آیا قرص ویتامین D معجزه می‌کند؟

آیا قرص ویتامین D معجزه می‌کند؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم و فسفر را تنظیم کرده و به عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند.

کد خبر : ۳۵۹۹۵
بازدید : ۱۰۶۲۸۵

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

فرادید | آیا قرص ویتامین D معجزه می‌کند؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم و فسفر را تنظیم کرده و به عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند. این ویتامین برای داشتن استخوان‌های قوی ضروری است. ویتامین D دو نوع دارد: D2 که از مواد غذایی جذب می‌شود، و D1 که از تابش نور خورشید بر پوست بدن تولید می‌شود.

بهترین راه دریافت است ویتامین D. چیست؟

بهترین و موثرترین راه برای بالا بردن ویتامین D. در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است البته این کار باید به روش‌های سالم و بی خطر اینجام شود.
در نظر داشته باشید که هر چه رنگ پوست شما تیره‌تر باشد، هر چه از استوا دورتر باشید و هر چه با فصل گرما فاصله داشته باشید احتمال دریافت ویتامین D. کافی از نور خورشید هم کمتر خواهد بود. در چنین مواقعی از مکمل ویتامین د. استفاده کنید، اما هنگام استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D. به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مطمئن باشید بیش از حد ویتامین دریافت نمی‌کنید.

حتی اگر مدت زمان زیادی را هم زیر نور خورشید بمانید یا روزی دو کیلوگرم ماهی سالمون هم بخورید، بدن شما راه و روش خودش را برای متوقف کردن تولید ویتامین D. دارد، آن هم زمانی است که دیگر به آن نیاز نداشته باشد.

ویتامین د. یک ویتامین محلول در چربی است؛ بنابراین برای جذب آن روده شما باید بتواند چربی خوراکی را هضم و جذب کند. افرادی که مبتلا به چاقی از نوع بیمارگونه هستند نیاز به دریافت ویتامین D. بیشتری دارند، زیرا ذخایر چربی بدنشان مقدار زیادی ویتامین د. را در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین افراد چاق تا ۴۰ درصد نیازمند ویتامین D. بیشتری نسبت به فردی با وزن متعادل هستند.

مصرف ویتامین D. اهمیت زیادی دارد، اما این که به چه میزان و از چه منبعی باید آن را دریافت کرد را نمی‌شود قطعی گفت. به طور کلی می‌توان ترکیبی از عوامل (تغذیه + نور خورشید + مکمل‌ها) در کنار هم باشد. بهترین کار این است که:

به قدر کافی از ماهی‌های چربِ آب‌های سرد مثل سالمون و ساردین بخورید.

هر زمان توانستید بیرون بروید و خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید (دقت داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D. می‌شود، بنابراین زمانی را که از ضد آفتاب استفاده کرده‌اید حساب نکنید!)

با مشورت پزشک مکمل ویتامین D. مصرف کنید.

مزایای ویتامین D

ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، عملکرد عضله‌ها را بهبود می‌بخشد، قلب را سالم نگاه می‌دارد و به رشد مغز کمک می‌کند. همچنین در کاهش احتمال ابتلا به اسکلروز و افسردگی مؤثر است.

ویتامین D در جذب کلسیم و فسفر نقش مهمی ‌دارد و استخوان‌ها را قوی می‌کند. کمبود این ویتامین سبب نرمی استخوان در کودکان و استئومالاسی (نرم‌استخوانی) در بزرگ‌سالان می‌شود.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

بیماری MS

مطالعات نشان داده ویتامین D خطر ابتلا به بیماری MS را کاهش می‌دهد و در افراد مبتلا، پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

کاهش وزن

چاقی یکی از عوارض کمبود ویتامین D است. ویتامین D و کلسیم اشتهای زیاد را مهار می‌کنند.

افسردگی

احتمال دارد ارتباطی میان کمبود ویتامین D و افسردگی وجود داشته باشد. اما مطالعات نتایج مختلفی را نشان می‌دهند و به تحقیقات بیشتری نیاز است. ویتامین D به‌تنهایی افسردگی را کاهش نمی‌دهد، اما مصرف همزمان آن با داروهای ضدافسردگی به کاهش علائم کمک می‌کند.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

نور خورشید

آسان‌ترین راه برای کسب ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

غذاهای حاوی ویتامین D

بهترین راه برای کسب ویتامین D نور خورشید است. ویتامین موجود در غذاهای حاوی این ویتامین آن‌قدر نیست که نیاز بدن را تأمین کند.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

قرص‌های مکمل

اگر در طول روز در معرض نور خورشید قرار ندارید یا برایتان مضر است، می‌توانید با مشورت پزشک از قرص‌های ویتامین D استفاده کنید.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D

برخی افراد بیشتر از سایرین در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند:

· افرادی که همواره پوست خود را می‌پوشانند

· افراد دارای پوست تیره

· نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و مکمل‌های ویتامین D به آن‌ها داده نمی‌شود

· افرادی که در مناطقی با آب‌وهوای بارانی زندگی می‌کنند

· زنان باردار

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

میزان مناسب مصرف ویتامین D چقدر است؟

برای افراد یک تا هفتادسال، مصرف روزانه 600IU (یکای بین‌المللی) ویتامین D توصیه می‌شود. این میزان برای کودکان زیر یک سال 400 واحد و برای افراد بالای 70 سال، 800 واحد است.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

سرطان روزه بزرگ

مطالعات نشان داده سطح بالای ویتامین D خطر ابتلا به این سرطان را کم می‌کند.

همه‌چیز درباره کمبود ویتامین D

بیماری‌های قلبی

سطح پایین این ویتامین در بدن خطر سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید