آیا "ایلان ماسک" درست می‌گوید؟

آیا "ایلان ماسک" درست می‌گوید؟

با کمال تاسف باید بگوییم با همه حس مثبتی که لحن ایلان ماسک دارد اما این ایده عملی نیست چرا که جدا از بحث تغییر ساختار صنعت قطعه سازی، باید تولید برق نیز با افزایش فراوانی روبرو شود و در عین حال زیرساخت های لازم جهت تامین انرژی این تعداد ماشین فراهم گردد.

کد خبر : ۴۰۶۶۱
بازدید : ۷۶۳۹

فرادید | وب سایت مشهور درایو در ستون نظرات خود با انتشار یادداشتی به تحلیل آینده بازار خودروهای الکتریکی پرداخت و ضمن طرح چارچوبی روشن از وضعیت تولید و عرضه این گونه از اتومبیل ها، چشم انداز مورد نظر ایلان ماسک نابغه مکزیکی- آمریکایی و مالک گروه خودروسازی تسلا را به چالش کشید. وی در بخش هایی از این یادداشت می نویسد:


آیا ایلان ماسک درست می گوید ؟

به گزارش فرادید، « هفته گذشته ایلان ماسک برای سخنرانی در جمع فرمانداران به رودآیلند رفت تا ضمن سخنرانی در جمع فرمانداران ایالت های مختلف، علاوه بر سخنرانی پیرامون آینده هوش مصنوعی، قیمت سهام شرکت تسلا و قوانین ضعیف دولت در حوزه کسب و کار، در کنار براندون سندوال فرماندار ایالت نوادا - محل ساخت گیگا فکتوری جدید تسلا- درباره وضعیت ساخت کارخانه تسلا و آینده صنعت ساخت خودروهای الکتریکی با خبرنگاران و منتقدان به گفتگو پرداخت و البته حرف های بسیار جالبی زد. یکی از این حرف های جنجالی این بود که تا یک دهه آینده (2027) نیمی از خودروهای تولید شده در آمریکا الکتریکی خواهند بود.»

اما نظر نویسنده درایو در این باره جالب است. ویل کورتنی می نویسد: «با کمال تاسف باید بگوییم با همه حس مثبتی که لحن ایلان ماسک دارد اما این ایده عملی نیست چرا که جدا از بحث تغییر ساختار صنعت قطعه سازی، باید تولید برق نیز با افزایش فراوانی روبرو شود و در عین حال زیرساخت های لازم جهت تامین انرژی این تعداد ماشین فراهم گردد.

آیا ایلان ماسک درست می گوید ؟

در واقع نه نیمی از ما در یک دهه آینده سوار بر چنین خودروهایی هستند و نه به این گستردگی قادر خواهیم بود سوار اتومبیل های خودران شویم. در واقع ما هرگز قادر نخواهیم بود با توجه به رشد اندک تولیدکنندگان باطری های پیشرفته برای خودروهایی با رنج های حرکتی بالا، به نرخی از رشد تولید محصولات الکتریکی برسیم که مد نظر ماسک است.

در واقع طبق پیش بینی انجمن ملی بزرگراه های آمریکا، سال گذشته بیش از 8/17 میلیون دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رفته که این میزان احتمالا در یک دهه آینده در همین حد و حدود باقی خواهد ماند که با قبول این گزاره باید در افق 2027 و بنا به عقیده ماسک ما سالانه بیش از 5/8 میلیون دستکاه خودروی برقی باید بسازیم که ایجاد زیرساخت های آن در یک دهه آینده کاری تقریبا محال است.

در عین حال تولید همین تعداد خودرو که به سامانه رانندگی خودکار مجهزند چیزی محال تر از محال است چرا که به جز بحث توسعه زیرساخت ها، لازم است بالکل قوانین رانندگی در شهرها و جاده ها بازتعریف شود. البته این به معنی توسعه کند این سیستم جدید نیست چرا که در کنار یک لیست طولانی از خودروسازان کوچک و بزرگ، چند شرکت مهم از جمله کیا، هوندا، هیوندای و مرسدس بنز به شدت در تلاش اند تا در بازه زمانی 2025 تا 2030محصولات خود را به سیستم رانندگی خودکار مجهز کنند.

آیا ایلان ماسک درست می گوید ؟

در مجموع باید گفت روند رشد این بخش از صنعت خودرو گرچه بسیار سریع است اما هرگز متناسب با رویاهای ایلان ماسک نیست و در سطحی بسیار پایین تر طی طریق خواهد کرد. برای نمونه موسسه گلدمن ساکس آمریکا پیش بینی های معقول تری را ارائه کرده و در گزارش اخیر خود توسعه فناوری های رانندگی خودکار را در کنار خودروهای مجهز به موتور الکتریکی دو موضوعی ذکر کرده که در افق 2025 چهره صنعت را متفاوت تر از اکنون خواهند ساخت و تا یک چهارم کل بازار را در بر می گیرند.

این اتفاقا احتمالا رد سه کشور آمریکا، آلمان و چین جسورانه به جلو خواهد رفت چرا که هزینه های بیشتری در این سه نقطه روی این فناوری ها صورت گرفته است. البته توسعه این بخش در آمریکا همچنان لنگ قوانین است و به نظر می رسد تحقق بخشی از رویای ایلان ماسک نیازمند جهش غیرمنتظره در توسعه تکنولوژیکی، تغییر قوانین ایالتی، و نیز پذیرش مصرف کننده گان است که البته در این زمان اندک تحقق کامل آنها بعید به نظر می رسد.

البته ما هرگز ایلان ماسک را به خاطر این ایده های جسورانه تحقیر نمی کنیم چرا که او مدیرعامل یک شرکت بزرگ است که خودروهایی پیشرفته مجهز به فناوری های روز جهان تولید می کند. او دائما در حال بحث های پرهیجان راجع به خودروهای تسلا است و دوست دارد مردم را در این حوزه غافلگیر کند. اما اگر بحث های او کاملا واقعی بود ما هم او را تحسین می کردیم اما لازم است واقعیت را نیز بپذیریم. راه او گرچه راهی به سمت ایجاد یک سیاره پاک و امن تر است اما ایده او فعلا واقعی نیست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید