تصاویر/ مراسم معرفی کابینه هویدا به شاه

تصاویر/ مراسم معرفی کابینه هویدا به شاه

امیرعباس هویدا در ساعت 6 بعد از ظهر 15 مرداد 1356 پس از 4572 روز، یعنی 13 سال از مقام نخست وزیری استعفا داد و صندلی صدارت را به رقیب دیرینه خود جمشید آموزگار واگذار کرد؛ او در 6 بهمن سال 1343 کار خود را آغاز کرده بود.

کد خبر : ۴۱۳۴۰
بازدید : ۴۴۸۸۳

فرادید | 40 سال پیش در چنین روزی امیرعباس هویدا که رکورددار طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در عصر پهلوی و پس از آن بود به شکل ناگهانی از مقام خود استعفا کرد و جایش را به جمشید آموزگار سپرد.


به گزارش مجله تاریخ فراید، امیرعباس هویدا در ساعت 6 بعد از ظهر 15 مرداد 1356 پس از 4572 روز، یعنی 13 سال از مقام نخست وزیری استعفا داد و صندلی صدارت را به رقیب دیرینه خود جمشید آموزگار واگذار کرد؛ او در 6 بهمن سال 1343 کار خود را آغاز کرده بود.

به روایت تاریخ، هویدا در طول صدارتش بیش از 50 وزیر را بر سر کار آورد و در طول 13 سال صدارت کابینه‌های متعددی تشکیل داد. او در این مدت 24 مرتبه کابینه‌اش را ترمیم و جای وزرایش را عوض کرد. اولین ترمیم کابینه هویدا در اردیبهشت 1344 صورت گرفت که جمشید آموزگار رقیبش که بعدها جانشینش شد به مقام وزارت دارایی رسید.

دوران طولانی نخست وزیری هویدا اما با اوجگیری نارضایتی‌ها از رژیم پهلوی و از سوی دیگر فشار دولت جدید امریکا به ریاست جیمی کارتر برای ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی به پایان رسید.

هویدا که در نخستین هفته مرداد 1356 برای تعطیلات تابستانی به جزایر یونان رفته بود در 13 مرداد به تهران بازگشت و فردای آن روز در نوشهر به دیدار شاه رفت. مساله کناره گیری نخست وزیر در این دیدار مطرح شد و هویدا پذیرفت برای آنچه "خون و روحیه تازه‏" برای فضای جدید عنوان کرد از سمت خود کناره گیری کند.

وی یک روز پس از استعفا، در گفت و گویی با روزنامه اطلاعات اظهار کرد که تا دیروز از این موضوع بی اطلاع بوده و در دیدار با شاه از پایان کار خود مطلع شده است. با این حال شاه پس از قبول استعفای نخست وزیر او را جایگزین امیر اسدالله علم در وزارت دربار کرد. جمشید آموزگار نیز با حکم شاه مامور تشکیل کابینه شد.

آلبوم دیده نشده زیر مربوط به سالهای نخستین صدارت هویدا و اولین ترمیم کابینه او در بهار 1344 شمسی است؛ در این روز که مصادف با 14 اردیبهشت 1344 است هویدا و هیات وزیران در کاخ گلستان به دیدار شاه رفته و به وی معرفی شدند. گفتنی است وی 14 سال بعد از این عکس در پی وقوع انقلاب اسلامی توسط دادگاه انقلاب محکوم و اعدام شد.


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چرا رنگ شلوار شاه مثل شلوار ورزشیه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید