چگونه مردم را به آنچه که می خواهیم ترغیب کنیم؟

چگونه مردم را به آنچه که می خواهیم ترغیب کنیم؟

کاریزما توانایی متقاعد کردن پیروان است به این معنی که شما بتوانید اعضای دیگر یک گروه بزرگ را برای همکاری مجاب کنید. این پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض کاریزما سخاوت و بخشش را افزایش می دهد.

کد خبر : ۲۴۲۲۷
بازدید : ۲۵۱۷
فرادید| در لحظات سخت، مردم بیشتر به راهنمایی احتیاج دارند تا به آگاهی، درستی یا توانایی کشیدن دیوارهای بلند واقعی. آنها به کسی احتیاج دارند که صدایش حالتی اطمینان بخش داشته باشد و حس فوریت و ضرورت را القاء کند؛ کسی که کاریزما داشته باشد. برای دهها سال پژوهشگران تلاش کردند که این عامل ناشناخته را پیدا کنند، اما در حال حاضر آنها در تلاش اند تا با ایده های بهتری نشان دهند که این عامل چگونه کار می کند.

چگونه مردم را به آنچه که می خواهیم ترغیب کنیم؟

به گزارش فرادید و به نقل از the atlantic، بر اساس نظریه تکامل که توسط دو نفر از روانشناسان ارائه شده است، کاریزما توانایی متقاعد کردن پیروان است به این معنی که شما بتوانید اعضای دیگر یک گروه بزرگ را برای همکاری مجاب کنید. این پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض کاریزما سخاوت و بخشش را افزایش می دهد. اشخاصی که سخنرانی های TED را که توسط سخنرانان کاریزماتیک ارائه شده بود را دیده اند در مقایسه با افرادی که این سخنرانی ها را که توسط افراد غیر کاریزماتیک ارائه شده بود را دیده بودند پول ببشتری به غریبه ها بخشیده اند. این اشخاص تمایل بیشتری داشتند که با یک فرد کاریزماتیک همکاری کنند تا یک فرد آشنا.

بیشترین حد تاثیر پذیری از کاریزما وقتی اتفاق می افتد که هیچ سابقه ای از رهبر وجود نداشته باشد. در یک آزمایش، پس از تماشای یک برنامه خبری ساختگی که در آن مدیر عامل یک شرکت را در وضعیت های مختلف با کاریزمای بالا یا کم و قیمت سهام شرکتش را در وضعیت های متفاوت صعودی، نزولی یا نسبتا ثابت نشان می داد اشخاص را مجبور کردند تصمیم بگیرند که این مدیر عامل را نگه دارند یا اخراج کنند.

وقتی که نمایش گیج کننده می شد داشتن کاریزما به مدیر عاملان بیشترین کمک را می کرد. پژوهشگران همچنین میزان کاریزمای کاندیداهای ریاست جمهوری را با بررسی تاکتیک های کاریزماتیک آنها هنگام سخنرانی اندازه گیری کردند. این تاکتیک ها شامل داستان سرایی، بیان عقاید اخلاقی، ترسیم اهداف بزرگ بود. فقط زمانی که شاخص های اقتصادی گیج کننده بودند کاریزما عامل اصلی جمع آوری رای به حساب می آمد.

برای رهبری باید استراحت کنید. خستگی موجب کاهش کاریزما می شود. در یک آزمایش پژوهشگران از یک سری دانش آموز خواستند که سخنرانی کنند در حالی که نیمی از آنها را پس از نیمه شب هر یک ساعت یک بار از خواب بیدار می کردند. ناظران به کسانی که کم خوابی داشتند نمره کمتری برای ویژگی کاریزما دادند. آنها همچنین نیمی از دانش آموزانی را که هر یک ساعت یکبار بیدار شده بودند را کم کاریزما ارزیابی کردند.

کمی رازآلودی می تواند کاریزما را افزایش دهد. وقتی موفقیت یک مدیر عامل بیشتر به عوامل نامشهود ( مثل تیزبینی) ربط داده می شود تا به مقدار تلاش (مثل وظیفه شناسی و ساعات کار طولانی) ارزش کاریزماتیک او بیشتر است. مردم ترجیح می دهند که از سوی یک مدیر کاریزماتیک تشویق شوند تا یک مدیر سختکوش. همچنین مردم طلسم خوش شانسی او را ترجیح می دهند حتی اگر بدانند که ممکن است روزی این جادو از بین برود.

توجه داشته باشید که کاریزما، جادو نیست؛ کاریزما متاثر از عوامل زمینی مثل قد بلندی است. در میان مدیران آلمانی، افراد قد بلند از سوی زیردستان کاریزماتیک تر ارزیابی شده اند. و اشخاصی که پاسخ سریع به سوالات معلومات عمومی می دهند از سوی دوستانشان باهوش، خوش مشرب و کاریزماتیک به حساب می آیند. در واقع آمادگی ذهنی در مقایسه با IQ یا شخصیت فرد رابطه قوی تری با کاریزما دارد.

در حالی که بسیاری از ما از نعمت قد بلندی و تیز هوشی بی بهره هستیم اما کاریزما را می توان یاد گرفت. وقتی که پژوهشگران مدیران میانی یا دانشجویان MBA را در مدت زمان 30 تا 90 ساعت تحت آموزش «12 تاکتیک برای رهبری کاریزماتیک» مثل استفاده از کنایه در زمان سخنرانی یا حرکات و رفتار خاص قرار دادند، دریافتند که ویژگی کاریزمای آنها افزایش یافته است. اگر این تاکنیک ها را به خوبی یاد بگیرید ممکن است هرجا که بروید مردم به دنبالتان بیایند. فقط به خاطر داشته باشید که کاریزما را می توان هم در راه درست بکار گرفت و هم برای کشیدن دیوار. مسئولانه خیره شوید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید