رازهایی که هرگز درباره خرید فرش نمی‌دانستید

رازهایی که هرگز درباره خرید فرش نمی‌دانستید

آن دسته فرش‌هایی که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است با دوام‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. این نوع فرش‌ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند ولی نسبت به دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری دارند.

کد خبر : ۳۹۱۱۱
بازدید : ۲۲۰۲
رازهایی که هرگز درباره خرید فرش نمی‌دانستید
قیمت بالای فرش دستباف مردم را به سمت خرید فرش‌های ماشینی برده ‌است و در این بازار همه چیز تحت کنترل چینی‌هاست. بعضی فروشنده‌ها رِندی می‌کنند و فرش‌های چینی یا فرش‌های بی‌کیفیت ساخت ترکیه‌ را با اسم‌های دهن پر کن می‌فروشند. نباید فریب زبان‌بازی‌ فروشنده‌ها را بخورید.

به گزارش تماشاگران، نه گفتن به خرید فرش‌های ارزان‌قیمت قدم اول است. در ادامه باید چیزهایی درباره تفاوت مهم فرش‌های ماشینی و دستباف یاد بگیرید. همچنین رازهایی درباره جنس فرش‌ها وجود دارد.قیمت بالای فرش دستباف مردم را به سمت خرید فرش‌های ماشینی برده ‌است و در این بازار همه چیز تحت کنترل چینی‌هاست. بعضی فروشنده‌ها رِندی می‌کنند و فرش‌های چینی یا فرش‌های بی‌کیفیت ساخت ترکیه‌ را با اسم‌های دهن پر کن می‌فروشند. نباید فریب زبان‌بازی‌ فروشنده‌ها را بخورید.

سه دلیل برای نه گفتن به خرید فرش‌های رنگی ارزان
1- فرش‌های گل‌برجسته به دلیل تنوع طرح و رنگ و قیمت مناسب‌شان طرفداران زیادی دارند. با این حال انتخاب آنها خیلی به‌صرفه نیست. بیشترشان بافت ترکیه هستند و ظاهر بسیار فریبنده‌ای دارند اما تنها کاربرد مناسب‌شان برای دفتر کار است. طرح‌ برجسته روی این فرش‌ها فقط تا اولین شست‌وشو دوام دارد.
تمیز کردن این فرش‌ها کار ساده‌ای نیست، مخصوصا اگر برای اتاق کودک خریداری شوند. راه رفتن و نشستن کودکان روی این فرش‌ها باعث آزار آنها می‌شود. بهتر است با همان هزینه فرش‌هایی بخرید که طرح‌های ساده‌تری دارند و تمیز کردن آنها هم آسان است. فرش‌های برجسته بعد از مدتی که به اصطلاح پا می‌خورند فورا هم‌سطح می‌شود و چون سطح‌های تو خالی آنها بیشتر از برجستگی‌ها است بسیار نازک شده و فرم اولیه خود را از دست می‌دهند.

2- فرش‌های تزئینی کاملا دکوری هستند و استفاده از آنها به جز دردسر چیز دیگری ندارد. این فرش‌ها را به نام مدل‌های گره‌ای در بازار می‌شناسند. تاروپود این فرش‌ها از جنس نخ‌های ضخیم و باریکی است که وقتی رویشان راه بروید به راحتی کنده می‌شوند. باقی‌مانده‌های غذا و خرده نان‌ها خیلی زود لابه‌لای این نخ‌ها جا خوش می‌کنند و جاروکردن‌شان هم اصلا ساده نیست.
3- فرش‌های رنگی طرح‌دار که معمولا برای اتاق خواب طراحی شده‌اند نمونه دیگری است که خرید آنها ممکن است مشکلات جدی برایتان به‌وجود بیاورد. این فرش‌ها معمولا از ترکیبات نامرغوبی تهیه می‌شوند. وزن بسیار سنگین این فرش‌ها دلیل دیگری برای نه گفتن به خرید آنهاست. استفاده از این قبیل فرش‌ها ممکن است برای کودکان، آلرژی‌زا باشد مخصوصا اگر در اتاق خواب از آنها استفاده کنید.

تفاوت فرش‌های ماشینی و دستباف؛ چیزهایی به جز قیمت
اختلاف قیمت بین فرش ماشینی و دستباف مهمترین وجه تمایز آنهاست اما توجه داشته باشید که به هر حال نوع نخ و الیاف استفاده شده در بافت فرش گاهی باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. اگر در منزل، کودک خردسال یا فرد سال‌خوره‌ای دارید، بهتر است قبل از خرید فرش چند نکته را در نظر بگیرید.

معمولا جنس نخ فرش دستباف، ابریشم و پشم و جنس نخ فرش‌های ماشینی، پولی پروپیلن و نایلون است. بنابراین فرش‌های ماشینی به راحتی روی سنگ و سرامیک سر می‌خورند اما فرش‌های دستباف به علت نوع نخ و سنگینی، این مشکل را ندارند. اگر در خانه‌تان، سالمند یا کودک دارید، بهتر است در خرید فرش ماشینی بیشتر دقت کنید. در غیر این صورت امکان سُر خوردن این گروه افراد روی فرش و شکستگی احتمالی دست و پایشان وجود دارد.

در بافت فرش ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. این موضوع ممکن است برای شما یا سایر اعضای خانواده‌تان حساسیت ایجاد کند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به سراغ فرش‌های دستباف بروید. فرش‌های تزئینی و فانتزی با پرز بسیار بلند به سادگی گردوغبار را در خود جمع کنند.
اگر سابقه آسم و آلرژی دارید بهتر است این فرش‌ها را نخرید یا حداقل آنها را در اتاق خواب‌تان پهن نکنید.فرش‌های ماشینی به‌خصوص آنهایی که درصد نایلون بالایی دارند، به راحتی مو، آلودگی و خرده‌ریز‌های دیگر را در خود جمع می‌کنند اما فرش‌های دستباف مو و آشغال به خود نمی‌گیرند و باعث آلودگی خانه‌ نمی‌شوند. اگر بودجه کافی برای خرید فرش دستباف ندارید، بهتر است برای جلوگیری از سر خوردن فرش ماشینی روی سنگ و سرامیک، از ترمز فرش استفاده کنید. از میان فرش‌های ماشینی آنهایی را انتخاب کنید که تراکم بیشتری دارند. تراکم بالا مساوی تعداد گره‌های بیشتر و استحکام بیشتر فرش است. گرد و خاک و آلودگی در چنین فرش‌هایی کمتر جمع می‌شود.

مسئله مهم ماندگاری؛ رازهایی درباره جنس فرش‌
آن دسته فرش‌هایی که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است با دوام‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. این نوع فرش‌ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند ولی نسبت به دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری دارند.

ایرادی که به این فرش‌ها می گیرند این است که گرد و خاک را به سادگی در خود جمع می‌کنند و با کمترین تحرک آنها را در فضا پخش می‌کنند. می‌توانید به سراغ آنهایی بروید که در بافت‌شان از اولفین استفاده شده‌ است چون در برابر رطوبت مقاوم هستند و به سادگی تمیز می‌شوند. نقطه ضعف‌شان هم این است که به مرور زمان حالت اصلی‌ فرش از دست می رود و به اصطلاح کش می‌آید.

انتخاب فرش بر اساس رنگ و مد
نه‌تنها طرح که رنگ‌ها هم در رقم خوردن فرش مد روز دخالت دارند. تا چند وقت پیش، رنگ‌های روشن روی بورس بود اما حالا مدتی است که دیگر مردم آنها را دوست ندارند و به سراغ‌ رنگ‌های جدیدتری می‌روند. فرش‌هایی با ترکیب دو رنگ خریداران زیادی دارند.

بیشتر از همه رنگ دودی خریدار دارد. فروشنده‌ها می‌گویند فرش‌هایی با رنگ گردویی یا قهوه‌ای سوخته شانس بیشتری برای فروش دارند. رنگ سورمه‌ای هم محبوب است به خصوص مدل‌هایی که دورشان را با نخ ابریشم دوخته‌اند. فرش‌های این رنگی طبیعتا قیمت بیشتری هم دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید