دلایل قرمزی و خارش پلک چیست؟

دلایل قرمزی و خارش پلک چیست؟

لفاریتیس با ایجاد خارش، قرمزی و درد در پلک‌ها نمایان می‌شود، درحالی که علائم دیگری هم دارد، ازجمله پوسته دادن مژه‌ها،‌ تورم پلک‌ها، حساسیت به نور و احساس سوزش یا وجود ذرات اضافی در چشم.

کد خبر : ۳۹۴۴۴
بازدید : ۳۱۱۳
دلایل قرمزی و خارش پلک چیست؟
بیماری بلفاریتیس که روی پلک‌ها ایجاد می‌شود، با قرمزی، خارش و درد پلک‌ها همراه است. در صورت ابتلا به این بیماری با پوسته دادن مژه‌ها،‌ تورم پلک‌ها، حساسیت به نور و احساس سوزش یا وجود ذرات اضافی در چشم همراه است.

به گزارش برنا، بلفاریتیس با ایجاد خارش، قرمزی و درد در پلک‌ها نمایان می‌شود، درحالی که علائم دیگری هم دارد، ازجمله پوسته دادن مژه‌ها،‌ تورم پلک‌ها، حساسیت به نور و احساس سوزش یا وجود ذرات اضافی در چشم. گاهی اوقات،‌ هر دو چشم به‌صورت همزمان به بلفاریتیس مبتلا می‌شوند و این حالت هم معمولا در صبح‌ها شدت بیشتری به خود می‌گیرد. متاسفانه، درمان نکردن این بیماری می‌تواند به عوارض ناگواری منجر شود که واقعا به بینایی آسیب می‌رسانند. آشنایی با عامل‌های اصلی موثر در ابتلا به بلفاریتیس می‌تواند به ما در مراقبت از چشم‌ها و پلک‌ها کمک کند.

آرایش
همه لوازم آرایش مورد علاقه شما، مانند رژ لب یا خط چشم، حاوی بعضی از باکتری‌ها بالقوه مضر و خطرناک هستند. حتی یکی از مطالعات دانشگاه متروپولیتن لندن نشان می‌دهد که ۶ نوع باکتری روی براش‌های آرایشی و لوازم آرایشی فاسدشده وجود دارند. در مورد لوازم مخصوص به چشم هم باید بگوییم که هر کدام از این محصولات (مخصوصا خط چشم) می‌توانند باعث ابتلا به بلفاریتیس حاد شوند، چون توانایی این را دارند که غدد میبومین پلک را مسدود کنند و ترشح چربی‌های لازم برای سطح چشم را کاهش بدهند.
خود این وضعیت، باعث می‌شود که اشک‌های چشم سریعا تبخیر شوند. بلفاریتیس درمان‌نشده یا ابتلای دوباره به آن می‌تواند به فولیکول‌های مژه نیز آسیب برساند و باعث ریزش مژه‌ها شود. دکتر فرانچسکا مارچتی (متخصص چشم) می‌گوید: «این خطر را با تمیز کردن روزانه چشم‌ها و با استفاده از دستمال‌های مرطوب مخصوص پلک به حداقل برسانید. هر شب هم آرایش چشم را پاک کنید و حتما لوازم آرایش مخصوص چشم را هر ۳ ماه تعویض کنید». ترفند کاربردی دیگر، ‌انتخاب لوازم آرایشی است که به‌راحتی شسته شوند، چون این محصولات معمولا غدد پلک‌ها را مسدود نمی‌کنند.

قندها
بله درست است! بلفاریتیس می‌تواند به رژیم غذایی ما هم مرتبط باشد. درواقع،‌ این ارتباط در التهاب و عدم تعادل در روده ما ریشه دارد. به‌گفته دکتر مارچتی، «زیاده‌روی در مصرف مواد قندی، ‌مانند محصولات فرآوری‌شده و صنعتی، می‌تواند وضعیت روده ما را آشفته کند و باعث شکل‌گیری التهاب شود. به همین دلیل، من توصیه می‌کنم که رژیم غذایی‌تان را بر مبنای محصولات ضدالتهابی تنظیم کنید. یعنی مقدار زیادی از مواد غذایی تازه مانند سبزی‌ها برگدار، اسیدهای چرب ضروری و املاح بخورید. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب، کیفیت اشک‌ها را هم تقویت می‌کنند. این ویژگی، پلک‌ها را نرم نگه می‌دارد و مانع از قرمزی و التهاب در آن‌ها می‌شود».

کار با کامپیوتر
خیره شدن طولانی به صفحه کامپیوتر اصلا برای چشم‌ها خوب نیست. دکتر دنیل اِزرا (چشم‌پزشک در بیمارستان چشم Moorfields) می‌گوید که بسیاری از مراجعه‌کنندگان، از مشکلاتی شکایت دارند که به‌علت تماس بیش از حد با صفحه کامپیوتر به‌وجود می‌آیند. درحالی که فکر می‌کنیم نمایشگرهای دیجیتال و مدرن نباید به چشم‌ها آسیبی برسانند، ‌اما واقعا می‌توانند عامل محرکی برای بلفاریتیس باشند و باعث خستگی و خشکی چشم‌ها شوند. دلیلش این است که میزان پلک زدن ما در مقابل این نمایشگرها به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و از حالت عادی خارج می‌شود. در ضمن، خیره شدن به صفحه کامپیوتر می‌تواند شما را به مالیدن یا دستکاری چشم‌ها وادار کند و درنهایت بلفاریتیس را تشدید کند.

کمبود خواب
کمبود خواب، یکی از عواملی است که می‌تواند مشکلات ناحیه چشم را تشدید کند. خواب، فرصتی است برای استراحت بدن و بیدار ماندن بیش از حد، چشم‌ها را به فعالیت شدید و خستگی مفرط وادار می‌کند. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که چشم‌ها حداقل به ۵ ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا بتوانند خودشان را کاملا بازسازی کنند و جریان خون مطلوب را به چشم‌ها برسانند. خواب بی‌کفیت در درازمدت می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های ناحیه چشم مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن هم مرتبط باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید