10 مزیت ناراحت بودن!

10 مزیت ناراحت بودن!

هیچ کس در جهان وجود ندارد که حس غمناک «ناراحتی» را تجربه نکرده باشد؛ تقریبا همه گریه می‌کنند و تقریبا همه می‌توانند دیگران را هم به گریه بیندازند. اما آیا این حس تلخ «ناراحتی» همیشه بد است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

کد خبر : ۱۴۷۲۴
بازدید : ۱۰۸۸۸

فرادید | هیچ کس در جهان وجود ندارد که حس غمناک «ناراحتی» را تجربه نکرده باشد؛ تقریبا همه گریه می‌کنند و تقریبا همه می‌توانند دیگران را هم به گریه بیندازند. اما آیا این حس تلخ «ناراحتی» همیشه بد است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، یکی از عباراتی که زیاد در موتورهای جستجوی اینترنتی تایپ می‌شود این است که «چگونه خوشحال باشیم؟» البته مطلب هم در این کم نوشته نشده است! اما در این گزارش من قصد دارم رویکردم را تغییر دهم. می‌خواهم از این زاویه نگاه کنم که چرا احساسات تلخ انسان هم می‌تواند مفید باشد.

البته منظورم افسردگی و یا حتی دمدمی مزاج بودن نیست. من بسیاری از پژوهش‌های در زمینه روانشناسی را مطالعه کردم و نکات کلیدی آن‌ها را استخراج کردم. در ادامه با این موارد آشنا شوید.

1. خلق و خوی بد، می‌تواند انگیزه بخش باشد
مادامی که خلق و خوی بد منتهی به خلق و خوی خوب شود، می‌تواند انگیزه بخش باشد. مطالعه انجام شده بر روی 55 برنامه نویس در سال 2011 نشان داد که افرادی که اخلاق بدشان در صبح را به اخلاق خوب تبدیل می‌کنند، می‌توانند مفیدتر کار کنند. به عبارتی، کسانی که در طول روز به یک حالت بودند، نسبت به گروه مذکور کارایی کمتری داشتند.

نتایج این مطالعه با «مدل تغییر عاطفی» در محیط کار همخوانی دارد. پژوهشگران مقاله می‌گویند: «به نظر ما، تمام درگیری‌ها، بحران‌های شغلی و حتی اشتباهات حین کار می‌تواند در نهایت مفید باشد.»

2. خلق و خوی بدتان را درک کنید
سال گذشته میلادی بر روی 365 شرکت کننده آلمانی پژوهشی جالب انجام شد. نگرش این افراد به احساسات منفی و مثبت ارزیابی و سلامت روحی و جسمانی آن‌ها نیز کنترل شد. سپس، وضعیت این افراد در سه هفته آینده از طریق گوشی هوشمندشان کنترل شد. در نهایت مشخص شد افرادی که حتی به احساسات منفی خود با نگرش مثبت نگاه می‌کنند، تجربه بهتری را کسب می‌کنند.


3. گریه کردن می‌تواند حالتان را جا بیاورد
گریه کردن دست کم در کوتاه مدت می‌تواند حالتان را جا بیاورد، از این کار نباید در تنهایی‌تان هراس داشته باشید. در یک مطالعه انجام شده در ابعاد کوچک مشخص شد که در بیش از 60 درصد اوقات، گریه کردن تغییری در فرد ایجاد نمی‌کند، اما در حدود یک سوم موارد می‌تواند حال فرد را بهتر می‌کند. این در حالی بود که گریه کردن تنها در 8.8 درصد از مواقع می‌تواند حال فرد را بدتر کند. بنابراین گریه کردن به امتحانش می‌ارزد!

4. شما هنگام ناراحتی، منطقی‌تر به نظر می‌رسید
پژوهشی در سال 2007 انجام شد که این مسئله را تاکید می‌کرد. در آن پژوهش، به شرکت کنندگان چند ویدیو کوتاه نشان داده شد و سپس از آن‌ها خواسته شد تا با دیگران در مورد مباحث جدی مانند افزایش شهریه دانشگاه‌ها و یا حقوق بومیان استرالیا با دیگران بحث کنند. افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته بودند، بهتر می‌توانستند دیگران را متقاعد کنند.

5. افسردگی معمولی می‌تواند حس همدردی را تقویت کند
قبلا همه فکر می‌کردند که افراد افسرده از جهان دل کنده‌اند، اما نتایج پژوهش انجام شده در سال 2005 نشان داد که افراد افسرده در سطح متوسط می‌توانند بهتر احساسات دیگران را از روی چشم‌هایشان بخوانند. البته این مورد همیشه هم خوب نیست! پژوهشگران گفتند که افراد فوق حساس ممکن است به راحتی از دیگران آزرده خاطر شوند. این اتفاق البته بیشتر در مکالمه‌ی رو در رو با دیگران رخ خواهد داد.

6. ترشرو بودن بر توانایی‌های ذهنی اثر نمی‌گذارد
در پژوهش انجام شده در سال گذشته میلادی مشخص شد که ترشرویی هیچ ارتباط معناداری با توانایی ذهنی ندارد. به عبارت بهتر، اگر شخصی ترشرو باشد، از میزان هوش ذهنی‌اش هنگام پاسخ دادن به آزمون کاسته نمی‌شود.

7. مدیران ناراحت، تفکر تحلیلی را پیشنهاد می‌دهند
پژوهشی بسیار جالب در سال 2013 انجام شد. دانشجویان به سخنرانی ضبط شده یک مدیر در دو حالت خوشحال و ناراحت گوش دادند. محتوای این سخنرانی‌های در حقیقت یکی بود. گروهی که به مدیر خوشحال گوش داده بودند، غرق در خلاقیت و گروه دیگر نیز به تفکر تحلیلی روی آوردند.


8. ناراحتی با گمراهی رابطه عکس دارد
پژوهشی در سال 2005 انجام شد که در آن افراد تصاویر یک تصادف را مشاهده می‌کردند. سپس آن‌ها در طول نیم ساعت باید اتفاقات خوب و بد زندگی شخصی‌شان را مرور می‌کردند. پس از آن نیز آن‌ها باید به سوالاتی در مورد تصادف پاسخ می‌دادند.

برای مثال، آن‌ها باید می‌گفتند «آیا آتش نشانی که شلنگ آب در دست داشت را دیدی؟» این در حالی بود که اصلا آتش نشانی در کار نبود. آن مطالعه نشان داد افراد ناراحت کمتر گمراه می‌شود.

9. افراد ناراحت به سادگی فریب نمی‌خورند
افراد ناراحت راحت‌تر می‌توانند دروغ دیگران را شناسایی کنند. سرحال بودن در برخی موارد می‌تواند منجر عواقبی داشته باشد. مثلا به این فکر کنید که بسیار خوشحال هستید و وارد مغازه‌ای می‌شوید؛ در چنین شرایطی احتمال گول خوردن شما در انتخاب جنس مناسب بالاتر است.

10. خلق و خوی بد برابر است با زندگی با مسما
برخی از بزرگان گفته‌اند که هر چه کمتر بفهمید، در زندگی خوشحال‌ترید. این گفته در مطالعه انجام شده در ایالات متحده در سال 2013 به اثبات رسید. در یک نظرسنجی مشخص شد افرادی که زندگی‌شان را کمی بامسماتر و پرمعناتر شرح داده بودند، از استرس و اضطراب و ناراحتی هم به دور نبوده‌اند.

منبع: BusinessInsider
ترجمه: وبسایت فرادید


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خیلی راحت همه چیز را توجیه می کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید