علائم نارساییِ "قهرمان گمنام بدن"

علائم نارساییِ "قهرمان گمنام بدن"
کد خبر : ۲۳۱۲۰
بازدید : ۴۴۳۴
علائم نارساییِ

فرادید | "کلیه" قهرمان گمنام بدن ما است. آن‌ها هر کاری از خارج کردن مایعات اضافی گرفته تا تنظیم نمک، پتاسیم و سطح اسیدی خون را انجام می‌دهند. آیا با نشانه‌های نارسایی کلیه آشنایی دارید؟

به گزارش فرادید به نقل از پریونشن، تنظیم فشار خون، تولید ویتامین دی برای محکم نگه داشتن استخوان‌] و همچنین تولید گلبول قرمز خون از جمله کارایی‌های دیگر کلیه است. شاید بیماری‌های کلیوی چندان برای شما مهم نباشد اما به همین دلایل باید به قهرمان گمنام بدن بیشتر اهمیت داد.

دکتر جرمی الن، پزشک خانواده عضو موسسه "امریکن فمیلی کر" می‌گوید: «متاسفانه علائم نارسایی کلیه چندان مشهود نیست و ممکن است شما زمانی متوجه شده باشید که آسیب جدی به آن وارد شده باشد. حتی ممکن است 90 درصد کلیه بدون هیچ علائمی آسیب ببیند.»

بهترین راه برای حفظ سلامت کلیه، کنترل میزان قند خون و فشار خون است. فشار خون بالا و دیابت از جمله عوامل تخریبی کلیه محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید این موارد به طور منظم (سالی یک مرتبه) معاینه شوند. در صورتی که از داروهایی مصرف می‌کنید که برای کلیه مضر هستند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

با این حال، اگر برخی از نشانه‌های وجود مشکلات کلیوی را مشاهده کردید، بهتر است پیش از موعد سالانه نزد پزشک متخصص بروید.

ورم و افزایش وزنِ ناشی از تجمع مایعات
وظیفه کلیه‌ها حذف مایعات اضافی از بدن به شکل ادار است. اگر کلیه نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، مایعات باید جای دیگری را برای خود پیدا کنند. ورم بافتی یکی از حالت‌های ممکن است که به آن اِدم نیز گفته می‌شود.

ادرار کمتر از حالت عادی
اگر حجم مایعات موجود در بافت‌های شما بیشتر شود، در واقع از حجم مایعات خروجی یا همان ادرار کاسته شده است.

احساس خستگی یا خواب‌آلودگی زیاد
یکی از وظایف کلیه تنظیم هموگلوبین خون است. اگر خللی در کار کلیه وارد شود، شما دچار کم خونی خواهید شد که به همین دلیل سطح انرژی‌تان به شدت کاهش می‌یابد.

علائم نارساییِ
بی اشتهایی، حالت تهوع و عدم تمرکز کافی یکی از علائم عدم کارکرد مناسب کلیه‌ها است

بی‌اشتهایی
بی اشتهایی، حالت تهوع و عدم تمرکز کافی از جمله عواملی است که هنگام عدم عملکرد مناسب کلیه ظاهر می‌شود، زیرا مواد اضافی که می‌بایست خارج می‌شدند با دیگر اندام‌های بدن از جمله معده و مغز درگیر می‌شوند.

فشار خون بالا
چرخه مضری است: به محض آسیب دیدن کلیه‌ها، آن‌ها نمی‌توانند به خوبی فشار خون را کنترل کنند. فشار خون وارد شده بر دیواره‌های رگ‌ها باعث کشیده شدن آن‌ها شده که می‌تواند موجب وارد آمدن آسیب جدی‌تر مانند زخم کردن یا ضعیف کردن رگ‌های خونی داخل کلیه شود.

تپش قلب
دکتر جرمی الن می‌گوید: «اگر آسیب کلیوی شما موجب تجمع پتاسیم شود، احتمالا شاهد تپش قلب عجیبی خواهید بود.»

منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید