كمک ژاپن برای احيای درياچه اروميه

مديركل محيط زيست آذربايجان غربي با ابراز نگراني از روند سريع خشك شدن درياچه اروميه گفت: در حال حاضر 93 درصد از آب درياچه اروميه خشك و تنها 7 درصد آن باقي مانده است.

کد خبر : ۱۳۴۱۹
بازدید : ۱۲۵۶
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي با ابراز نگراني از روند سريع خشك شدن درياچه اروميه گفت: در حال حاضر 93 درصد از آب درياچه اروميه خشك و تنها 7 درصد آن باقي مانده است.

حسن عباس‌نژاد به مهر، گفت: ظهور پديده‌هاي شن و ماسه‌هاي روان، شيوع انواع بيماري‌ها، كانون ريزگردها، خروج حيات وحش، از بين رفتن گونه‌هاي آرتميا اوروميانا، تأثير خشك شدن درياچه بر ميكروكليماي منطقه و غيرقابل استفاده شدن پوشش‌هاي گياهي براي گونه‌هاي جانوري، بخشي از مشكلات خشك شدن درياچه اروميه طي چندين سال اخير است.

وي با اعلام اينكه برنامه‌ريزي براي احياي تالاب‌هاي حاشيه درياچه اروميه طي يك دوره سه ساله با اعتبار 140 ميليارد ريال انجام شده است، ادامه داد: همچنين 200 كيلومتر لايروبي نهرها به طور سنتي انجام شده و 300 ميليارد ريال براي استقرار سيستم‌هاي صنعتي در حوضه آبريز درياچه اروميه تخصيص يافته است.

عباس‌نژاد بر لزوم ايجاد ايستگاه‌هاي هيدرومتري در مصب رودخانه‌هاي آذربايجان غربي منتهي به درياچه اروميه تأكيد كرد و افزود: سال گذشته دو ايستگاه هيرومتري خريداري و امسال اين تجهيزات نصب مي‌شوند. به اعتقاد مديركل محيط زيست آذربايجان غربي، حفاظت از ذخاير ژنتيكي، تعيين ظرفيت پوشش گياهي جزاير پارك ملي درياچه اروميه، تجهيز يگان‌هاي حفاظتي، ايجاد ايستگاه‌هاي سنجش ريزگردهاي نمكي و ايجاد سطوح آبگير در جزاير درياچه اروميه بايد اجرايي شود.

وي از وضعيت درياچه اروميه ابراز نگراني كرد و اذعان داشت: با توجه به مشكلات پيش رو هر روز از ميزان آب درياچه كم شده و در حال حاضر 3/2 ميليارد متر مكعب آب در درياچه اروميه باقي مانده و سهم 7 درصدي را به خود اختصاص داده و به اين معناست كه 93 درصد از آب اين سرمايه ملي خشك شده و ميزان شوري آب در درياچه اروميه 400 گرم در هر ليتر است كه تقريباً دو برابر ميزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسيده و اين نشانگر روند سريع خشك شدن درياچه اروميه و افزايش ميزان غلظت نمك در آب است.

كمك يك ميليون دلاري ژاپن براي احياي درياچه اروميه
مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌‌هاي ايران از مشاركت دولت ژاپن در احياي درياچه اروميه خبر داد و افزود: دولت ژاپن مبلغ يك ميليون دلار براي كمك به احياي درياچه اروميه اختصاص داده است.

محسن سليماني از مشاركت دولت ژاپن در احياي درياچه اروميه خبر داد و افزود: دولت ژاپن مبلغ يك ميليون دلار براي كمك به درياچه اروميه اختصاص داده كه اين مبلغ در راستاي اجراي برنامه مديريت جامع حوضه آبريز درياچه اروميه و در محورهاي استقرار كشاورزي پايدار، مديريت و حفاظت از تنوع‌زيستي در معرض خطر و برنامه‌هاي آموزش و اطلاع‌رساني هزينه خواهد شد.

سليماني با اشاره به شروع پروژه كشاورزي پايدار در شش شهرستان از استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي افزود: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و با همكاري و پشتيباني وزارت جهاد كشاورزي و سازمان‌هاي جهاد كشاورزي دو استان، عمليات كشاورزي پايدار در 40 سايت جديد شروع شده و مطابق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته سهم قابل توجهي از مصرف آب در مزارع صرفه‌جويي خواهد شد.

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌‌هاي ايران به همكاري برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و نقش كليدي كشاورزان محلي در اجراي اين پروژه اشاره كرد و اظهار داشت: منابع جديدي نيز از سوي دولت ايران و از طريق سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان‌هاي جهاد كشاورزي استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي براي اجراي هرچه بهتر و وسيع‌تر اين پروژه فراهم خواهد شد و اولين گام مهم و اجرايي از اصلاح روند توسعه در حوضه آبريز و احياي درياچه اروميه عملياتي مي‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید