راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی

راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی
کد خبر : ۳۴۰۱۹
بازدید : ۱۴۳۲۴
راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی

فرادید | برای اینکه پوست صاف و جوانی داشته باشید، عضلات بازوهایتان سفت بماند و یا موهای ضخیمی داشته باشید، نیازی نیست که به دنبال قرصی جادویی بگردید. تنها با اصلاح سبک زندگی می‌توانید به 30 تریلیون روش به بدنتان سود برسانید. شاید درست حدس زده باشید. بدن نزدیک به 30 تریلیون سلول در خود دارد که هر کدام دارای کروموزوم است.

به گزارش فرادید به نقل از پریونشن، در انتهای هر کروموزوم یک تلومر (Telomere) [یک لایه اضافی DNA که به تقسیم سلولی کمک می‌کند] قرار دارد. اما با هر تقسیم تلومر فرسوده می‌شود که این امر با سالخوردگی، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت در ارتباط است. شما می‌توانید سرعت فرسودگی تلومرهایتان را کند کرده و از آن‌ها حفاظت کنید.

در ادامه توصیه‌های الیزابت بلک‌برن و الیسا اِپل را بخوانید: الیزابت هلن بلک‌برن ‏زیست‌شناس استرالیایی تبار آمریکایی، پژوهشگر، استاد دانشگاه و برنده نوبل پزشکی سال ۲۰۰۹ است [یک صدمین جایزه نوبل پزشکی، به الیزابت بلک‌برن، جک ژوستاک و کارول گریدر به خاطر پژوهش‌هایشان در زمینه کشف مکانیسم حفاظت تلومر از کروموزوم‌های خطی اهدا شد]. الیسا اِپل نیز استاد روانشناسی و مولف کتاب "تاثیر تلومر: رویکردی متفاوت به داشتن زندگی جوانتر، سالم‌تر و طولانی‌تر" است.

تغذیه DNA
اسیدهای چرب امگا 3 که خواص ضد التهابی نیز دارند و در ماهی‌های چرب مانند سالمون و تُن یافت می‌شوند، می‌توانند از تلومر در برابر انواع آسیب‌ها محافظت کنند. در سوی دیگر زنجیره غذایی، غذاهایی وجود دارند که مانند سم تلومرها عمل می‌کنند: گوشت قرمز فرآوری شده و قند آثاری بسیار مخرب بر روی تلومرها دارند. شما باید مصرف این مواد غذایی را تا حد ممکن پایین بیاورید و به جای آن گوشت ارگانیک استفاده کنید.

راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی

مثبت بیندیشید
دوست داریم نگاهی به درون سلول‌های لویس بلک (Lewis Black)، کمدین و بازیگر آمریکایی، بیندازیم زیرا شکاکی، خصومت و بدبینی تاثیر منفی بر روی تلومرها دارد. اپل (Epel) می‌گوید: «استرس روزانه بخشی از زندگی مدرن محسوب می‌شود. اما آنچه اهمیت دارد رویکردمان به استرس‌های روزانه و رهایی از آن است.»

اگر به افکار منفی بها دهید، هورمون‌های استرس شروع به فعالیت کرده و تلومرها را تخریب می‌کنند. برای این کار بهتر است از روش "فاصله گیری" استفاده کنید: شرایط استرس زا را به همانند یک صحنه فیلم در نظر بگیرید؛ شما فقط ناظر ماجرا هستید.

راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی

از پیر شدن فرار کنید!
ورزش کردن یکی از روش‌های موثر برای حفاظت از تلومرها است زیرا از دو آسیب جدی جلوگیری می‌کند: التهاب و استرس. بلک‌برن می‌گوید: «هر زمان که حس ورزش کردن ندارید، کافی است به سلامت تلومرهایتان فکر کنید. آن زمان است که به شدت طالب ورزش کردن خواهید شد.»

تمرینات هوازی سطح متوسط که سه مرتبه در هفته و هر بار 45 دقیقه به طول می‌انجامد، می‌تواند فعالیت آنزیمی به نام "تلومراز" را دو برابر کند. این آنزیم در ترمیم تلومرهای فرسوده دخیل است. البته لازم است به "قهرمانان آخر هفته" هشدار بدهیم: نباید تمام تمرینات را به یک جلسه "ماراتنی" محول کرد زیرا تمرین بیش از حد می‌تواند به تلومرها آسیب برساند.

راه‌حل‌های ضدپیریِ برنده نوبل پزشکی
تلومر
تغییر برنامه تعطیلات
به جای اینکه برای تعطیلات به فکر آفتاب گرفتن کنار ساحل باشید، بهتر است ایده دیگری را پیاده کنید. اِپل و بلک‌برن اخیرا دست یافته‌اند که یک تمرین شش روزه مدیتیشن می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های وارده به تلومر کمک کند.

امروز تعداد شرکت‌های مسافرتی که برنامه‌های رفاهی و مدیتیشن ارائه می‌دهند، در حال افزایش است. اما شما صرفنظر از آن برنامه‌ها می‌توانید شخصا مدیتیشن را در سفر بعدی انجام دهید.

منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید



۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حالا اگه اینکارو کنیم که عمرمون طولانی تر بشه بالاخره عمر تلومر ها یه جایی به پایان میرسه و چون ما عمرمونم به درازا کشوندیم بنابراین تو آخرای سنمون زجر بیشتری میکشیم تا بمیریم
    مثلا پیری ما به سن 100 تا 120 سالگی کشیده میشه که خوب همش آرزوی مرگ میکنیم
    درسته؟

    • اميد ارسالی در

      لزوما اينطور نيست! كيفيت زندگيت بالاتر ميره. مثلا كيفيت زندگي كسي كه اين موارد رو رعايت ميكنه در سن 70 سالگي از يك هم سن خودش خيلي بيشتره. اين خوب نيست؟؟؟؟

    • افشین ارسالی در

      بابا فیلسوف

  • ناشناس ارسالی در

    اگر یه نیگا به اطراف خودمون بکنیم می بینیم که جوان هامون هم به پیری زود رس مبتلان. در این جا بی دردها جوان می مونند و طالب عمر طولانی اند!

  • محسن ارسالی در

    حالا مگه این زندگی چی هست که بخواهیم بیشتر باشه روشی برای کوتاه تر کردن پیشنها بدید

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید