کم آبی کدام استانها را تهدید می‌کند؟

قائم مقام وزیر نیرو از وجود شرایط خاص تامین آب در ۴ شهر بندرعباس، کرمان، بوشهر و سنندج خبر داد و گفت: ۵۲۰ شهر در نقطه سر به سر موجودی آب و مصرف قرار دارند.

کد خبر : ۲۲۴۷
بازدید : ۱۳۶۱
قائم مقام وزیر نیرو از وجود شرایط خاص تامین آب در ۴ شهر بندرعباس، کرمان، بوشهر و سنندج خبر داد و گفت: ۵۲۰ شهر در نقطه سر به سر موجودی آب و مصرف قرار دارند.

به گزارش مهر، ستار محمودی از آخرین وضعیت ذخایر آبی در کشور، شهرهای دارای بحران آب و همچنین تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از جیره بندی احتمالی آب در شهرهای کشور خبر داد و گفت: امسال به دلیل شرایط بارندگی سال خاصی بود و میزان بارندگی ها نسبت به چندساله اخیر خیلی کمتر بود.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: در بخش روان آب‌ها که از شاخصه های تامین آب شرب است، شرایط خاصی داریم و حدودا ۱۸۵ میلیمتر بارندگی و ۱۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده و همچنین در بخش روان آب‌ها نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به بلندمدت کاهش اتفاق افتاده است.

محمودی ادامه داد: بنابراین جاهایی که بیشتر در تنگنا قرار می گیرد، آبرسانی به شهرها و روستاها است ولی در این بخش آبرسانی به محیط زیست نیز مطرح است اما در این بخش چون مربوط به حیات وحش است، می توان گفت به نحوی سازگاری ایجاد شده و محیط زیست با کم آبی ها ساخته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۵۲۰ شهر کشور هم اکنون به لحاظ ذخایر آبی در یک نقطه سر به سر قرار دارند که نوسانات کمّی و بارش‌ها در ذخایر آب آنها تاثیرگذار است. در این بین، ۴ شهر از یک شرایط حادتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در راس این شهرها بندرعباس، سنندج، کرمان و بوشهر قرار دارند ولی شهرهای دیگری نیز هستند که شرایط آنها اندکی بهتر است ولی ۴ شهر نام برده شده در یک وضعیت حادتری به لحاظ ذخایر آبی قرار گرفته اند.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: بارندگی ها در بندرعباس و در واقع در استان هرمزگان ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده و در بعضی از نقاط استان هرمزگان تا ۷۵ درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته بوده است، بنابراین افت شدید بارش ها در وضعیت ذخایر آبی شهر بندرعباس تاثیرگذار بوده است.

محمودی از اتخاذ برخی تدابیر و تلاش‌های صورت گرفته برای آبرسانی به این شهر خبر داد و گفت: از اواخر دی ماه سال گذشته برای ما محرز شده بود که وضعیت بارندگی ها در کل کشور، تنگناهایی را برای تامین آب کشور به وجود خواهد آورد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از برنامه ریزی برای پایش منابع آب کشور در شهرها و روستاهایی که در سال‌های گذشته دچار مشکلاتی بودند، خبر داد و تاکید کرد: به ویژه در شهرهای با جمعیت بیشتر جلسات منظم و پروژه های مشخصی را داشتیم و خوشبختانه تاکنون در بیشتر شهرهایی که در نقطه سر به سر ذخایر و مصرف آب قرار دارند، مشکل خاصی پیش نیامده است.

به گفته وی، تلاش می شود و این امیدواری وجود دارد که تا پایان تابستان نیز مشکل خاصی برای تامین آب پیش نیاید. برای ۴ شهر بندرعباس، سنندج، بوشهر و کرمان که در وضعیت حادتری قرار دارند پایش های هفتگی انجام می شود، همچنین طرح هایی را در دست انجام داریم و تاکنون اثراتی را داشته اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید