این علائم را جدی بگیرید

برای آنكه از خودتان در برابر بیماری سرطان محافظت كنید، اكتفا كردن به آزمایش‌ها كافی نیست، بلكه باید به تمام علائم و نشانه‌هایی كه بدن‌تان نشان می‌دهد، توجه كنید.

کد خبر : ۱۸۰۶۹
بازدید : ۵۰۲۰
برای آنكه از خودتان در برابر بیماری سرطان محافظت كنید، اكتفا كردن به آزمایش‌ها كافی نیست، بلكه باید به تمام علائم و نشانه‌هایی كه بدن‌تان نشان می‌دهد، توجه كنید.

برخی از این علائم متفاوت، عجیب و غیر قابل توصیف هستند. در ضمن باید به علائم و نشانه‌های نزدیكان‌تان نیز توجه بیشتری داشته باشید؛ مثل همسر و فرزندان. بیماری سرطان هرچه زودتر شناسایی شود، بیشتر قابل درمان است.

ترش كردن شدید و یا احساس سیری زیاد بعد از خوردن مقدار اندكی غذا
یكی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های سرطان معده در مراحل اولیه، سوزش قلب و ترش كردن بعد از هر بار وعده غذایی است. این وضعیت بعد از غذاخوردن تشدید می‌شود. در واقع فرد غذای بسیار كمی می‌‌خورد، ولی احساسی كه دارد مثل آن است كه حجم زیادی غذا خورده است.

این درد خاص با مصرف داروی ضد اسید معده برطرف می‌شود و فرد نتیجه می‌گیرد كه اسید معده‌اش باعث بروز این وضعیت شده است و دلیل دیگری برای این مسأله وجود ندارد. اما درد غیر قابل توصیف در قسمت پایین سمت راست بدن از علائم اصلی سرطان كبد است به طوری‌كه هر بار مقدار كمی غذا بخورید، احساس سیری زیادی می‌كنید و در واقع علامت اصلی سرطان كبد همین نشانه است.

در صورت مشاهده نشانه در خود هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید شیوع گاستریت بسیار زیاد است و لزومی به چک سرطان در فرد مبتلا به علائم گاستریت و بدون ریسک فاکتور سرطان گوارشی (سابقه فامیلی، مصرف دخانیات، غذاهای دودی شده یا حاوی مواد نگه دارنده خاص) نیست.

دل دردهای ناگهانی و غیر منتظره
یكی از علائم اولیه سرطان روده، تجربه دل‌دردهای ناگهانی است. افرادی كه به سرطان پانكراس دچار هستند، می‌گویند اوایل درد سنگین و راكدی در ناحیه شكم داشتند؛ مثل اینكه چیزی شكم آنها را به سمت داخل فشار بدهد! افراد مبتلا به سرطان كبد نیز از این دل‌درد و انقباض عضلات شكم شكایت می‌كردند.

بیماران سرطان خون نیز همین احساس را داشتند و به‌طور كلی تمام افرادی كه به سرطان‌های مختلف مبتلا هستند، به نحوی این دوره دل‌درد را سپری كرده‌اند. اگر دل‌دردهای شدید دارید، آنقدر كه نمی‌‌توانید به راحتی غذا بخورید و آن را هضم كنید و این دل‌درد‌ها به راحتی رفع نمی‌شوند، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

تشخیص غده سرطانی پانكراس و كبد در مراحل اولیه تفاوت‌های زیادی در درمان آنها ایجاد می‌كند بسیاری از موارد دل درد ناگهانی می‌تواند ناشی از یک عفونت گوارشی ساده و در اثر خوردن غذای آلوده باشد.

زردی (یرقان)
معمولا سرطان پانكراس وقتی تشخیص داده می‌شود كه فرد احساس می‌كند دچار زردی شده است و برای جویا شدن علت آن به پزشك مراجعه می‌‌كند. زردی با زردتر شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها همراه است این مساله در اثر كم‌آبی بدن رخ نمی‌دهد، ولی رنگ ادرار نیز كمی تیره‌تر و رنگ مدفوع شبیه رنگ خاك می‌شود و این یكی دیگر از نشانه‌های ابتلا به سرطان پانكراس است.

بیماری زردی با خارش بدن نیز همراه است، زیرا نمك موجود در جریان خون باعث خارش پوست می‌شود. بسیاری از افرادی كه به سرطان پانكراس دچارند، از نوعی خارش پوستی نیز رنج می‌بردند و این مرحله قبل از تشخیص سرطان پانكراس بروز می‌كند یرقان علل ویروسی و دارویی فراوانی دارد.

كاهش زیاد و بدون دلیل وزن
اگر بدون آنكه در برنامه غذایی خود تغییری ایجاد كرده و یا اینكه رژیم سخت ورزشی گرفته باشید. دچار كاهش شدید وزن می‌شوید، ممكن است یكی از نشانه‌های سرطان روده و یا سرطان دستگاه گوارش باشد. این سرطان می‌تواند پخش شود و به كبد نیز برسد و در نتیجه اشتها را كاهش داده و توانایی بدن را برای دفع مواد زائد كم كند کاهش وزن از علائم تمامی سرطان‌‌ها در مراحل پیشرفته می‌باشد.

كوتاه شدن تنفس
یكی از نشانه‌های اولیه سرطان ریه، ناتوانی در نفس كشیدن معمولی است بیمار حتی وقتی یك مسافت چند قدمی را می‌پیماید، به خس‌خس و نفس زدن می‌افتد، به طوری كه برخی مواقع فكر می‌كند دچار آسم شده است. كوتاه شدن نفس، خس‌‌خس كردن، درد سینه و خونی شدن خلط سینه و گلو از علائم اولیه سرطان ریه است. عفونت‌‌های حاد و مزمن ریوی، بیماریهای قلبی با کاهش توان انقباضی عضله قلب باعث تمامی علائم فوق می‌شوند.

سرفه‌های مزمن و درد قفسه سینه
انواع متفاوت سرطان‌ها، مثل سرطان خون و تومورهای ریه با سرفه‌های بسیار شدید همراه هستند. این مشكل به صورت دوره‌ای بروز می‌كند، مدتی متوقف شده و بعد دوباره چرخه جدیدی از آن شروع می‌شود. برخی از افراد كه به سرطان ریه دچار هستند نیز از درد قفسه سینه كه گاه به شانه و پایین بازو كشیده می‌شود نیز رنج می‌برند.

تب و عفونت‌های گاه و بیگاه
این مورد نیز یكی از نشانه‌های سرطان خون است. در این سرطان مغز استخوان گلبول‌های سفید خونی را به‌طور غیر طبیعی تولید می‌كند و بدن توانایی‌اش را در برابر عفونت‌ها از دست می‌دهد. پزشكان در افراد بزرگسال سرطان خون را از طریق شكایت‌هایی كه فرد از تب، درد و آنفلوانزا می‌كند، تشخیص می‌دهند و بعد آزمایش‌های لازم را به عمل می‌آورند تا به شك خود اطمینان پیدا كنند. عفونت‌‌هایی مثل سل، تب مالت و... تب مزمن دارند. همچنین بیماری‌‌هایی که ضعف سیستم ایمنی می‌دهند مثل ایدز نیز شرایط مشابهی ایجاد می‌کنند.

مشكل در بلع غذا
یكی از علائم و نشانه‌های سرطان گلو و مری، مشكل در بلع غذاست. حتی گاهی اوقات افرادی كه دچار سرطان ریه می‌شوند نیز از این مسأله رنج می‌برند. این افراد هنگام غذا خوردن نوعی فشار و درد را تجربه می‌كنند. آقایانی كه به این وضعیت دچار هستند، باید هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنند؛ چرا كه می‌تواند نشانه‌ای از وجود تومور باشد.

مدفوع خونی
غالباً این وضعیت را به هموروئید ربط می‌دهند؛ اما سرطان روده بزرگ نیز می‌تواند با خونریزی مقعد و مدفوع خونی همراه باشد؛ ‌لذا هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنید تا با انجام كلونوسكوپی وضعیت مشخص شود و هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهید. یكی دیگر از نشانه‌های خونی شدن مدفوع، تیره‌شدن رنگ آن است.

تورم صورت
برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه می‌گویند كه اولین نشانه‌های بیماری‌شان تورم صورت، پف و قرمزی آن بود. تومورهای كوچك ریه باعث مسدود شدن رگ‌های خونی در قفسه سینه می‌شوند و از جریان یافتن خون به اندازه كافی در سر و صورت جلوگیری می‌كنند و فرد دچار این علائم می‌شود.

خونریزی‌های شدید كه قطع نمی‌شوند
این وضعیت غیر طبیعی به نظر می‌رسد و می‌تواند نشان‌دهنده سرطان خون باشد مردانی كه در مراحل اولیه سرطان خون هستند، هنگام مسواك زدن خونریزی لثه‌ دارند؛ حتی در مواقعی هم انگشتان و دست‌های‌شان دچار خونریزی می‌شود. در این وضعیت خون نمی‌‌تواند اكسیژن كافی به بدن برساند.

احساس ضعف و خستگی مفرط
اگر چند قدم كوتاه پیاده‌روی می‌كنید و بعد نیاز شدید به استراحت كردن و نشستن دارید، نباید نسبت به این وضعیت بی‌توجه باشید؛ چرا كه خستگی‌های شدید می‌تواند از علائم اولیه بسیاری از سرطان‌ها باشد و باید حتماً به پزشك مراجعه كرد.

مشكلات مربوط به نعوظ
سرطان پروستات در مرحله پیشرفته با علائمی مثل مشكلات مربوط به نعوظ همراه است شاید حرف زدن درمورد نارسایی‌های جنسی برای‌تان سخت باشد، اما حتما موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید ناتوانی‌‌های جنسی شیوع بالایی دارند و علل شایعی مثل دیابت کنترل نشده و چربی و فشار خون بالا، عامل اکثریت موارد آن می‌باشند. ضمنآ در سرطان پیشرفته پروستات ، به علت تالمات بیمار از درگیری‌‌های ادراری و استخوانی، توانایی جنسی برای وی بی اهمیت خواهد بود.

خون در ادرار و منی
وجود خون در ادرار و منی آقایان می‌تواند از نشانه‌های سرطان پروستات باشد. البته این خون همیشه قابل مشاهده نیست، اما باعث می‌شود ادرار و منی كمی صورتی شود و یا حتی به رنگ قهوه‌ای دودی درآید. از دیگر نشانه‌های سرطان پروستات عدم توانایی در نگه داشتن ادرار است. یا شدت جریان ادرار زیاد می‌شود و یا اینكه بسیار ضعیف‌تر از حالت معمول می‌گردد. در صورت بروز هر یك از این علائم به پزشك مراجعه كنید. خون در ادرار بیشتر از سرطان پروستات، در عفونت‌‌های ادراری، سنگ‌‌های ادراری و سرطان‌‌های کلیه و مثانه دیده می‌شود.

سوزش شدید معده
اگر نیمی از یك پیتزا را خورده‌اید، می‌توانید انتظار سوزش معده را داشته باشید؛ اما اگر این درد به‌طور مكرر گریبان‌گیرتان می‌شود و قفسه سینه‌تان نیز درد می‌گیرد، حتماً به پزشك مراجعه كنید؛ چرا كه ممكن است از نشانه‌های سرطان مری باشد. این درد گاه آنقدر شدید می‌شود كه وضعیتی بنام Barrett مری به وجود می‌آید و این مرحله ابتدایی سرطان مری است.

منبع: مجله سلامت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید