چگونه به جنگ بی‌خوابی برویم؟!

چگونه به جنگ بی‌خوابی برویم؟!

یکی از مشکلاتی که این روز‌ها زیاد گریبان افراد را می‌گیرد بی‌خوابی یا بد خوابی است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز خسته کننده درست وقتی که هیچ انرژی برای نشستن ندارید به رختخواب می‌روید ولی تا مدت‌ها با خودتان کلنجار می‌روید و غلت می‌زنید و در ‌‌نهایت خوابتان نمی‌برد. این وقت‌ها اولین چیزی که به ذهن هر کسی می‌رسد استفاده از قرص خواب است. راه حلی سریع و بی‌دردسر که شما را برای چند ساعت به خوابی عمیق و راحت ببرد. اما مصرف این قرص‌ها مثل هر داروی دیگری نمی‌تواند بی‌ضرر باشد.

کد خبر : ۴۰۴۰۷
بازدید : ۱۱۶۳۱
فرادید | یکی از مشکلاتی که این روز‌ها زیاد گریبان افراد را می‌گیرد بی‌خوابی یا بد خوابی است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز خسته کننده درست وقتی که هیچ انرژی برای نشستن ندارید به رختخواب می‌روید ولی تا مدت‌ها با خودتان کلنجار می‌روید و غلت می‌زنید و در ‌‌نهایت خوابتان نمی‌برد.
به گزارش فرادید ، این وقت‌ها اولین چیزی که به ذهن هر کسی می‌رسد استفاده از قرص خواب است. راه حلی سریع و بی‌دردسر که شما را برای چند ساعت به خوابی عمیق و راحت ببرد. اما مصرف این قرص‌ ها مثل هر داروی دیگری نمی‌تواند بی‌ضرر باشد.
داروی خواب و آرامبخش
داروهای خواب را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. داروهایی که مستقیم بر خواب تاثیر می‌گذارند و داروهایی که تنها اثر آرام بخشی دارند. داروهای خواب معمولا خیلی سریع هورمون خواب را در مغز فعال می‌کنند و فرد بعد از خوردن دارو نیم تا یک ساعت بعد به خواب می‌رود. داروهای آرام بخش با کم کردن سطح هیجان و استرس ذهنی فرد را به آرامش می‌رساند و به خوابیدن او کمک می‌کند. هر کدام ازین دارو‌ها تاثیرات مثبت و منفی جداگانه‌ای دارند.

اینکه شما با خوردن یک قرص بتوانید سریع به خواب بروید و چند ساعت استراحت کافی و انرژی برای فردا داشته باشید خیلی گزینه دلچسبی است. ولی باید به عواقب این کار در دراز مدت هم توجه کنید.

عوارض قرص‌های خواب
خیلی از داروهای خواب آور تاثیر طولانی مدتی دارند، یعنی شما صبح فردا باز هم احساس خواب آلودگی و کرختی می‌کنید. دلتان می‌خواهد به رختخواب بچسبید و هیچ حرکتی نکنید. با اینکه ظاهرا مدت زیادی خواب بودید ولی هنوز احساس خواب آلودگی دارید. در این شرایط شاید یک دوش آب سرد یا نوشیدن یک لیوان قهوه کمی شما را سرحال بیاورد ولی اکثرا تا نیمه‌های روز این حالت همراه شماست و طبیعتا لذت خواب عمیق دیشب را از شما می‌گیرد.
سردرد، درد عضلانی، یبوست، خشکی دهان و سرگیجه از دیگر عوارض مصرف این داروهاست. علت اصلی این اتفاق این است که شما یک خواب مصنوعی را تجربه کردید. این تنها عارضه بعد از خوردن داروهاست. داروهای خواب آور عوارض خطرناکی مثل مرگ ناگهانی در خواب ، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اختلالات مغزی و حتی زوال عقلی را در پی دارند.
بیخوابی و دارو
داروهای خواب آور عوارض خطرناکی مثل مرگ ناگهانی در خواب را در پی دارند
اعتیاد، این دارو‌ها مثل مواد مخدر عمل می‌کنند و می‌توانند برای مدتی شما را سرحال نگه دارند اما بعد از چند وقت شما بدون این قرص‌ها نمی‌توانید زندگی کنید.
علایم ترک، چون این دارو‌ها مثل مخدر عمل می‌کنند ترک ناگهانی آن‌ها هم عوارض خودش را دارد. جدا از تهوع، تعرق و گاهی تکان‌های عصبی، مصرف همزمان داروی خواب با سایر دارو‌ها می‌تواند خطرناک باشد. همچنین اگر تصمیم به ترک دارو بگیرید می‌تواند کاملا اثر عکس بر بدن شما داشته باشد و بیخوابی‌های ناگهانی برایتان ایجاد کند. از طرفی برای مصرف داروی خواب باید حتما با پزشک مشورت کنید، شاید مشکل بی‌خوابی شما دلیل خاصی داشته باشدو نیاز به داروی دیگری داشته باشید.
با همه این‌ها، شاید فکر کنید شما جزو آن دسته از افراد نیستید که این قرص‌ها خطری برایتان داشته باشد چون همیشه مصرف نمی‌کنید، اما باید بدانید حتی مصرف ۱۸ قرص خواب در سال می‌تواند خطر مرگ را تا چند برابر افزایش دهد.

خود درمانی
این کار که متاسفانه در بین ایرانی‌ها خیلی رواج دارد می‌تواند خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. مصرف داروهای خواب آور بدون تجویز پزشک در برخی مواقع می‌تواند به مرگ افراد منجر شود. این دارو‌ها را باید با دوز مشخصی مصرف کرد، بی‌رویه خوردن آن‌ها بیشتر از فایده ضرر رسان می‌شود. این دارو‌ها احتمال مرگ زودرس را افزایش می‌دهند.

بیخوابی در کودکان
یکی دیگر از مشکلاتی که افراد با آن درگیرند، بیخوابی کودکان است. بعضی بچه‌ها از ابتدا بدخواب هستند. روز‌ها می‌خوابند و شب‌ها تا صبح نق نق و بیخوابی دارند. بعضی دیگر خوش خواب به دنیا می‌آیند و همیشه شب‌ها در خواب هستند. اما بعد از یک یا دوسال وضعیت تغییر می‌کند. بچه‌ها تمایل به خوابیدن را از دست می‌دهند و یکسره دنبال شیطنت و نخوابیدن هستند.
علل بدخوابی کودکان

برای حل این مشکل بهتر است اول دنبال علت این بیخوابی باشید. اگر بچه از چیزی ترسیده و اتاقش را دوست ندارد، اجبار نکنید در همانجا بخوابد. سعی کنید با گفتن قصه‌های جذاب فضا را برایش آرام کنید.

اگر فکر می‌کنید از تنها بودن می‌ترسد شب‌ها کنارش بخوابید تا این حس برطرف شود. تیمه شب بیدار شدن بچه‌ها دلایل گوناگونی دارد، گاهی گرسنگی یا تشنگی یا نیاز به دستشویی رفتن باعث این بیداری می‌شود. اول همه علت‌ها بررسی کنید و بعد دنبال راه حل مناسب باشید.
شاید فرزند شما به صورت ژنتیکی خواب سبکی دارد یا کم خواب است، با بررسی سابقه خانوادگی خود و همسرتان متوجه این موضوع خواهید شد. دراین صورت دیگر چاره‌ای ندارید جز اینکه ساعت‌های خوابش را برای جبران کم خوابی تغییر دهید. یعنی اجازه دهید هر زمانی که بدنش نیاز دارد بخوابد.

زود خوابیدن در شب بیشترین تاثیر را در رشد بچه و تقویت سلول‌های مغزش دارد. تلاش کنید چند ساعت قبل از خواب بازی‌های محرک و هیجانی را کم کنید. از خوراکی‌های تند و کافئین‌دار دوری کنید. فضای خانه را برای خواب آماده کنید و به کودک یاد بدهید شب‌ها زمان خواب همه خانواده است. بگذارید اطمینان داشته باشد بعد ازخوابیدن او کسی در خانه بیدار نیست. این فکر به راحت‌تر خوابیدن او کمک می‌کند.

بعضی بچه‌ها شب‌ها کم می‌خوابند اما در طول روز این کمبود را جبران می‌کنند، اگر هر راهی برای خواب شب امتحان کردید و تاثیر نداشت، سخت نگیرید بگذارید ظهر‌ها کم خوابی‌اش را جبران کند.
داروی خواب
دادن داروی خواب آور به بچه‌ها معمولا توصیه نمی‌شود. گرچه برخی پزشکان معتقدند مصرف کوتاه مدت این دارو‌ها هیچ ضرری ندارد اما گروهی دیگر می‌گویند مصرف زیاد داروی خواب باعث افت هوش در بچه می‌شود. اکثر پزشکان می‌گویند عوامل محیطی بیشترین تاثیر را در بدخوابی بچه دارد.
سبک زندگی دیگر عاملی است که خیلی در خواب بچه تاثیر دارد. وقتی کودک می‌بیند که پدر و مادر تا دیروقت بیدارند، برحسب غریزه و کنجکاوی می‌خواهد همراه آن‌ها بیدار بماند. اما باید بدانید که کم خوابی می‌تواند بچه را عصبی و بیقرار کند و تاثیرات بدی بر روحیه و سلامت او بگذارد. حتی اگر بجه‌ای روز‌ها تا دیروقت بخوابد باز هم نمی‌تواند جایگزین خواب شبانه شود.
پیشنهاد دکتر‌ها این روز‌ها این است که چند شب، شاید یک هفته، کودک را با داروهای ضد حساسیت که اثر خواب آوری دارد بخوابانید، سرساعت مشخصی به او دارو بدهید تا تاثیر کند و بخوابد. این کار می‌تواند بدن کودک را به خوابیدن در ساعت مشخصی عادت دهد. داروهایی مثل زادیتن (نام ایرانی‌اش کتوتیفن)، دیفن هیدرامین یا هیدروکسیزین پیشنهاد پزشکان است. البته دادن این دارو‌ها در طولانی مدت تاثیر معکوس بر بچه می‌گذارد و بار هیجان و بیخوابی را افزایش می‌دهد.
بیخوابی و دارو
باید بدانید که کم خوابی می‌تواند بچه را عصبی و بیقرار کند
بدون دارو چه کنیم
حتما برای شما هم پیش آمده که بیخوابی زیاد تمام زندگیتان را مختل کرده باشد.این دلیلی است که خیلی‌ها سراغ دارو می‌روند. اما یکبار فکر کنید بدون این دارو‌ها چه می‌شود کرد.
تغیر سبک زندگی، اگر کمی شرایط زندگیتان را عوض کنید، شاید خواب بهتری داشته باشید. ساعت خواب و بیداریتان را تغییر دهید. شب‌ها زود‌تر به رخت خواب بروید و صبح‌ها زود‌تر بیدار شوید. با این کار بدنتان کم کم به این ساعت خواب عادت می‌کند.
کم کردن مصرف کافئین ، اگر از مشتری‌های دائمی قهوه و چای و شکلات هستید، چند ساعت قبل از غروب خوردن آن‌ها را قطع کنید.
عادت به مطالعه، خواندن کتاب یا مجله پیش از خواب باعث خستگی چشم‌ها و خواب آلودگی می‌شود. سعی کنید قبل از خواب کتاب بخوانید تا تاثیر آن را ببینید.
ترک تکنولوژی، مهم‌ترین کار دور کردن موبایل و لپ تاپ از چشم هنگام خواب است. نور موبایل نه تنها باعث خستگی چشم نمی شود بلکه ترشح ملاتونین (هورمون خواب) را در مغز مختل می‌کند و خواب را به تاخیر می‌اندازد.
داروهای گیاهی
یکی دیگر از راه‌هایی که به بهتر خوابیدن شما کمک می‌کند مصرف دمنوش‌های گیاهی است. چای سبز بدون کافئین به دلیل داشتن «تنانین» به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می‌کند.
دمنوش سنبل الطیب یکی از گیاهان آرام بخش محسوب می‌شود. این گیاه حاوی خواص ضداسپاسم و آرام بخش است که باعث تسکین درد‌ها می‌شود. اگر با گل گاو زبان مصرف شود بهتر است.
دمنوش بابونه برای بهبود و مقابله با مشکلات گوارشی و اختلالات جزئی خواب موثر هستند.
دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان به لیمو قبل خواب، می‌تواند راه خوبی برای دور کردن افکار مزاحم باشد.
بیخوابی و دارو
دمنوش بادرنجبویه یکی از اعضای خانوادهٔ نعناع است
دمنوش اسطوخودوس درمانی سنتی برای رفع بی‌خوابی است. از لحاظ پزشکی ثابت شده است که تنها استشمام عطر اسطوخودوس قبل از خواب، میزان خواب عمیق را افزایش می‌دهد.
دمنوش بادرنجبویه یکی از اعضای خانوادهٔ نعناع است. این گیاه خواص فوق العاده‌ای در مقابله با بی‌خوابی و استرس دارد.
نوشیدن یک لیوان عرق بهارنارنج، شربت گلاب و زعفران و عرق بیدمشک هم کمک زیادی به آرامش و خواب می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید