رونمایی از سریع‌ترین کامپیوترهای اپل

رونمایی از سریع‌ترین کامپیوترهای اپل

دو تراشه M ۱ pro و M ۱ Max ورژن‌های قدرتمندتری از تراشه M ۱ هستند که پیشتر در آی‌پد‌های اپل به‌کار رفته بودند و حالا برای به‌کارگیری در مک‌بوک‌ها از نظر عملکرد پردازشی، گرافیکی و یادگیری ماشین ارتقا یافته و با معماری متفاوتی عرضه شده‌اند.

کد خبر : ۹۹۸۶۹
بازدید : ۵۳۴۱

در فاصله حدودا یک ماهه از معرفی آی‌فون‌های سری‌۱۳، اپل با بر‌گزاری رویداد دیگری از چند محصول جدید خود رونمایی کرد. رویداد اخیر اپل موسوم به «Unleashed» که دوشنبه‌شب برگزار شد، بر معرفی چند مک‌بوک جدید و تعدادی محصول مرتبط با موسیقی تمرکز داشت.

اپل در این رویداد از تراشه‌های جدید ساخت خود با نام M ۱ pro و M ۱ Max که در مک‌بوک‌های جدید استفاده شده‌اند نیز پرده برداشت. مدیران اپل معتقدند تعبیه این تراشه‌های جدید در دل مک‌بوک‌ها، انقلابی در لپ‌تاپ‌های این شرکت ایجاد کرده و عملکرد و کارآیی آن‌ها را متحول کرده است.

مک‌بوک پرو اپل

کوپرتینویی‌ها معتقدند با شروع به کارگیری تراشه‌های جدید این شرکت یعنی M ۱ pro و M ۱ Max، به نوعی زمین بازی عوض شده و این تراشه‌ها توانسته‌اند عملکردی ورای انتظار برای مک‌بوک‌های اپل ایجاد کنند.

طبق اعلام مدیران این شرکت، مک‌بوک پرو‌های جدید که در دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی معرفی شده‌اند، به پیشرفته‌ترین سیستم صوتی، دوربین ۱۰۸۰ p، نمایشگر بهبود‌یافته مجهز شده‌اند و عملکرد پردازشی و عمر باتری آن نیز نسبت به مدل‌های پیشین ارتقا یافته است.

در مورد تراشه‌های به‌کار رفته در این مک‌بوک‌ها، حدس و گمان زیادی زده می‌شد. برخی معتقد بودند که اپل آن را تحت‌عنوان یک سری جدید مثلا M ۲ معرفی خواهد کرد و برخی دیگر معتقد بودند که احتمالا اپل قصد داشته باشد ورژن‌های تازه‌ای از همان تراشه M ۱ را برای این محصول جدید معرفی کند.

سرانجام با بر‌گزاری رویداد مشخص شد احتمال دوم به رویکرد مدنظر اپل نزدیک‌تر بوده و این شرکت پس از تصمیم به توقف استفاده از تراشه‌های اینتل و ساخت تراشه‌های اختصاصی خود، به نوعی قصد دارد خانواده‌ای از تراشه‌های M ۱ را در محصولات مختلف به‌کار بگیرد.

دو تراشه M ۱ pro و M ۱ Max ورژن‌های قدرتمندتری از تراشه M ۱ هستند که پیشتر در آی‌پد‌های اپل به‌کار رفته بودند و حالا برای به‌کارگیری در مک‌بوک‌ها از نظر عملکرد پردازشی، گرافیکی و یادگیری ماشین ارتقا یافته و با معماری متفاوتی عرضه شده‌اند.

تراشه‌های M ۱ pro و M ۱ Max

اپل قوی‌ترین لپ تاپ خود را به پردازنده‌های جدید M ۱ Pro و M ۱ Max مجهز کرده است. استفاده از چیپست M ۱ Max می تواند عملکرد گرافیکی دستگاه را به نسبت مدل قبلی آن، تا ۴ برابر ارتقا دهد و استفاده از چیپست M ۱ Pro می تواند ارتقای ۵/ ۲برابری عملکرد گرافیکی را به ارمغان آورد.

اپل معتقد است ساخت این دو تراشه جدید، گام رو به جلویی در فعالیت این شرکت در زمینه تولید تراشه است و انقلاب عظیمی در تجربه کاربری مک‌بوک‌های این شرکت ایجاد خواهد کرد. بسته به کاربرد مورد انتظار، کاربران می‌توانند هر دو مدل مک‌بوک پرو جدید را با هر‌کدام از این دو تراشه سفارش دهند.

این دو چیپست از ۱۰ هسته پردازشی بهره می‌برند که هشت هسته آن برای پردازش‌های سنگین و دو هسته نیز برای پردازش‌های سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در M ۱ Max از ۳۲ هسته گرافیکی استفاده شده که دو‌برابر تعداد هسته‌های گرافیکی (۱۶هسته) چیپست M ۱ Pro است. همچنین پهنای باند مموری (۳۲ در برابر ۱۶) و حافظه رم پشتیبانی شده M ۱ Max دو برابر M ۱ Pro است؛ ۶۴ در برابر ۳۲.

سرعت و عملکرد تراشه M ۱ pro تا ۷۰‌درصد نسبت به تراشه M ۱ افزایش یافته است. پهنای باند حافظه‌ای که این تراشه فراهم می‌کند به GB/ S ۲۰۰ می‌رسد که این میزان چیزی در حدود ۳ برابر پهنای باند M ۱ است. با تغییرات ایجاد‌شده در این تراشه قدرت عملکرد دستگاه در پردازش ویدئو‌ها بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده است.

تراشه M ۱ Max که نسخه قدرتمندتری از M ۱ pro است، قدرت عملکرد GPU تا چهاربرابر تراشه اولیه M ۱ و دو‌برابر تراشه M ۱ pro است و پهنای باند حافظه آن نیز نسبه به M ۱ pro دو برابر و نسبت به M ۱ شش‌برابر شده است.

گفته می‌شود مک‌بوک‌های پرو مجهز به تراشه M ۱ Max به سادگی می‌توانند توان لازم برای انجام گرافیک‌های ۳ d و ویرایش‌های ویدئویی پیشرفته را در اختیار کاربران قرار دهند.

تراشه

مدل‌های۱۶ و ۱۴ اینچی

تغییرات مک‌بوک‌پرو‌های جدید محدود به بهبود عملکرد پردازشی نیست و این دستگاه‌ها با تغییراتی در ظاهر و طراحی نیز همراه بوده‌اند و تعداد درگاه‌های تعبیه‌شده برای این دستگاه‌ها نیز افزایش یافته است. نمایشگر این محصول، از فناوری پروموشن مینی LED بهره می برد که اپل آن را Liquid Retina XDR نام گذاری کرده است.

در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی اپل، شاسی بازطراحی شده و وزن دستگاه به ۱/ ۲کیلوگرم و ضخامت بدنه آن نیز به ۸/ ۱۶میلیمتر می‌رسد. مطابق با انتظارات، تاچ‌بار جای خود را به دکمه‌های فیزیکی داده و یک درگاه HDMI به سمت راست بدنه اضافه شده است.

همچنین در سمت راست بدنه، شاهد قرارگیری یک درگاه تاندربولت و یک درگاه میکرو اس دی هستیم و در سمت چپ نیز یک ورودی هدفون به همراه دو درگاه تاندربولت ۴ جای گرفته است. در واقع این مک‌بوک پرو، بیشترین درگاه را در میان مک‌های تولیدشده توسط اپل دارد.

اپل برای اولین‌بار در نوامبر ۲۰۱۹، اولین مک‌بوک‌پرو ۱۶‌اینچی خود را عرضه کرد. محصولی که شباهت نزدیک به مک‌بوک پرو‌های ۱۵‌اینچی قبلی داشت و از پردازنده‌های نسل نهم اینتل بهره می برد و توانست به لطف طراحی مناسب کیبورد، کیفیت بالای صوت خروجی و همچنین قدرت عملکرد نظر منتقدان را به خود جلب کند، اما قابلیت‌های ارتباطی و اتصالات مناسبی در این دستگاه تعبیه نشده بود و دو درگاه تاندربولت در هر کدام از طرفین بدنه، جای گرفته بود.

حال در مک‌بوک پرو جدید، این نقطه ضعف برطرف و با چندین درگاه جدید همراه شده است. افزون بر این، مک‌بوک پرو جدید اپل به دوربین ۱۰۸۰ p مجهز شده که به گفته اپل می تواند عملکرد بهتری را در عکاسی و فیلمبرداری از محیط‌هایی با نور کم در مقایسه با مدل‌های قبلی ارائه دهد.

همچنین میزان حاشیه‌های کناری نمایشگر نیز کمتر شده و ناچ همچنان در قسمت بالایی صفحه مشاهده می‌شود. به لطف استفاده از فناوری مینی LED، این لپ تاپ با بهره گیری از پیکسل‌های بیشتر، می‌تواند کنتراست بالاتر و حداکثر روشنایی تا ۱۶۰۰ نیت را پشتیبانی کند.

از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به برخورداری از فناوری پروموشن و پشتیبانی از نرخ رفرش ۱۲۰هرتزی اشاره کرد. همچنین روی این مک‌بوک، از سیستم صوتی مجهز به ۶اسپیکر با قابلیت پشتیبانی از فناوری Spatial Audio استفاده شده است.

در مقایسه عمر باتری این دو مدل جدید با مک‌بوک‌های پیشین باید گفت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی اپل می‌تواند تا ۱۷ ساعت پخش ویدئویی و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تا ۲۱ساعت پخش ویدئویی را پشتیبانی کند. این طولانی‌ترین عمر باتری در تمام مک‌بوک‌های معرفی شده اپل است که بین ۷ تا ۱۰ ساعت نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است. قیمت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی جدید اپل از ۱۸۴۹ دلار و مدل ۱۶ اینچی از ۲۲۹۹ دلار شروع می‌شود.

تجربه‌ای جدید در گوش‌دادن به موسیقی

تیم کوک، مدیرعامل اپل در صحبت‌های ابتدایی خود در این رویداد تاکید کرد که موسیقی یکی از محور‌های مهم برنامه‌های این رویداد است و قرار است چند محصولی که در این رویداد معرفی می‌شود به بهبود تجربه کاربران در گوش‌دادن به موسیقی کمک کنند.

در همین راستا بخشی از محصولات مرتبطی که برای این امر معرفی شدند محصولات سخت‌افزاری بودند (مانند نسل جدید ایرپاد و هوم‌پاد‌های اپل) و برخی دیگر امکانات نرم‌افزاری و اشتراکی (مانند وویس‌پلن در اپل موزیک).

ایرپاد

نسل سوم ایرپاد‌های اپل

ایرپاد‌هایی که در رویداد Unleashed اپل معرفی شد را می‌توان نسل سوم ایرپاد‌های این شرکت به‌حساب آورد. در ساخت این محصول جدید، از طراحی جدیدی که ترکیبی از ویژگی‌های مدل‌های قبلی ایرپاد و ایرپاد‌پرو را در خود جای داده، استفاده شده است.

بدنه نسل سوم ایرپاد از پلاستیک سخت تشکیل شده و شکل ظاهری آن نیز تغییرات نسبتا زیادی را از زمان معرفی اولین نسخه در سال ۲۰۱۶ به خود دیده است.

طبق تصاویر نمایش داده‌شده از این ایرپادها، دم‌های این ایرپاد کوتاه‌تر شده و ظاهری مدرن‌تر را به خود گرفته است. همچنین بدنه نسل سوم ایرپاد در برابر آب و تعریق مقاوم خواهد بود و باتری دستگاه نیز قادر است با یک‌بار شارژ، تا ۶ ساعت به‌طور مداوم موزیک پخش کند. کیس ایرپاد نیز می‌تواند تا ۳۰ ساعت به طول عمر باتری این محصول اضافه کند.

علاوه بر بازطراحی درایور این ایرپاد، از فناوری EQ آداپتیو نیز در این محصول استفاده شده که قادر است به صورت خودکار تنظیمات و تغییرات موردنیاز برای بهبود صوت خروجی را انجام دهد. اپل همچنین تاکید زیادی را روی قابلیت SpatialAudio و دالبی‌اتموس داشته که در دل این محصول تعبیه شده اند. همانند مدل‌های ایرپاد پرو و ایرپاد مکس، نسل سوم ایرپاد نیز به قابلیت ردیابی سر مجهز شده است.

طبق گفته اپل، این محصول با قیمت ۱۷۹ دلار و از هفته آینده روانه بازار خواهد شد. پیش سفارش این ایرپاد نیز آغاز شده است.

انتظار می‌رود که نسل سوم ایرپاد بتواند مسیر محبوبیت مدل‌های قبلی را طی کند. ویژگی‌هایی همچون سادگی استفاده و جفت‌شدن راحت و بی دردسر با دیگر محصولات سخت‌افزاری اپل از جمله آی‌فون، آی‌پد، مک، اپل واچ و اپل تی وی، این سری محصولات را به گزینه‌های نخست خریداران تبدیل کرده است.

رنگ‌های جدید هوم‌پاد مینی‌اپل

یکی دیگر از محصولات سخت‌افزاری اپل که با هدف بهبود تجربه کاربران در ارتباطات صوتی و گوش‌دادن به موسیقی معرفی شد، هوم‌پاد مینی جدید اپل بود. البته مشخصات فنی این محصول با هوم‌پاد‌های مینی قبلی اپل تفاوتی ندارد و تنها رنگ‌های جدیدی از آن عرضه شده است.

به‌طور کلی مانند هوم‌پاد‌های پیشین اپل، این محصول کیفیت پخش صوت و موسیقی را بهبود می‌دهد و ارتباط‌پذیری خوبی با تمامی دستگاه‌های اپل و خانه‌های هوشمند دارد. با استفاده از این هوم‌پاد، اعضای خانواده می‌توانند از طریق سیستم هوشمند دستگاه‌های اپل با یکدیگر در ارتباط باشند.

این هوم‌پاد امکان دسترسی به بیش از ۹۰میلیون ترانه را برای کاربران فراهم می‌کند و با وجود اندازه کوچک خود، کیفیت صوتی بی‌نظیری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به کمک تراشه S ۵ اپل که در این دستگاه به‌کار رفته است، پردازش نرم‌افزاری خاصی بر روی محتوا‌های صوتی انجام شده تا موسیقی متناسب با شرایط بهینه شود. حالا این محصول جدید با سه رنگ آبی، زرد و نارنجی عرضه شده است. قیمت این محصول ۹۹ دلار است و از ماه آینده در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

اشتراک Voice Plan برای اپل موزیک

رویداد اخیر اپل تنها به معرفی مک‌بوک‌پرو‌ها و ایرپاد جدید محدود نشد و این شرکت از یک طرح اشتراک جدید برای اپل موزیک تحت عنوان VoicePlan با هزینه اشتراک ماهانه ۹۹/ ۴دلار نیز پرده برداشت. به گفته اپل، مشترکان این طرح می توانند از طریق دستیار صوتی سیری به تما می محتوای اپل موزیک در دستگاه‌های اپل دسترسی داشته باشند.

این سرویس از اواخر پائیز امسال و برای کاربرانی از ۱۷ کشور جهان قابل‌دسترس خواهد بود. الیور شوسر، نایب‌رئیس اپل در بخش اپل موزیک و بیتس در جریان این کنفرانس اعلام کرد که اپل موزیک و سیری، همکاری طبیعی و نزدیکی با یکدیگر دارند و ارتباط خوبی میان این دو سرویس وجود دارد.

همچنین به گفته اپل، کاربرانی که هنوز جزو مشترکان اپل موزیک نشده اند هم می توانند به‌صورت رایگان ثبت نام کرده و از طرح Voice Plan به‌طور آزمایشی به مدت یک هفته استفاده کنند. برای خرید و استفاده از این طرح، کاربران باید عبارت Hey Siri, start my Apple Music Voice trial را به‌دستیار صوتی سیری بگویند.

همچنین می توان از طریق اپلیکیشن اپل موزیک نیز در این طرح ثبت نام کرد. پس از مشترک شدن، کاربران می توانند درخواست پخش موزیک را در تما می دستگاه‌های مجهز به سیری از قبیل هوم پاد مینی، ایرپاد، آی‌فون و یا در حین استفاده از CarPlay داشته باشند.

همچنین مشترکان طرح Voice Plan به صد‌ها ایستگاه جدید، پلی لیست‌های مختلف و قابلیت‌هایی همچون رد شدن نامحدود از آهنگ‌ها نیز دسترسی خواهند داشت. به‌نظر می‌رسد که این طرح، پاسخی از سوی اپل به طرح Echo آمازون موزیک باشد که پیشتر و با قیمت ۹۹/ ۳دلار عرضه شد.

طرحی که به مشترکانش اجازه می‌داد تا از طریق دستگاه‌های اکو و یا فایر تی وی آمازون و دستیار صوتی الکسا، به موزیک‌های دلخواه دسترسی پیدا کنند. برای کاربران Voice Plan، پیشنهاداتی مبتنی بر تجربیات و علاقه مندی‌های آنان نیز ارائه خواهد شد. بخشی اختصاصی نیز تحت‌عنوان JustAskSiri وجود دارد که راهکار‌هایی را برای نحوه بهینه سازی سیری برای اپل موزیک ارائه می‌دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید