چگونه برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنیم؟

چگونه برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنیم؟

بررسی سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا نشان می‌دهد که هنوز امکان ثبت نام برای دریافت دوز سوم کرونا هنوز فراهم نشده است. از این رو مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسن‌شان گذشته باشد می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

کد خبر : ۹۹۸۹۴
بازدید : ۸۰۵۰

فرادید | احتمالا شنیده اید که وزارت بهداشت ۴ روز است که تزریق دوز سوم واکسن کرونا را آغاز کرده است. اما احتمالا نمی‌دانید که شیوه ثبت نام برای دریافت دوز یادآور به چه شکل است و از چه گروه‌هایی آغاز خواهد شد. وزارت بهداشت می‌گوید که در فاز اول قرار است دوز بوستر کادر درمان را تکمیل کند. پس از آن نیز گروه‌های خاص و پر خطر در اولویت دریافت دوز سوم واکسن قرار دارند.

به گزارش فرادید؛ طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت در نخستین مرحله واکسیناسیون کرونا کادر درمان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان شیمیایی، سالمندان ساکن در آسایشگاه‌ها و معلولین ذهنی و جسمی که در آسایشگاه‌های بهزیستی حضور دارند، دوز اول را دریافت کردند.

با این وجود با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که از تزریق دوز دوم واکسن کرونا به این گروه‌ها که واکسن شان را بین بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه دریافت کرده اند حداقل ۶ ماه گذشته است. بدین جهت برای دریافت دوز سوم واکسن این گروه‌ها در اولویت قرار دارند.

وزارت بهداشت می‌گوید که از دریافت دوز دوم کرونای افراد باید ۶ ماه گذشته باشد تا بتوانند برای دریافت دوز بوستر اقدام کنند.

سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته که بعد از اینکه دوز سوم را برای کادر بهداشت و درمان و مراکز نگهداری سالمندان، طبق فاز اول سند ملی واکسیناسیون پیش می‌رویم. یعنی، دوز سوم را از سالمندان بالای ۷۵ و ۶۵ سال آغاز خواهیم کرد.

چگونه باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنیم؟
چگونه باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنیم؟

بررسی سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا نشان می‌دهد که هنوز امکان ثبت نام برای دریافت دوز سوم کرونا هنوز فراهم نشده است. از این رو مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسن شان گذشته باشد می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

البته براساس پیش بینی وزارت بهداشت قرار است در ادامه تزریق دوز بوستر به گروه‌های سنی، سامانه ثبت نام برای افراد فعال شود.

با این اوصاف احتمالا سامانه ثبت نام واکسن وزارت بهداشت از اواخر آبان ماه برای افراد زیر ۸۰ ساله و کمتر از آن در دسترس خواهد بود. در چنین شرایطی برای ثبت نام باید در سامانه محل سکونت، کدملی، تاریخ تولد و شماره موبایل به نام خودتان را وارد کنید.

پس از آن همچون گذشته می‌توانید محل دریافت دوز سوم واکسن کرونا را انتخاب کنید.

چگونه باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنیم؟
چه واکسن‌هایی برای دوز سوم پیش بینی شده است؟

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری می‌گوید که افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

طبق گفته زهرایی، آن‌هایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده بودند می‌توانند در دُز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.

او همچنین گفته که واکسن‌های بهارات و کووایران برکت هم از دسته واکسن‌های ویروسی غیرفعال هستند و مشابه سینوفارم هستند و افرادی که این واکسن‌ها را تزریق کردند می‌توانند از واکسن‌های مشابه خود و یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید