روایت منحصر به فرد اما مخدوش از "رکود بزرگ"
کد خبر: ۳۴۵۸۶
بازدید: ۱۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
بیش از 80 سال قبل در امریکا همزمان با "رکود بزرگ" یکی از مهمترین مجموعه های تصویری مستند تاریخ عکاسی تهیه شد اما در این مجموعه شمار قابل توجهی عکس وجود دارد که عمدا سوراخ شده است.
فرادید| بیش از 80 سال قبل در امریکا همزمان با "رکود بزرگ" یکی از مهمترین مجموعه های تصویری مستند تاریخ عکاسی تهیه شد اما در این مجموعه شمار قابل توجهی عکس وجود دارد که عمدا سوراخ شده است.

به گزارش فرادید، دهه 1930 در امریکا یعنی از سال 1931 تا هنگامی که این کشور وارد جنگ جهانی دوم شد دهه "رکود بزرگ" در این کشور است. بیکاری، ناآرامی های کارگری، نابودی کشاورزی، فقر کشاورزان و مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ در این دوره از سیاه‌ترین سال های تاریخ معاصر امریکا به شمار رود. 

در آن زمان رئیس جمهور وقت فرانکلین روزولت برای کاهش فشار بر کشاورزان و کارگران، برنامه ای تدوین و در سال 1935 واحدی به نام اداره "اسکان مجدد" تاسیس کرد که هدفش برنامه ریزی برای استفاده بهتر از زمین، سپردن وامهایی با بهره های اندک به کشاورزان و یاری رساندن به کارگران مهاجر بود. یکی از مهمترین بخش های این اداره اما قسمت تاریخ آن بود که توسط "روی استرایکر" اداره می شد و قصد داشت دایره المعارفی تصویری از سال‌های رکود اقتصادیتهیه کند و آن را برای نسل های آینده حفظ کند.

استرایکر برای این منظور شماری از برجسته ترین عکاسان امریکا چون "دوروتی لانگ"، "واکراوانز" و "ارتور روتشتاین"را استخدام کرد و به تدریج عکس هایی را که عکاسان به واشنگتن می فرستادند در مطبوعات در قالب گزارش تصویری منتشر می‌کرد. در آن زمان نشریات با نفوذی همچون "لایف" و "لوک" عکس ها را منتشر می کردند و  نمایشگاه های عکس، عکس ها را به نمایش می‌گذاشتند.
 
در این پروژه نزدیک به 270 هزار عکس تهیه شد که تنها تعداد محدودی از آنها در زمان خود منتشر شدند. هرچند گفته می شود استرایکر در این پروژه تصویر جامعی از بحران اقتصادی در کنار مردم، فرهنگ و مناظر روستایی آمریکا فراهم کرد اما اعمال سلیقه شخصی او باعث آسیب به برخی از عکس‌های همین مجموعه شد. از آنجا که در این پروژه استرایکر، هم به عنوان کارگزار دولت و هم شخص اول گروه که حق سفارش، گزینش و انتخاب داشت عمل می کرد روش بیرحمانه ای برای انتخاب عکس های عکاسان داشت که آن زمان اصطلاح "کشتن" را برایش انتخاب کرده بودند. 

استرایکر عکس هایی که باب میل و سلیقه ‌اش نبود را سوراخ و از نوبت چاپ خارج می کرد. این رویه گرچه با اعتراض عکاسان مواجه شد اما تا سال 1939 همچنان ادامه داشت و در این مدت شمار قابل توجهی از عکس‌ها که از نظر استرایکر بی ارزش بودند سوراخ شدند. حاصل آنکه اکنون در گنجینه استرایکر که در موزه کتابخانه امریکا نگهداری می شود بسیاری از این عکس ها به چشم می‌خورد که برخلاف نظر استرایکر با ارزش به نظر می رسند اما با سوراخی روی آن مخدوش شده‌ هستند.

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که

تصاویر/ عکس‌های نابی که
برچسب ها: امریکا ، رکود ، اقتصادی ، کارگری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: