند حمایت ۲۷ هزار تومانی را حفظ کنند و از این طریق، فشار نیرو‌های کاهشی را کاهش دهند. صرافی‌های بانکی نیز دیروز قیمت فروش دلار را پایین‌تر نبردند. روز سه‌شنبه صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۳۰۰ تومان کاهش دادند و در محدوده ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کردند.

روز چهارشنبه صرافی‌های بانکی با همان قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی روز پیشین اقدام به فروش کردند. از نگاه برخی فعالان، این اتفاق به معنای آن بود که بازارساز به دنبال نزول مدیریت شده قیمت دلار است و تلاش می‌کند که مانع از شدت گرفتن نوسانات هیجانی در بازار شود.

به باور شماری از تحلیل‌گران، در صورتی که اسکناس آمریکایی با سرعت مسیر کاهشی را طی می‌کرد، احتمال برگشت‌های سریع قیمتی نیز بالا می‌رفت. در واقع عده زیادی منتظر بودند که با خرید‌های سنگین در سطوح پایین‌تر به دلار نوسان سنگینی را تحمیل کنند، ولی این شانس حداقل روز چهارشنبه از آن‌ها گرفته شد.

استراحت موقت بازار دلار

دسته‌ای از معامله‌گران که اعتقاد دارند بازار تحت مدیریت بازارساز است، معتقدند که افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه موقت بوده است. آن‌ها انتظار دارند که با نزدیک شدن به شروع احتمالی مذاکرات هسته‌ای، اسکناس آمریکایی بار دیگر در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

در مقابل، گروه دیگری از فعالان باور دارند که قیمت دلار در روز‌های اخیر به دلیل متغیر‌های غیربنیادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با کاهش جو خبری، دلار به جاده افزایشی بازگشته است. از نگاه آنها، دلار سعی می‌کند طی روز‌های بعدی، در مرحله اول به سوی سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کند.

نگاه معامله‌گران فنی به آینده دلار

به باور تحلیل‌گران فنی، در روز‌های آینده، یک نقطه حمایتی و دو نقطه مقاومتی، آینده اسکناس آمریکایی را تعیین می‌کنند. از نگاه آنها، در صورتی که اسکناس آمریکایی به زیر حمایت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان برود، میزان فروش‌ها در بازار ارز داخلی افزایش معناداری پیدا خواهد کرد.

در مقابل شکست دو مقاومت ۲۷ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان می‌تواند موجب شود خریداران با جسارت بیشتری وارد بازار شوند. البته گروهی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای اقدام به خرید و فروش خاصی نکنند و همین عامل موجب شده است که سطح معاملات در بازار ارز تا حدی کاهش پیدا کند.

افزایش ۷۰ هزار تومانی سکه

در پنجمین روز هفته، موج نزولی در بازار سکه متوقف شد و خریداران حضور فعالی در بازار پیدا کردند. روز چهارشنبه تحت تاثیر قدرت‌نمایی خریداران، فلز گران‌بهای داخلی ۷۰ هزار تومان رشد پیدا کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.

جدا از افزایش قیمت دلار، تا ساعت ۳ بعدازظهر دیروز اونس طلا در بازار‌های جهانی روند صعودی داشت و حتی وارد محدوده هزار و ۷۷۰ دلار شد. این موضوع، دیگر متغیری بود که موجب افزایش تقاضا در بازار فلز گران‌بهای داخلی شد.

سکه امامی از چهارشنبه هفته گذشته وارد فاز نزولی شده بود و طی ۵ روز کاری، نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. با وجود افزایش قیمت روز چهارشنبه، شماری از سکه‌بازان اعتقاد دارند که برای تقویت انتظارات صعودی نیاز است که سکه به بالای محدوده ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نفوذ کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید